DT skrev:
-------------------------------------------------------
> fritz68x skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men ingen
> > ropar på säkerhet för VR där 22 000 sticker
> > iväg på oavlysta vägar , blandat med rena
> > nybörjare och semiproffs. Där bl.a. Ett stort
> > antal vurpar hamnar på sjukhus etc etc
>
> Tre rätt stora skillnader:
>
> - Starten utspridd över 15h istället för
> gemensam start
> - Mestadels stora, raka vägar och inte små
> knixiga (med några undantag)
> - De allra flesta "nybörjare" åker lugnt för
> sig själva eller i små grupper, de som "tävlar"
> gör det i form av lagtempo, inte för att komma
> först över mållinjen => tidshets, men inte hets
> för att knö sig fram i klungan.
>
> Vet inte hur många som brukar hamna på sjukhus
> under VR. Antagligen högst någon enstaka
> promille av de 22 000 startande.
>
> Edit: men jo, det är många som ropar på större
> säkerhet där också. Bland annat vill man ha
> avlysta vägar.
Även om de sprider ut de startande under 15 timmar så är det ett STORT antal av dem som är ute efter vägen samtidigt. Om man gör en sökning på Vätternrundan och skriver in sökord som farlig farligt olyckor död etc så får man ett gäng träffar. Har skrivit rätt så mycket om detta på min blogg.
Oavsett hur många som hamnar på sjukhus på ett motionslopp så är en för mycket.
Tidshetsen görs ju med VR:s goda minne (egna startgrupper etc) mao så uppmanar de till det. Och dessa grupper skall ju passera ett GÄNG motionärer, i år var kritiken mot dessa snabbgrupper väldigt stor från de "vanliga" motionärerna.
VR:s "30 bilfria mil" är en Utopi, då det skulle drabba allt för många i tredje person. Dvs byar skulle i princip skäras av från omvärlden i lite mer än ett dygn. Skulle EN överklaga så skulle det falla, ganska säker på det.
Kritiken mot Velo Classic att det är ett företag är ju halvvanligt, Vilket även jag anser att VR är, även om de döljt det genom en förening utåt, men gör man en sökning på VR:s "VD" på olika företagssidor så dyker hon upp i ett GÄNG företag kopplade till VR + andra "klassiker" arrangemang.
Kritik mot detta? Den finns men folk fortsätter att köra, även om de har "rabatterat" avgiften till SCF (även om SCF nu för tiden vill ha mer av kakan).
Som FD licenserad åkare är jag dock färvånad över "chocken" att SCF kan sanktionera licenserade åkare, det var då allmänt känt att man riskerade detta om man körde s.k. svartlopp. Däremot tycker jag nog att SCF skall vara konsekventa i så fall, de kan inte "fälla" ett och låta alla de andra gå fria.
Mvh
Fritz