Mammor och pappor, ge mig svar.

matthekat

Medlem
Min son har nyss fyllt ett och det börjar bli hög tid att han får komma ut och åka cykel. Men vad ska han sitta i?

Jag saknar pakethållare så det måste vara rammonterat. Jag skulle gärna ha killen mellan mig och styret à la http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28907 men jag har hört att det ska vara mindre säkert än att ha honom bakom mig. Stämmer det, och i så fall varför?

Och ni som åker runt med barn på cykeln, vad sitter de i och vad är för- och nackdelarna med er stol?

//mattias

Lumber skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en fällbar(recliner) stol, så skonar du
> killens nacke när han somnar!
>
> /Magnus

+1. Att jag inte ställde samma fråga när jag köpte barnstolen.

mytomspunnen skrev:
> Mitt val:
>
> http://www.chariotcarriers.com/
>
> så har man vagnen med sig liksom. Sjuuukt bra i
> 1-2.5 årsåldern iaf. Hur högt upp i åldern
> får visa sig.

+1.

> Annars är Hamax sleepy väl den mest populära
> stolen på happy tror jag?

+1.

Har båda, men stolen har sett extremt lite användning sen vi köpte vagnen. Just för att om man ska nånstans är det så sjukt praktiskt att ha vagnen med sig.

Jag har aldrig förstått meningen med fällbar stol, min dotter är alldeles för nyfiken för att spontansova i cykelstolen. Så jag föreslår den enklare Hamax så sparar du några hundringar.

/K

Jag tycker också att det är mer praktiskt med vagn - bättre lastmöjlighteter och så har man ju som sagt en vagn när man kommer fram också. Vi har dock en lite billigare variant (jämfört med chariot):

http://www.croozerdesigns.com/737.html

Köpt via ebay gick den på ca 3100 kr inkl. frakt (inklusive alla tillbehör).

Vi har en stol också, men jag är inte så förtjust i den; det känns vingligt och ostadigt när man cyklar (kanske en vanesak iofs), och det går inte att ställa ifrån sig cykeln. Dessutom behöver man ninja-skills för att få benet över överröret utan att sparka ungen i huvudet.

koskinen skrev:
> Jag har aldrig förstått meningen med fällbar
> stol, min dotter är alldeles för nyfiken för
> att spontansova i cykelstolen. Så jag föreslår
> den enklare Hamax så sparar du några
> hundringar.
>
> /K

har aldrig hunnit mer än 15 min innan de somnat.

väljer du en fällbar stol så är det siesta som gäller och inte sleepy. Den lilla vinkling sleepy ger funkar inta på alla barn.

tror inte stolen du länkade till på CRC är så osäker. Kör du med barn så får du ju anpassa körstilen och då är den största risken att nån kör på dig och inte tvärt om, och då borde de två olka varianterna inte skilja sig åt nämnvärt.

Personligen tycker jag cheriotten suger. OK som cykelvagn men halvkass på allt annat.

Jag hade en Hamaxstol på touringhojen - tyvärr inte "sleepy"-varianten. Men annars var den till belåtenhet. Lite skumt första gångerna när tyngdpunkten blev väldigt annorlunda på en så pass lätt cykel, men det var mest en vanesak.

När det var dags för grabben att börja cykla så köpte vi en Hamax sleepy. Då var han knappt ett år och detta funkade fint. Men den stora succén kom när vi köpte cykelvagn på Biltema. Nu är detta en av hans favvoritsysselsättning. Kan varmt rekomenderas.

oxr skrev:
> Nån som fattar vad det är för skillnad på
> croozer-modellerna?

Jag var skitsugen på en croozer ända tills jag var hos importören och klämde på croozer och chariot samtidigt. Det är klassskillnad dessvärre,

När/om jag skaffar småttingar skulle jag vilja ha en Long John eller en bakfiets. Ploppa upp kärran i där och trampa iväg. Plats för lite annat också, om man vill.

Nåt som skulle vara coolt är en Long John i tandemversion (finns det redan?)! :D Ena föräldern framför och den andra bakom, med lastplattan i mitten! Hehe!

boson skrev:
-------------------------------------------------

>Dessutom behöver man ninja-skills för att få benet över
> överröret utan att sparka ungen i huvudet.

Mammorna har det bra...

Mmmm … jag har kollat runt och Siesta verkar vara vad jag behöver. Ännu vet jag ju inte om killen kommer att använda cykelturerna till att sova, men det är värt de där hundringarna att veta att han kan göra det bekvämt om det nu blir så. Lustigt hur Hamax verkar äga marknaden, det finns inte många där ute som saluför något konkurrerande.

Vagn är inte aktuellt då det inte kommer att bli några längre turer än sisådär 30–45 minuter. Och de frammonterade stolarna – Cykelringen visade sig ha en modell – räcker inte lika långt upp i åren som de bakomhängande.

Tack för hjälpen.

Vill du köra med cykelkärra välj någon med fjädring. Skulle köpa en Chariot om jag hade råd till min dotter. En av få vagnar med fjädring. Burley har också någon fjädrad modell. Vem vill sitta i en vagn utan fjädring på svenska vägar? Fjädring ökar komforten för barnet och minskar vältrisken.

Siestan är premiärkörd. Just idag behövdes inte tippfunktionen, det blev 15 minuters övningskörning runt hemkvarteren. Jäklar, vilken annorlunda upplevelse mot att bara ha mig själv på cykeln, man skulle behöva frontvikter som på en traktor. Fast de värsta momenten var att komma ut på gatan och in på gården igen.

Men det stora plusset var så klart att lillkillen verkade trivas, och att han som aldrig kan behålla en mössa på huvudet tycktes gilla att ha hjälmen på.

Tack för tipsen.

//Mattias

Ni som kör med barnsits - hur får ni med er övrig packning? Jag tänker på lite småprylar för en kort utflykt - skötsaker, mat, termos... Är det cykelkorg som gäller?

/Dag

dag skrev:
> Ni som kör med barnsits - hur får ni med er
> övrig packning? Jag tänker på lite småprylar
> för en kort utflykt - skötsaker, mat, termos...
> Är det cykelkorg som gäller?
>
> /Dag

Har en billig lowrider väska från BT. Man måste köpa till fästramen till framgaf. Funkar bra när man ska ta med fika eller handla mjölk. Men det blir lite vingligt om den lastas tungt, och med barnet bak (kör iofs med något för liten tjejram). Ryggsäck är no no.

geologen skrev:
> När/om jag skaffar småttingar skulle jag vilja
> ha en Long John eller en bakfiets. Ploppa upp
> kärran i där och trampa iväg. Plats för lite
> annat också, om man vill.
>
> Nåt som skulle vara coolt är en Long John i
> tandemversion (finns det redan?)! :D Ena
> föräldern framför och den andra bakom, med
> lastplattan i mitten! Hehe!

bakfiets är fina vi har monterat en stol för grabben (15mån) så att han får stöd
och han kan sitta i vinden och mysa framme i lådan. Vi köpte även kapell till lådan
enda nackdelen är att det är svårt att få med vagn om någon har ett tips på en liten lätt och smidig vagn sulky att ta med på cyckeln vore jag taksam för tips.

alarix skrev:
Ryggsäck är no no.

Hmmm...har jag i ett par år begått ett allvarligt misstag?!?
Varför är det no-no att ha en liten ryggsäck?

Jag har en 15 månaders tjej och har köpt Hamax Sleepy som funkar fint på MTB:n, ramfäste såklart så den kan enkelt flyttas mellan min MTB o fruns std-Monark om man köper extra fäste.

Skärmar känns dock som en bra idé...

EDIT: Jo, provsitt förstås stolen i affären, så att ungen sitter skönt och bra!

Senast redigerad av en moderator:
För att få med mig grejer när jag har barnstolen monterad använder jag en cykelkorg på styret. Den motverkar dessutom att cykeln blir alltför baktung.

Sungam skrev:
> alarix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Ryggsäck är no no.
>
> Hmmm...har jag i ett par år begått ett
> allvarligt misstag?!?
> Varför är det no-no att ha en liten ryggsäck?

Av respekt för sporten...

Tänkte kanske främst på lite större säckar. Lätt att de slår i barnets huvud vid på/avstig. Eller som i mitt fall: barnets hjälm slår i när han vrider huvudet. (Har stort huvud...)

Jag har en Cariot cougar 2 den har rullat ca 300 mil med ungar i. Skicket är fortfarande mycket bra. Nu är min stora flicka i storsta laget, vagnvikt runt 45 kg på Landskronabygden runt loppet. Men har man ingen barnvakt så har man inte!
Behöver jag berätta att jag är sjukt nojd?
/jerka

Orby gör vagnar med fjädring. Hade en när dottern var liten. Helt ok och lätt (alu-chassi). Det enda man kan invända är att Orby har helt plant golv och ingen "benbrunn". Finns en bild på Blocket, sök "orby" på cykelsidan.

/steen

steen skrev:
> Orby gör vagnar med fjädring. Hade en när
> dottern var liten. Helt ok och lätt (alu-chassi).
> Det enda man kan invända är att Orby har helt
> plant golv och ingen "benbrunn". Finns en bild på
> Blocket, sök "orby" på cykelsidan.
>
> /steen

Orby:n på blocket köpte jag förra veckan. Fick den för 500kr och är mycket nöjd. Fjädringen fungerar bra men är inte justerbar och därför lite hård med bara ett barn i kärran. Har en äldre Orby också som jag kört med hittills som har justerbar fjädring men för dålig dämpning. Gasdämparna har nog gett upp. Ett problem som jag har med båda vagnarna är att maskinkullagren i hjulen är mycket glappiga och jag har ännu inte hittat nån som säljer den modellen. Och som sagt, nackdel att golvet är helt plant men min dotter trivs ändå i kärran.

Tillbaka
Topp