Malmö - Stockholm start idag

Hejsan, jag sitter på ett x2000 just nu påväg mot malmö där jag ska köpa en begagnad Cervelo R3. Tänkte sen cykla tillbaka den till Stockholm igen o önskar generella tips. Har aldrig ägt en kolfiberhoj förut o har aldrig cyklat långt innan, är i bra fysisk form dock och har skaffat de bsta cykelbyxorna (:

Vilka vägar borde man uppleva, vilka vill man undvika, något man borde se på vägen eller nåt extra mysigt vandrarhem/hotell man borde cykla en extra timme för att komma fram till? Matintresserad är jag också om det finns nån rolig resturang man inte ska missa!

Kan hålla tråden uppdaterad med bilder om jag får bra tips! (:

Tack!

Erik P26

Skoj! Hur länge tänkte du hålla på, vad har du med dig och har du ruttat ut någon "grand plan" för hur du tänkte cykla?

Ingen aning om vägarna (förutom att Hallandsåsen är fin att träna backintervaller i), men lycka till! :-)

Jag cyklade ner till Eksjö i småland från Stockholm i somras och följde en väldigt fin väg. GPS-plot kan du hitta här: http://connect.garmin.com/activity/201108822

Ett tips är att (om du ha möjlighet) välja en dag när det inte blåser motvind. När jag gjorde turen ovan blåste det halv storm och motvind nästan hela vägen, nästan löjligt att cykla så långt utan att ens kunna rulla i nedförsbackarna utan att stanna.

Senast ändrad:
Var bredd på att ta lite grusvägar ibland för att undvika de värst trafikerade vägarna. Jag har bäst koll på östra sidan av Vättern och uppåt, vilken sida tänkte du köra på?

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Från i nivå med Jönköping och uppåt så gör
> man nog inte bort sig om man utgår från Hofvets
> 100-milare:
> http://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=57EA43AEB4
> DE73CBABA2EC66054C6E51?fileId=ushpytqtupfdghbz
>
> Hur man väl kommer dit på bästa sätt vet jag
> inte. Kan ju tänkas att en del av de vägar som
> ser bra ut på kartan är läskiga 2+1-vägar. :-/

Som t.ex. rv23 hela vägen mellan Hässleholm och (någon mil innan) Växjö + några mil efter Växjö. Svårt att hitta alternativa vägar hela sträckan (även om man kan cykla gamla vägen över Hästveda, Älmhult, Diö och upp till Eneryda).

Senast ändrad:
I verktyget "courses" på Garmin Connect ruttas man med båt från Malmö via Travemünde, Helsingfors, Mariehamn till Stadsgårdskajen i Stockholm - ca 2030 km men inte mycket cyklat...

Jag körde sträckan i andra riktningen så här års för två år sedan, tre etapper med övernattning i Linköping och Ljungby. Mellan Stockholm och Örkelljunga körde jag enkelt ”gamla vägen” parallellt med E4:an. Genomgående mycket bra vägar, förvånansvärt lite trafik, faktiskt nästan inget alls. Ganska raka och händelselösa vägar kanske, men jag prioriterade den genaste vägen över sköna utsikter. Gamla Riksettan mellan Markaryd och Örkelljunga var fin och trevlig. Och längs med Vättern är det ju sagolikt vackert.

Efter Örkelljunga lämnade jag ”gamla vägen” och körde Perstorp-Ljungbyhed-Kävlinge-Lund-Malmö-Höllviken.

PM:a så kan jag länka till mina rutt-filer om du vill.

Lycka till på färden!

Verkar faktiskt som en fin rutt ....

Bilagor

• Malmö-Stockholm.JPG
    Malmö-Stockholm.JPG
    73.9 KB · Besök: 399
Dechantel skrev:
> Jag körde sträckan i andra riktningen så här
> års för två år sedan, tre etapper med
> övernattning i Linköping och Ljungby. Mellan
> Stockholm och Örkelljunga körde jag enkelt
> ”gamla vägen” parallellt med E4:an.
> Genomgående mycket bra vägar, förvånansvärt
> lite trafik, faktiskt nästan inget alls. Ganska
> raka och händelselösa vägar kanske, men jag
> prioriterade den genaste vägen över sköna
> utsikter. Gamla Riksettan mellan Markaryd och
> Örkelljunga var fin och trevlig. Och längs med
> Vättern är det ju sagolikt vackert.
>
> Efter Örkelljunga lämnade jag ”gamla vägen”
> och körde
> Perstorp-Ljungbyhed-Kävlinge-Lund-Malmö-Höllvik
> en.
>
> PM:a så kan jag länka till mina rutt-filer om du
> vill.
>
> Lycka till på färden!

Bikeroutetoaster föreslår rutten här nedanför. Den låter ungefär som din.
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=446748

Bara att i princip följa gamla riksettan efter hässleholm. Det finns bra med vandrarhem på vägen. Vid j-ping tog vi vägen över tenhult, helt ok utsikt

JayJ skrev:
> Verkar faktiskt som en fin rutt ....

Som sagt, skulle personligen undvika rv23 genom norra Skåne/Småland så långt som möjligt. Sunkigare väg att cykla på får man leta efter. Hellre köra tryggt (och bitvis en smula tråkigt) längs med gamla E4/riksettan som tipsats om tidigare. Ev svänga av i Värnamo mot Vrigstad/Eksjö och en lite sydostligare rutt längs lv 134 via Kisa/Åtvidaberg, upp mot Bråvken och sen på gamla riksettan igen.

BTW: Konstigt att Google Maps ruttare i cykelläget prioriterar rv 34 mellan Kisa och Rimforsa före att följa lv 134 till Åtvid...

Senast ändrad:
Kan bara bidraga med ett tips för en del-etapp. Jag skulle försökt undvikt gamla E4:an från Norrköping, och kört längs med Bråviken i stället till Kvarsebo (från Norrköping), alternativt skippat Norrköping och satsat på färjan här: http://goo.gl/maps/2EKub

ZorbaTheBuddha skrev:
> Hejsan, jag sitter på ett x2000 just nu påväg
> mot malmö där jag ska köpa en begagnad Cervelo
> R3. Tänkte sen cykla tillbaka den till Stockholm
> igen o önskar generella.

Kanske inte den rakaste vägen. Mentrevlig tur i alla fall. Den kördes 2008.
Gå in här och kolla kanske du kan hitta något matnyttigt.

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=985

Edit. Länken ovan tycks vara för gammal, för jag kan inte öppna kartor mm i den.

Lycka till och en fin ram/cykel har du köpt.

Senast ändrad:
Hej, ber om ursäkt för att jag ibte följt upp tråden och tack för alla utförliga tips. Skrev på ett annat forum (pokerforum) samtidigt och fick rådet att sikta på oslo istället o ta tåget hem därifrån. Rullade på fint iaf upp till Falkenberg igår då jag blrjade få ont i höger-knät. Valde att stanna i göteborg o sitter på ett tåg hem nu.

För att gå lite offtopic, hur mycket är begagnat-värdet på en Cervelo R3 (2008) tillsammans med en komplett SRAM RED (2010) grupp inkl sadel etc men exkl hjul?

Och hur mycket är värdet utan gruppen?

Vh

Erik

jag hade oxå lessnat om jag gav mig på en sån tur XD Vad är grejen med att cykla så jvla långt? Racer är kul i tre timmar, sen vill man göra annat , tex surfa på happy

Kul, är det någon som cyklat från Stockholm till Malmö det senaste året tro och som har några bra vägtips? Jag siktar på 17-20 mil om dagen.

Har kört ett par gånger googles föreslagna cykelrutt från Älmhult till Hässleholm. Har man inte för brottom och grejar grus är det en fin väg förutom ett par, tre hundra meter näradödenupplevelse längs 1+2 på 23an.

Inte i ett svep men typ Sthlm - Jönåker - Kolmården - Kvarsebo - Stegeborg - Valdemarsvik - Överum - Södra Vi - Myresjö - Alvesta - Vislanda - Älmhult - Osby - Hässleholm - Höör - Ormanäs - Lund - Malmö har jag cyklat (olika delar vid olika tillfällen) de senaste 2 åren.

Håller man sig bara borta från riksvägar och vissa länsvägar funkar dock nästan vad som helst. Kolla upp bara var det är grus och belagd väg via NVDB.

Tack för era tips, som första etapp tänkte jag mig Sthlm- Norrköping då jag har gratis övernattning i Norrköping. Därefter ingen aning men jag ska kolla in din rutt NLC. Min plan är att ha 4-5 dagars effektiv cykling. Räknar med några mil vilse och felkörning också.

Vet ni om man får ta med sig cykeln upp på hotellrum / vandrarhem mm?

Och Jenny W nära döden låter lite läskigt, och innebär det att jag har räcken o skit runtom och känner mig inträngd samt att bilarna blåser förbi i 100 knyck? Har kört lite sådana vägar förra sommarn men det är ju inte någon njutning direkt och jävlar vad fokuserad man är, iallafall jag på att köra så rakt som möjligt o så långt mot kanten som möjligt och INTE vingla till.

Däremot så kommer man fram snabbt då man bara låser blicken och plöjer, men som sagt ingen höjdare hehe

Ringen skrev:
> Och Jenny W nära döden låter lite läskigt, och
> innebär det att jag har räcken o skit runtom och
> känner mig inträngd samt att bilarna blåser
> förbi i 100 knyck? Har kört lite sådana vägar
> förra sommarn men det är ju inte någon njutning
> direkt och jävlar vad fokuserad man är,
> iallafall jag på att köra så rakt som möjligt
> o så långt mot kanten som möjligt och INTE
> vingla till.
>
> Däremot så kommer man fram snabbt då man bara
> låser blicken och plöjer, men som sagt ingen
> höjdare hehe

Körde förbi med bilen där idag och det är nog ca km med "räcken och skit" och det är 100 km/h för bilarna. Fattar inte varför de inte kunde byggt en cykelbana den lilla biten? Man kan ta andra vägar som innebär omväg/grusväg.

Jenny W skrev:
>
> Körde förbi med bilen där idag och det är nog
> ca km med "räcken och skit" och det är 100 km/h
> för bilarna. Fattar inte varför de inte kunde
> byggt en cykelbana den lilla biten? Man kan ta
> andra vägar som innebär omväg/grusväg.

+1, det hade inte varit för mycket begärt att just de små stumpar som knyter ihop alternativa vägar kunde fått separerad cykelväg.

Om ingenting drastiskt har hänt så är en bit (ca 2 km) mellan Eneryda och utfarten från gamla 23:an som nyligen byggdes om till 2+1/1+1 med mitträcke & höjd fartgräns till 100 km/h. Den är inte rolig, inte ens när det är lite trafik. Det går att hitta en "grusväg" som omväg men den är rätt grov och ojämn dessutom lite svår att hitta om man inte vet var man ska leta.

Sen är det (vad jag kommer ihåg) möjligt att slippa köra _på_ 23:ans mitträckesväg mellan Älmhult och Hässleholm om man cyklar över Ballingslöv, dock är det ett par km där man cyklar på väldigt oinspirerande "GC-väg" i direkt anslutning till "bilvägen" endast med vajerräcket mellan. Lagom skoj om man är på väg norrut och möter långtradare på på väg åt andra hållet.

Ett annat alternativ som jag hade tittat på är att följa rutten för Sthlm-Gbg nber mot Jönköping och sen köra gamla E4/Riksettan mot Åsljunga och därifrån kryssa ner via Oderljunga & 108:an till Kävlinge och forsätta via Löddeköpinge, Bjärred, Lomma till Malmö. Inte världens mulligaste rutt kanske, särskilt inte mellan Ljungby och Traryd eller Markaryd och Åsljunga men det finns några guldkorn här & var och om man är mer intresserad av att komma fram är det både lättåkt och lättnavigerat.

Skåne känner jag väl till, ska kolla lite på partierna där emellan, Jönköping vore ju kul att åka genom då det är fint där.

Men om det är möjligt så tänker jag undvika alla vägar som är över 90 i fartgräns och som har räcken mer än 500 meter. Det är inte roligt att behöva vara nervös och titt som tätt känna bilar och tradare nästan snudda än när man cyklar. Till råge på det försöka ballansera på 5-6 cm assfallt som är mellan de målade strecken och diket. Gör inget om det blir en lite tråkigare eller längre väg på sina ställen.

NLC skrev:
> En praktisk länk i planerandet
> http://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverk
> et
>
> Filtrera på "Slitlager" eller "Hastighetsgräns"

Ahaa!
Vilken grym länk.
Slipper jag nu sitta och zooma i satellitbilder och leta efter tecken på att något är belagd väg?!
(när jag gör rutter alltså, när jag cyklar märker jag oftast typ av beläggning utan att kolla satellitbilder)

Vilken bra dag!

RideOn skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > En praktisk länk i planerandet
> > http://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
> >
> > Filtrera på "Slitlager" eller "Hastighetsgräns"
>
>
> Ahaa!
> Vilken grym länk.
> Slipper jag nu sitta och zooma i satellitbilder
> och leta efter tecken på att något är belagd
> väg?!
> (när jag gör rutter alltså, när jag cyklar
> märker jag oftast typ av beläggning utan att
> kolla satellitbilder)
>
> Vilken bra dag!

Ja, så länge det är kantmarkeringar kan man lätt gissa från satellitbilderna om det är asfalt eller grus, men på de riktigt små (och oftast mulligaste) vägarna saknas ju detta oftast och då är det fiffigt med NVDBs databas. Det finns också data om ÅDMT vilket kan vara bra att ha om man vill veta (ungefär) hur mycket trafik det är.

Miss Lycka skrev:
> Dags att ändra rubriken? Du ska cykla åt andra
> hållet.

Får hoppas TS läser sin gamla tråd då :-)

NLC skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Körde förbi med bilen där idag och det är
> nog
> > ca km med "räcken och skit" och det är 100
> km/h
> > för bilarna. Fattar inte varför de inte kunde
> > byggt en cykelbana den lilla biten? Man kan ta
> > andra vägar som innebär omväg/grusväg.
>
> +1, det hade inte varit för mycket begärt att
> just de små stumpar som knyter ihop alternativa
> vägar kunde fått separerad cykelväg.
>
> Om ingenting drastiskt har hänt så är en bit
> (ca 2 km) mellan Eneryda och utfarten från gamla
> 23:an som nyligen byggdes om till 2+1/1+1 med
> mitträcke & höjd fartgräns till 100 km/h. Den
> är inte rolig, inte ens när det är lite trafik.
> Det går att hitta en "grusväg" som omväg men
> den är rätt grov och ojämn dessutom lite svår
> att hitta om man inte vet var man ska leta.
>
> Sen är det (vad jag kommer ihåg) möjligt att
> slippa köra _på_ 23:ans mitträckesväg mellan
> Älmhult och Hässleholm om man cyklar över
> Ballingslöv, dock är det ett par km där man
> cyklar på väldigt oinspirerande "GC-väg" i
> direkt anslutning till "bilvägen" endast med
> vajerräcket mellan. Lagom skoj om man är på
> väg norrut och möter långtradare på på väg
> åt andra hållet.

Du minns helt rätt

Ändra rubriken nja, onödigt skapa en ny tråd nu när vi börjar gå lös i den här. tacksam för alla tips och fina respons. Önskar dock jag hade haft en planerare som kunde lägga rutten för mig. Jag är dålig på sånt nämligen, tänker att det löser sig vilket det iofs alltid gör.

Kanske skulle passa på o köra förbi Göteborg från Jönköping (Är ju ganska nära därifrån) innan jag kör hem till Malmö igen. Sthlm-Göteborg-Malmö och sen köra kusten hem förbi Varberg- Falkenberg och Halmstad. Känns som det kan vara fint där. Någon som har erfarenhet av just den turen?

Cyklade Kungsbacka - Malmö förra helgen, men eftersom det var natt har jag inte så mycket att säga om biten ner till Halmstad men kika på Ginstledens dragning.

Väg 23 är jävulens väg, drog till Vislanda för en tid sedan och låg o pumpa den skitvägen en bra bit. LÅngtradare nån meter från mig i 100kmh osv. Varje gång den enkelfiliga vägen delades upp till tvåfiligt så kändes det ungefärs om att ta av sig skridskorna, man andades ut helt enkelt.

Tillbaka
Topp