Mallorca januari

Ronde

Medlem
Mallorca januari
Ser att flyg t o r Mallorca i januari ligger så lågt som 800 kr. Så lite sugen på att dra dit en vecka och cykla landsväg. Vädret? Såklart en chansning men i år var det 18 grader och proffsen är ju där då så så illa kan det inte va. Nån som är sugen på bonusläger?

Mallorca januari
Åk! Har varit där i januari 2 gånger och haft helt okej väder. Tittar solen fram är det magiskt bra, inte för varmt utan rätt skönt att slita sig uppför passen. Kyligt blir det däremot på vägen ner, så bra med armvärmare, väst osv. så man kan anpassa klädseln snabbt.

Mallorca januari
Skulle säga att det hela beror på riskbenägenhet, preferenser vad gäller värme, hur mkt av bristvara semesterdagar är, budget, vilken typ av cykling man är ute efter mm. Hade jag 100 semesterdagar per år hade jag kanske funderat på en sådan resa om någon polare åkte och ville ha sällskap, med 30 dagar per år och en tydlig preferens för värme och häftiga berg går kalkylen inte ihop för mig och en situation där några tusenlappar hit eller dit inte är det som avgör vart det bär hän och när.

Att vara lite utrustad klädmässigt för att det kan bli svalt, som glitch skriver, är nog smart hur som helst.

Mallorca januari
GoranS sa:
Skulle säga att det hela beror på riskbenägenhet, preferenser vad gäller värme, hur mkt av bristvara semesterdagar är, budget, vilken typ av cykling man är ute efter mm. Hade jag 100 semesterdagar per år hade jag kanske funderat på en sådan resa om någon polare åkte och ville ha sällskap, med 30 dagar per år och en tydlig preferens för värme och häftiga berg går kalkylen inte ihop för mig och en situation där några tusenlappar hit eller dit inte är det som avgör vart det bär hän och när.

Att vara lite utrustad klädmässigt för att det kan bli svalt, som glitch skriver, är nog smart hur som helst.

Fast tar man 2 semesterdagar och får till en långhelg så kan det ändå bli tre potentiellt jättefina cykeldagar :)
Perfekt med lite miljöombyte och en dålig dag på mallis slår Sverige i januari ganska lätt ändå.
Lägg därtill boende i Palma så har du bra restauranger och fina miljöer att strosa i resten av tiden och får både cykel och stadssemester.

Mallorca januari
glitch sa:
GoranS sa:

Fast tar man 2 semesterdagar och får till en långhelg så kan det ändå bli tre potentiellt jättefina cykeldagar :)
Perfekt med lite miljöombyte och en dålig dag på mallis slår Sverige i januari ganska lätt ändå.
Lägg därtill boende i Palma så har du bra restauranger och fina miljöer att strosa i resten av tiden och får både cykel och stadssemester.
Jag skrev bara hur jag personligen resonerar. Andra prioriterar säkerligen annorlunda. Sen spelar det också in att jag cyklat en hel del av de backar som jag känner kan vara intressanta på Mallis. Men jämfört med ett par cykeldagar i häftigare berg som jag inte cyklat tidigare så vet jag vad jag föredrar.

Mallorca januari
GoranS så klart har alla olika preferenser :)
Jag gillar ju med Mallis att det är lite som att äta på McDonalds, man vet vad man får. Och det är sjukt smidigt och tillgängligt året runt med stor möjlig variation på cyklingen utan att man måste vara en supercyklist för att verkligen få ut nåt av det.
Cyklar man på våren och hösten ute i Sverige, så är Mallis i januari i regel ändå bättre så för en lite kortare "budgetresa" är det kanon.

Mallorca januari
Jo, det är väl därför många gillar Mallis och återvänder dit.

Efter 10 gånger i Dolomiterna i månadsskiftet juli/augusti vet jag ganska väl vad jag får där och det jag får är en diet som jag gillar bättre än ett donken-meal. Och jag har dessutom betydligt fler höjdarrätter kvar att pröva där än hos McD. Sen brukar jag försöka hålla mig bort från den platta pannkakan som ju många donkenbesökare verkar uppsakatta att fylla ut dieten med. Den ser jag som något man tar till då transportbehovet så kräver på en cykelresa men inte annars.

Sen tror jag att den mentala inställningen är en minst lika viktig faktor för om man ska få ut något av en cykelresa med mer renodlat bergsfokus. Jag är i alla fall långt ifrån någon supercyklist men älskar berg. Ser man till att ha hyggligt vettig utväxling och tar det lugnt så är det klart genomförbart även om man inte är någon supercyklist. Sen går det ju förstås lättare om man gjort hemläxan skapligt innan man ger sig iväg.

Mallorca januari
Mallis i februari för några år sedan :-)

Mallis.jpg

Mallisfeb.jpg

Mallorca januari
Haha ja den vintern var episk ju. Jag var där i december innan och vi hade sol 2/3 dagar med shortsväder och en dag med lite regn. Sen några veckor kom snön.

Mallorca januari
Har varit där i mitten av mars och sett snö i dikena uppe längs bergsvägen förbi Piggen efter ett skapligt snöfall veckan innan.

Är ju tyvärr s.a. det typiskt blir kallare ju längre upp man kommer. En av få nackdelar med bergscykling.

Tillbaka
Topp