Malmö Velo Classic

Malmö Velo Classic
Vem frågar du?
Hör efter med arrangören per mail, telefon eller deras facebooksida.

Kan bara som deltagare 2011 konstatera att det var ett trevligt arrangemang.

Malmö Velo Classic
Konstigt, jag trodde Klubben Cyklisten var djupt involverad i Malmö Velo Classic? Hela loppet är ju som deras Husiesväng (plats, bansträckning mm) fast med bättre mat, bättre priser, tidtagning och flera deltagare.

Om jag jmf med tex Ringsjön Runt som är en stor grej här nere i Skåne och som arrangeras av en idrottsförening så vitt jag vet, var Velo Classic ett betydligt säkrare och mera prisvärt lopp. Velo Classic inriktar sig nog främst till raceputtarna medan Ringsjön Runt har en bredare publik med allt från cykelkorgar till teamkläder, men de är likväl jämförbara eftersom de vänder sig till amatörer båda två.

Min upplevelse av Velo Classic var mycket positiv och jag kommer att försöka köra i år igen.

Förresten - på Velo Classics hemsida står det citat:

"I-S Event
Arrangör av loppet - anordnar idrotts- och sportevent tillsammans med idrottsföreningar. Tanken är att idrottsföreningen kan koncentrera sig på det sportsliga, dock med bibehållen möjlighet till ekonomisk vinst. I-S Event tar huvudansvar för arrangemanget och tar också den ekonomiska risken vid eventuell förlust."

Fast jag kan inte finna vilken klubb det skulle vara I-S Event samarbetar med.

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Ringsjön arrangeras av Skånes cykelförbund.
> Velo Classic verkar mest vara en bra affär för
> I-S Event.
> Då kör jag Ringsjön istället.

OK ser det nu på deras hemsida. Hade för mig att det var någon lokal idrottsförening som var involverad också?

Hur som helst - Velo Classic var mera prisvärt än Ringsjön så som jag upplevde det. Men man får ju som sagt ta med i beaktandet att Ringsjön känns bredare. Bredden och bansträckningen är tyvärr också det som gör att Ringsjön bitvis har för låg säkerhet.

TS behöver nog inte vara orolig över att behöva köra ensam om han kör Velo Classic. Som jag minns det fanns det ett gäng riktiga flåsputtar längst fram förra året. En del backar finns men det är inte i närheten av tex Eslöv Gran Fondo och jag kan tänka mig att de lopp som körs längre upp i landet kan vara mycket backigare. Slimmingebacken är väl värst och den är inget man kräks av.

Malmö Velo Classic
Visst är Klubben Cyklisten involverad, dock inte som arrangör. Scfs regelverk gör det omöjligt för en klubb att arrangera ett lopp på det sätt Veloclassic är upplagt.

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Ringsjön arrangeras av Skånes cykelförbund.
> Velo Classic verkar mest vara en bra affär för
> I-S Event.
> Då kör jag Ringsjön istället.

Hur menar du här? Menar du att du hellre betalar för ett motionslopp som arrangeras av klubb/förbund och inte av ett event-bolag? Du är väl känd för att cykla motionslopp utan att betala överhuvudtaget? För visst är det du som är den ökända mannen utanför Hbg?

Malmö Velo Classic
Spelar det någon roll för den genomsnittlige (läs klubblöse) motionären om det är ett motionslopp arrangerat av en cykelklubb (och sanktionerat av SCF) eller ett "event" arrangerat av ett företag? Så länge inte SCF har motionscykling på agendan så ser iaf inte jag den stora vinsten med det första alternativet...

Malmö Velo Classic
Såg på FB att antalet anmälda för årets upplaga var runt 700 och att taket var 800. Att dra iväg så pass många fartglada motionärer i gemensam start på allmänna vägar, är det så smart egentligen?

Malmö Velo Classic
Cyklade MVC förra året och tyckte redan då det var lite väl dåligt med säkerheten när man hade i gemensam start på smala och oavlysta vägar för 350+ cyklister varav ca 2/3 rejält tävlingssugna "motionärer". Klungan låg i bredd över hela vägen, flaskor flög ur sina ställ flertalet gånger, alla ville fram (men ingen verkade vilja dra) vilket gav väldigt nervös stämning.

När man som arrangör inte heller kan se till att bilar/bussar inte försöker köra om 250 cyklister som ligger utdragna i kantvindskörning och man plötsligt har en gul Skånetrafiken buss på högersidan (!) går det från nervöst & obehagligt till rent livsfarligt.

Hade ändå funderat på att köra i år pga trevligt arrangemang runt omkring men när jag såg att de siktade på ~800 startande så sa skallen nej, det finns bättre sätt att mäta sina krafter med andra än att köra detta lopp. Visst är det kul att köra i stor grupp och susa fram tillsammans men...

Att detta (motions)lopp inte är SCF-sanktionerat tycker jag gör skit samma eftersom de ens har en motionssektion och därmed inte är värda några sanktionspengar (för denna typ av lopp). Att licensierade cyklister lider av sån tävlingstorka att de hellre kör detta som en tävling än att resa till Västerås och köra (nationell) cup visar väl bara att klubbarna har ett behov att möta med att arrangera fler lokala "riktiga" cykeltävlingar.

Malmö Velo Classic
Kan säga att jag tyckte årets lopp kändes betydligt bättre arrangerat och säkrare än förra året.
Det var fler flaggvakter och motorcyklar och flaggvakterna agerade tydligare och bättre.

Malmö Velo Classic
emilh skrev:
> Kan säga att jag tyckte årets lopp kändes
> betydligt bättre arrangerat och säkrare än
> förra året.
> Det var fler flaggvakter och motorcyklar och
> flaggvakterna agerade tydligare och bättre.

Ja, men det var ändå väldigt tomt med funktionärer i korsningar och ledarbil på långa sträckor och när då "klungor" börjar köra kantvindskörning på vänster sida så är det "hål i huvudet".

Malmö Velo Classic
Konstigt att alla ropar efter säkerhet för detta lopp, nu kan jag egentligen inget om detta lopp, alldeles för långt borta för mig. Men ingen ropar på säkerhet för VR där 22 000 sticker iväg på oavlysta vägar , blandat med rena nybörjare och semiproffs. Där bl.a. Ett stort antal vurpar hamnar på sjukhus etc etc
Fritz

Malmö Velo Classic
Som sagt var, då vägar sällan stängs av för cykeltävlingar i Sverige är det trafikregler som gäller. Detta gäller för motionslopp, linjelopp och tempolopp. Det brukar stå klart och tydligt i inbjudan till alla lopp.

Med tanke på att det är många korsningar som passeras under en tävling och att det blir stora tidsdifferenser mellan cyklister så är det omöjligt att ha flaggvakter vid alla korsningar hela tiden. Och i regel är det bara de i fronten som tenderar till att ha extra bråttom och inte har tid att följa trafikregler.

Att cyklister cyklar på fel sida vägen, är väl ok så länge de har uppsikt över mötande trafik och bakomvarande trafik.

Mc-förarna har till uppgift att ligga längst fram och varna mötande trafik, vid korsningar ska de om möjligt varna korsande trafik att cyklister är på antågande. Detta behöver inte innebära att de ska ligga precis framför cyklisterna som på proffs tävlingarna.

Cykla lugnt i trafiken!

Malmö Velo Classic
Kunde tyvärr inte delta av flera olika skäl, men tog en liten fikatur där vi en kortare sträcka körde samma väg som loppet. Tror vi blev passerade av snabba klungan. Det var rejäl motvind just då och tyvärr låg den över hela vägen. Det var kanske 30 man ungefär.

Fast detta är inte värre än något jag sett på andra motionslopp, tyvärr. Det brukar se ut så, särskilt då det är kantvind. Ansvaret ligger hos den enskilde cyklisten.

Malmö Velo Classic
fritz68x skrev:
> Men ingen
> ropar på säkerhet för VR där 22 000 sticker
> iväg på oavlysta vägar , blandat med rena
> nybörjare och semiproffs. Där bl.a. Ett stort
> antal vurpar hamnar på sjukhus etc etc

Tre rätt stora skillnader:

- Starten utspridd över 15h istället för gemensam start
- Mestadels stora, raka vägar och inte små knixiga (med några undantag)
- De allra flesta "nybörjare" åker lugnt för sig själva eller i små grupper, de som "tävlar" gör det i form av lagtempo, inte för att komma först över mållinjen => tidshets, men inte hets för att knö sig fram i klungan.

Vet inte hur många som brukar hamna på sjukhus under VR. Antagligen högst någon enstaka promille av de 22 000 startande.

Edit: men jo, det är många som ropar på större säkerhet där också. Bland annat vill man ha avlysta vägar.

Senast ändrad:
Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> och i år blev det röra utan ledarbilar,
> polishjälp, flaggvakter med mera. Det är väl
> mest tur att det inte blir fler på akuten.

Har du cyklat båda loppen (Ringsjön/Velo Classic)? Jag kan tala om för dig att jag cyklat ett stort antal lopp och sällan cyklat ett så farligt och dåligt arrangerat lopp som Ringsjön Runt.Ringsjön låg på alldeles för farliga hårt trafikerade vägar, flaggvakter var det minimalt med,poliser såg jag inte en enda, farliga situationer och kraschar såg jag ett flertal av. Det var absolut det sämsta och farligaste lopp jag någonsin cyklat och jag har cyklat ett hundratal olika runt om i Europa. Velo Classic var helt ok i jämförelse med Ringsjön. Att folk är så dumma att de lägger ut sig själva i en sidvindsvinge som går över vägens mitt på en oavstängd väg är inte arrangörernas fel. Man kan ju hopas på att de får en Darwin award... Jag släppte i alla fall vingen när den blev trafikfarlig (eftersom det ju var ett motionslopp) Som andra skirver här SCF har ingen motionssektion och förtjänar inte en andel av kakan när det arrangeras motionslopp. Man bör som i Danmark ha en egen motions sektion i förbundet, det är så svensk cykling kommer växa... se här hur man gör i Danmark.

http://www.dcu-cykelmotion.dk/

Senast ändrad:
Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Nej, varför ska jag riskera hälsan på ett
> motionslopp?

Du cyklar ju motionslopp utan att ens betala. Eller har du förträngt det?

Malmö Velo Classic
DT skrev:
> fritz68x skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men ingen
> > ropar på säkerhet för VR där 22 000 sticker
> > iväg på oavlysta vägar , blandat med rena
> > nybörjare och semiproffs. Där bl.a. Ett stort
> > antal vurpar hamnar på sjukhus etc etc
>
> Tre rätt stora skillnader:
>
> - Starten utspridd över 15h istället för
> gemensam start
> - Mestadels stora, raka vägar och inte små
> knixiga (med några undantag)
> - De allra flesta "nybörjare" åker lugnt för
> sig själva eller i små grupper, de som "tävlar"
> gör det i form av lagtempo, inte för att komma
> först över mållinjen => tidshets, men inte hets
> för att knö sig fram i klungan.
>
> Vet inte hur många som brukar hamna på sjukhus
> under VR. Antagligen högst någon enstaka
> promille av de 22 000 startande.
>
> Edit: men jo, det är många som ropar på större
> säkerhet där också. Bland annat vill man ha
> avlysta vägar.

Även om de sprider ut de startande under 15 timmar så är det ett STORT antal av dem som är ute efter vägen samtidigt. Om man gör en sökning på Vätternrundan och skriver in sökord som farlig farligt olyckor död etc så får man ett gäng träffar. Har skrivit rätt så mycket om detta på min blogg.
Oavsett hur många som hamnar på sjukhus på ett motionslopp så är en för mycket.
Tidshetsen görs ju med VR:s goda minne (egna startgrupper etc) mao så uppmanar de till det. Och dessa grupper skall ju passera ett GÄNG motionärer, i år var kritiken mot dessa snabbgrupper väldigt stor från de "vanliga" motionärerna.

VR:s "30 bilfria mil" är en Utopi, då det skulle drabba allt för många i tredje person. Dvs byar skulle i princip skäras av från omvärlden i lite mer än ett dygn. Skulle EN överklaga så skulle det falla, ganska säker på det.

Kritiken mot Velo Classic att det är ett företag är ju halvvanligt, Vilket även jag anser att VR är, även om de döljt det genom en förening utåt, men gör man en sökning på VR:s "VD" på olika företagssidor så dyker hon upp i ett GÄNG företag kopplade till VR + andra "klassiker" arrangemang.
Kritik mot detta? Den finns men folk fortsätter att köra, även om de har "rabatterat" avgiften till SCF (även om SCF nu för tiden vill ha mer av kakan).

Som FD licenserad åkare är jag dock färvånad över "chocken" att SCF kan sanktionera licenserade åkare, det var då allmänt känt att man riskerade detta om man körde s.k. svartlopp. Däremot tycker jag nog att SCF skall vara konsekventa i så fall, de kan inte "fälla" ett och låta alla de andra gå fria.

Mvh
Fritz

Malmö Velo Classic
Vingen behöver inte ligga över på fel väghalva för att det ska bli farligt, förra året längs vägen mellan Kyrkheddinge & Genarp höll sig klungan nära mittlinjen men på sin sida (med kantvind bakifrånhöger) med det trängde sig in bilar/bussar innanför.

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Nej, varför ska jag riskera hälsan på ett
> motionslopp?

jaha du leker bara klassisk happy troll och kommenterar om något du inte vet något om...

Ok det är ju en del av även happy det...

Malmö Velo Classic
Scott tokig skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Nej, varför ska jag riskera hälsan på ett
> > motionslopp?
>
> jaha du leker bara klassisk happy troll och
> kommenterar om något du inte vet något om...
>
> Ok det är ju en del av även happy det...

Jag har kört tillräckligt många motionslopp för att inse riskerna med motionärer som ska leka tävling.

Senast ändrad:
Malmö Velo Classic
NLC skrev:
> Vingen behöver inte ligga över på fel väghalva
> för att det ska bli farligt, förra året längs
> vägen mellan Kyrkheddinge & Genarp höll sig
> klungan nära mittlinjen men på sin sida (med
> kantvind bakifrånhöger) med det trängde sig in
> bilar/bussar innanför.

Den vägen är farlig även om det bara är en cyklist bilarna ska passera. Eller ingen. En breddning av vägen är dessutom än en gång uppskjuten, nu till 2014. Tjoho!

Malmö Velo Classic
Mooshie skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Vingen behöver inte ligga över på fel
> väghalva
> > för att det ska bli farligt, förra året
> längs
> > vägen mellan Kyrkheddinge & Genarp höll sig
> > klungan nära mittlinjen men på sin sida (med
> > kantvind bakifrånhöger) med det trängde sig
> in
> > bilar/bussar innanför.
>
>
> Den vägen är farlig även om det bara är en
> cyklist bilarna ska passera. Eller ingen. En
> breddning av vägen är dessutom än en gång
> uppskjuten, nu till 2014. Tjoho!

Bör ha varit mellan Kyrkheddinge och Esarp, eftersom det inte finns någon mittlinje (på den farliga vägen) mellan Esarp och Genarp...

Malmö Velo Classic
HP skrev:
>
> Bör ha varit mellan Kyrkheddinge och Esarp,
> eftersom det inte finns någon mittlinje (på den
> farliga vägen) mellan Esarp och Genarp...

Det har du helt rätt i.

Malmö Velo Classic
Jag körde inte i år, men väl förra året. Kan tänka mig at det måste ha varit en smula rörigt de första 15-20 kilometerna med så många startande på en gång.

Det hade kanske varit en god ide med uppdelade startgrupper med ca 100 pers i varje grupp och 3-4 minuter mellan grupperna. Det gäller även andra motionslopp med masstart på relativt trånga vägar.

Malmö Velo Classic
Snuten skrev:
> Det hade kanske varit en god ide med uppdelade
> startgrupper med ca 100 pers i varje grupp och 3-4
> minuter mellan grupperna. Det gäller även andra
> motionslopp med masstart på relativt trånga
> vägar.

+1 på det.

Eller så gör man som i CykelCity GranFondo Eslöv med masterstart där fältet släpps iväg på en stor väg avstängd för trafik bakifrån de första kilometerna.

Malmö Velo Classic
NLC skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Det hade kanske varit en god ide med uppdelade
> > startgrupper med ca 100 pers i varje grupp och
> 3-4
> > minuter mellan grupperna. Det gäller även
> andra
> > motionslopp med masstart på relativt trånga
> > vägar.
>
> +1 på det.
>
> Eller så gör man som i CykelCity GranFondo
> Eslöv med masterstart där fältet släpps iväg
> på en stor väg avstängd för trafik bakifrån
> de första kilometerna.

Är trafiken verkligen avstängd i början på Eslöv GF??

Jag har kört fyra år i rad och minns det som att det är ganska rörigt med en del bilar som passerar i början. Minns jag helt fel? Känns inte helt safe åtminstone men det beror kanske mera på mängden cyklister som startar på en gång?

Malmö Velo Classic
Instämmer. Inte märkt någon skillnad mellan GF (Eslöv + Kungsbacka) och MVC. Resultatlistor presenteras även där i tidsordning, även om det är lite mer hysch-hysch och listorna inte läggs upp på nätet av organisatören.

Tillbaka
Topp