Man blir så trött när man ser sånt här...

Man får nog räkna med lite svinn när det räcker med nåt kryss och en namnteckning för att pengarna ska rasa in på kontot.

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> I övrigt så har du ingen aning om var jag står politiskt.

Alla cyklister är maskrosor.
De flesta har bara inte förstått det än.

Halloj!

Måste berätta hur det går till hos A-kassa och Arbetsförmedling nu för tiden. Dom jobbar hårt för att vi inte skall fuska och följa reglerna.

Jag blev sparkad omedelbart från mitt förra jobb (behovsanställd). Började söka jobb, och försökte samtidigt få ut A-kassa. Eftersom jag nyligen hade lämnat styrelsen i den ekonomiska förening jag oftast arbetar via, så blev det en massa blanketter och begäran om mer information. Ingen A-kassa förrän jag bortom allt tvivel bevisat att jag inte hade något att göra med föreningen jag är medlem i.

Helt plötsligt fanns det ett möjligt jobb hos en gammal bekant i Kungsbacka. Jag sade till A-förmedlingen att jag skulle åka ner och testa. Gjorde så. Det tog sammanlagt två timmar att pendla till jobbet (ute på landet), jobbet var bara på 60%, och min dåliga rygg mådde inte så bra av de tunga lyften. Jag tackade artigt nej.

Meddelade A-förmedlingen detta, varvid dom omedelbart stängde av mig från A-kassan.

Jag är alltså i princip tvungen att ta ett erbjudet jobb, oavsett hur långt bort det är. Regeringen anser att hela landet är ett arbetsområde, och har ändrat A-kassans instruktioner. Att min rygg troligen inte håller för arbetet är inget argument - arbeta! Att jag har två barn och en sambo med ojämna arbetstider, och därmed behöver mer tid för att sköta familjen och hemmet är inget argument - arbeta!

Numera har jag ingen A-kassa. Jag har inte råd med de nya avgifterna, och har inget jobb. Ingen är speciellt intresserad av att anställa en 45-åring med trasig rygg och sargade knän, vilken överraskning! Tur att min sambo i alla fall har ganska bra lön, vi överlever precis. Fast nu vill ju regeringen göra A-kasseavgiften obligatorisk, och då kommer vi att gå back. Då får vi väl leva på sparpengar tills allt är slut, och sedan blir det väl socialen...

MickeS skrev:
> Atlas_sthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I övrigt så har du ingen aning om var jag
> står politiskt.
>
> Alla cyklister är maskrosor.
> De flesta har bara inte förstått det än.

Lova and peace man!

Faktum är att jag utan att kommentera miljöpartiets politik kan säga att jag älskar deras politiska patos, de känns grymt sympatiska.

oxr skrev:
> R: du är hjärntvättad! Låt dem inte ta dig!

Just det! Har man en aning om vad man pratar om så har man inte här att göra.

Alltså, inlägg längre än fem rader är ruskigt jobbiga att läsa.

SuperApe skrev:
> Är det något politiskt parti som vill sponsra
> "långlopp" med dina skattepengar? (Förutom mitt
> eget Ap-Parti förstås.)
>
> Surfaren skrev:
> -----
> > Kanske var dumt att dra in mina politiska
> åsikter
> > i denna tråd men jag kunde inte låta bli.
> Blir
> > iaf trött varje gång jag ska betala skatt och
> > vet att en stor del går till dom som inte
> orkar
> > gå till jobbet. Ingen som håller med eller?

Partiet kallas Försvarsmakten, som glatt sponsrar sina anställda att ställa upp i de flesta lopp.

Pigmachine skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om tråden är en Land Rover så kan jag klä
> > mig
> > > i raffset.
> > >
> > >
> > Är inte det där HåkanC?
>
>
> nä det är en landrover

Det är i alla fall en härlig kille i Hofvets färger.

men va fan.. DET E värsta rehab o cykla! Jag har fan fått bidrag o cyklat så kom hit o tvåla till mig då!
Fick era skattepengar i 7 jävla år. Ja, det var skitkul o jag garvade varje gång. Inte alls så att man önskade att man kunde ha ett jobb o palla med det o få lite lön som räcker mnaden ut..
Det e skitkul att vara ett sjukskrivet psykfall som bara sitter i ett hörn o krafsar på tapeten efter era stackars skattepengar o alla verkligen slänger pengar på en för alla vet juh att man blir rik på bidrag.

Just ja, sen gick sjukskrivningen över o jag hade blivit rehabiliterad o började jobba. Men det e klart, Det e juh verkligen så sjuuuukt lätt idag att få bidrag o långtids-sjukskrivning så funderar på gå tillbaka dit.. helvete!

Kul tråd.

Så här börjar den. "Tur att borgarna har makten så man iaf försöker motarbeta sånt här... suck"

Herr "Surfaren" är alldeles ute och cyklar

Dom nya så kallade hårda tagen från försäkringskassan är ju initierade och utredda av den tidigare
s-märkta regeringen. Hade vi inte bytt regering hade vi fått ännu hårdare tag.
Den borgeliga behöver bara sitta och rulla tummarna vi det dukade bordet.
Jag tror titeln på den som utredee de "hårdare tagen" var socialförsäkringsminister och den hette Anna Hedborg, någon som dom köpt begagnad från LO.

Intressant är också att kvinnan var sk småföretagare (alltså borgare själv) och ingen vanlig knegare.

Å andra sidan om hon exempelvis var sk utbränd var väl tjejVättern alldeles utmärkt rehab.

Men om det nu rör sig om fusk är det en fråga om moral och inte politik.

En så lite kort notis som i DI ger ju överhuvdtaget inget underlag att på något sätt överhuvudtaget fundera på vad som är rätt eller fel.

Enligt Jlarsson får jag inte vara här, men jag tvingar mig in ändå. Bengts sistaa mening är klockren, låt inte en avfjädrad höna storma i ett vattenglas.

Kan dock inte avhålla mig att kommentera: "Samtidigt uppgav hon för Försäkringskassan att hon varken kunde sitta, stå eller ligga och att hon hade ständig värk..." Bra gjort att driva företag 2000 - 2006 då. Skit i cyklingen, det är en bisak.

Sedan är det här dålig journalistik av DI. Att bara eka andras nyheter är så dåligt, och källlkontrollen blir obefintlig. Vad de har gjort är att kopiera från "Östgöta Correspondenten". Man kan inte ens vara säker på att det som står är lite korrekt...

bengt skrev:
> Intressant är också att kvinnan var sk
> småföretagare (alltså borgare själv) och ingen
> vanlig knegare.

Är alla arbetare sossar och alla småföretagare borgare?

JLarsson skrev:
> Är alla arbetare sossar och alla småföretagare
> borgare?

Ja! Kan du ingenting?

mytomspunnen skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Är alla arbetare sossar och alla
> småföretagare
> > borgare?
>
> Ja! Kan du ingenting?

Nä, det är därför jag skriver i den här tråden.

JLarsson skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > Intressant är också att kvinnan var sk
> > småföretagare (alltså borgare själv) och
> ingen
> > vanlig knegare.
>
> Är alla arbetare sossar och alla småföretagare
> borgare?

Nej, ursäkta, det var en orättvis generalisering, jag glömde Göran Persson och Mona Sahlin

Atlas_sthlm skrev:
> Surfaren skrev:
> -----
> åsikter
> Blir
> orkar
>
> Vad du gör nu är riktigt dålig
> diskussionsteknik. I påståendet du kommer med
> ligger en hänvisning till din politiska
> inställning i frågan. Alltså påstår du
> iochmed det att om jag svarar "jo jag håller med
> dig" så har vi samma politiska uppfattning (det
> "rätta" svaret) och om jag svarar "nej jag
> håller inte med dig" (det "felaktiga" svaret) så
> är jag ju inte bara en idiot som tycker du skall
> betala för att en annan idiot skall vara
> sjukskriven trots att hon inte behöver det utan
> även vänsterorienterad rent politiskt.
> -Kontentan av ett svar blir: Höger = smart,
> skattebetalande, driftig och rättsskaffens
> människa, vänster = idiot, skattesmitare,
> lättjesam och bidragsfuskare.
>
> Jag skulle kunna spinna vidare på den typen av
> retorik som kräver rättning i ledet efter
> frågeställarens rättsuppfattning och dess
> följder i form av förlöjligande av de som
> föredrar att tänka själva. Men jag besparar dig
> förödmjukelsen.
>
> I övrigt så har du ingen aning om var jag står
> politiskt.

Jag vet inte heller var du står politiskt Atlas.
Vet knappt var jag själv står! (förutom att jag vill ha republik)
Men jag är enig i att grundläggande uppfattningar om skattemoral, arbetsmoral, respekt för lagar och rekler osv inte har parti- eller blockpolitisk koppling.

Fusk förekommer på alla nivåer på alla områden. Summornas storlek har nog en viss korrelation till vederbörandes ekonomiska status.

När vi har skurkstater mitt i Europa som hjälper multimiljonärer att slippa bidraga till samhällets intäkter så kan jag förstå om någon tycker staten borde koncentrera sina resurser på att stävja det STORA fusket istf att ge sig på småmyglare som trixar med sjukpenning, vård av barn etc
Jag menar att fusk ska bekämpas på alla fronter.

Logiskt sett borde väl de, som vurmar för välfärdsapparaten och röstar på partier som vill främja tex sjukförsäkringen, vara de som vill värna sytemet och förebygga dess undergrävande genom fusk?!

I fallet med den cyklande Linköpingskvinnan har jag otillräckligt underlag för att bilda mig en uppfattning om ev fusk. Det är möjligt att det är förbjudet att driva företag då man uppbär sjukersättning, men om det är förenligt med sjukskrivningen att cykla, tja vad vet jag, det kanske är den bästa tänkbara rehabiliteringen.
Cykelbud? Tja, kanske en lämplig yrkesbana om cykling gör henne gott?

Insider kollar på osjuka politiker som smart nog babblar på bloggar om hur sjuka de varit. Enligt obekräftade källor har snittsvensken 11 dagars sjukskrivning per år. De som stiftar reglerna är bland de minst sjukskrivna men granskar man dem (vilket kommer sändas ikväll) så blir det intressant. Skippar man det där med att sjukanmäla sig så är man ju inte sjuk. Sjukt va?

Sånt funkar nog bara för onödiga jobb, som ändå ingen märker av..
En låglönestädare däremot, blir efterlyst första dagen han skolkar från jobbet! Byt lön mellan yrkeskategorierna, ifall vi nu skall gå på efterfrågan..

Brakastruten skrev:
> Sånt funkar nog bara för onödiga jobb, som
> ändå ingen märker av..
> En låglönestädare däremot, blir efterlyst
> första dagen han skolkar från jobbet! Byt lön
> mellan yrkeskategorierna, ifall vi nu skall gå
> på efterfrågan..

Jag har just bytt från att vara möbelsnickare i verkstad till att vara beställare och designer på heltid. Jag kan lätt skriva på ovanstående. Men det vill jag inte för då skulle jag få ful-lön igen ;)

Verkstadsjobbet var klart det svåraste jobbet jag haft hitills och oxå det sämst betalda. Tjänade typ lika mycket som jag gjorde när jag sålde glass på globen som barn. Och jävlar om man var sjuk, det gick inte nästan. Nu med lättare jobb och högre lön är det inga problem om jag skulle vara sjuk, åtminstånde inte sålänge man kan svara på mail och ringa lite. Och jag har nog aldrig varit så sjuk så det inte går.

Jag blir så trött när jag ser att idrottsstjärnor flyttar pengarna utomlands för att de inte vill betala en massa skatt. De kan gott betala tillbaks lite till de som föder honom/henne, folket!

Nu skriver jag det här utan att vara ett dugg insatt så ta det med en nypa salt.

/Adam

Om hon blir sjuk av stillasittade arbete men frisk av fysisk aktivitet, är det i så fall rätt eller fel att cykla tjejvättern? [Jag vet iofs inte varför hon är sjukskriven]

Det är exempelvis så med depressioner att fysisk aktivitet ger lindring.

Det är knepigt det där med kontroll av bidrag, det får ju inte bli så svårt att få för de som behöver det att vissa missar det. Jag brukar resonera som så att om man vill ha ett drägligt samhälle så får man räkna med lite svinn(fusk) för att nästan all hjälp skall hamna där den hör hemma, hellre det än åt andra hållet. Om man kollar i en del andra länder utan skyddsnätet vi har här så är det inte vackert att se, man kan få perspektiv på läget här hemma då.

Jag blir med tiden mer och mer tacksam för att det (privat) är en ren förlustaffär att betala skatt.
I jobbet träffar jag de som "tjänar" på vårt sjukvårdssystem.

Dialyspatienter (njursjuka), de som kostar någon miljon för landstinget per år och person.
De får gå på dialys 3-5 ggr/vecka resten av livet. Få 2 nålar (större än de flesta sett) stuckna i armen och ligga 3-5 tråkiga timmar med risk att få blodtrycksfall, kramp och illamående.
Sen åker de hem för trötta att göra något vettigt den dagen, ibland för trötta för att äta trots att de behöver all näring de kan få i sig.
På tal om mat är det lättare för dem att räkna upp vad de inte får äta än vad de får äta. Dricka ska de undvika, helst inte mer vätska än 1 liter per dygn (det i maten medräknat).

Det finns naturligtvis många andra exempel men det är dem jag känner bäst just nu.

Så nu sitter jag hör med min kaffe latte och njuter av att mina skattepengar används av någon annan.

I fallet med den cyklande sjukskrivna kvinnan har vi helt enkelt för lite information. Eftersom hon fick behålla 75% sjukskrivning är hon troligen inte helt frisk.

Cyklingen runt vättern kanske fick henne att bli bättre så hon kunde gå tillbaka o jobba 25% o allt e ett missförstånd? Det hade varit skönt.

smira skrev:
> Jag blir med tiden mer och mer tacksam för att
> det (privat) är en ren förlustaffär att betala
> skatt.
> [...]
>
> I fallet med den cyklande sjukskrivna kvinnan har
> vi helt enkelt för lite information. Eftersom hon
> fick behålla 75% sjukskrivning är hon troligen
> inte helt frisk.

Vad vill du ha sagt? Jag tycker nämligen inte att det där har något att göra med hur en sjukskriven kvinna kan cykla vätterrundan. Det inledande inlägget handlade inte om sjukvård i allmänhet, utan missbruk av de befintliga systemen.

Självklart får man inte åka Vätternrundan om man är sjukskriven. Ligger man samhället till last på det där viset får man inte dra på smilbanden, nej man ska vara klädd i säck och aska och bo under en sten så att man fattar att man tillhör de tärande skikten i samhället. Då lär man sig att man ska vara frisk och veta hut!

Ja fy fan för folk som har fräckheten att vara sjuka.
Tyskarnas metod med olikfärgade stjärnor på kläderna borde funka bra för att särskilja sjukskrivna. Om man ser en person med röd stjärna som ser glad ut så kan man enkelt anmäla denna till försäkringskassan så bidraget dras in.
/J

Jag kan ta appanage, avgångsvederlag, politikerjobb eller börja spela dragspel utanför ICA istället. De verkar alla ha det rätt bra.

Är inte det viktigare i fina sverige med trådar om det nya hårda kalla sverige, där folk med cancer och dylikt som faktiskt mår dåligt fått avslag på sin begäran....

försäkringskassan drev en kampanj för några år sedan som gick ut på att allmänheten vid vetskap och sjukskrivningsfusk skulle göra en anmälan.

det var nån reklam med nån som visade på den, för ryggbesvär, sjukskrivne grannens sittställning på cykeln.
kunde tyckas ganska rolig, kanske. fan vet jag? inte riktigt min typ av humor.

för mig var den reklamen bara ett uttryck av fascisttrams och småaktighet. borde inte fokus ligga på de riktiga skrurkarna istället?
till att börja med de som sabbar förutsättningarna för nuvarande och kommande generationers människor och djur att andas ren luft och dricka rent vatten.

Har för mig att den hetsjakten, som bedrevs via annonspelare och reklamfilm, inte var riktigt laglig ens? Det blev inte mer av det dock, om ändamålet helgade medlen?

Flertalet som misstros och sedan överklagar beslut, visar sig dock få upprättelse. Om fler orkade driva sin sak, skulle de bli ännu fler. Nu körs individerna istället helt i botten.
Det är snett. All strävan efter ettor och nollor, när värdena egentligen kommer ur marken och vattnet omkring oss! Vi påstår oss ha råd med så mycket, utom våra existerande invånare, och medmänsklighet.
Vi ser upp till en kontinent som fullständigt kört över FN-samarbetet, miljösamverkan och sina egna invånare. (Som nu tvingas köpa utländsk valuta för att rädda sin egen ekonomi..)

Gå till rätta med topp-bluffarna, istället för att smidigt omplacera dem med dubbla löner, då kanske samarbetet på gräsrotsnivå följer efter.. Vet man vart man vill, är det lättare att gå före och dra. Än att gå efter, och styra på folkhopen.

skaparn skrev:

> Vad vill du ha sagt? Jag tycker nämligen inte att
> det där har något att göra med hur en
> sjukskriven kvinna kan cykla vätterrundan.

Men du vet ju inte varför hon var sjukskriven. Det kanske var en del av hennes rehabilitering att ha ett mål och få fysisk träning. Eller så var det rent fusk men poängen är att vi inte vet.

skaparn skrev:

> Det inledande inlägget handlade inte om sjukvård i
> allmänhet, utan missbruk av de befintliga
> systemen.

I ett senare inlägg skriver han:

Surfaren skrev:
> Kanske var dumt att dra in mina politiska åsikter
> i denna tråd men jag kunde inte låta bli. Blir
> iaf trött varje gång jag ska betala skatt och
> vet att en stor del går till dom som inte orkar
> gå till jobbet. Ingen som håller med eller?

Och min poäng här är att vi ska vara glada att pengarna går till andra som inte orkar gå till jobbet för det gör inte de flesta sjuka. Och att vi själva faktiskt mår så bra att vi kan gå till jobbet.

Fattar inte hur folk tänker när dom blir sjuka. Fattar dom inte att dom blir en belastning för alla andra? Lixåm ba hallå!? - Kalle 17, nyliberal.

smira skrev:
> skaparn skrev:
> -----
>
> > Vad vill du ha sagt? Jag tycker nämligen inte
> att
> > det där har något att göra med hur en
> > sjukskriven kvinna kan cykla vätterrundan.
>
> Men du vet ju inte varför hon var sjukskriven.
> Det kanske var en del av hennes rehabilitering att
> ha ett mål och få fysisk träning. Eller så var
> det rent fusk men poängen är att vi inte vet.
>
> skaparn skrev:
> -----
>
> > Det inledande inlägget handlade inte om
> sjukvård i
> > allmänhet, utan missbruk av de befintliga
> > systemen.
>
> I ett senare inlägg skriver han:
>
> Surfaren skrev:
> -----
> åsikter
> Blir
> orkar
>
> Och min poäng här är att vi ska vara glada att
> pengarna går till andra som inte orkar gå till
> jobbet för det gör inte de flesta sjuka. Och att
> vi själva faktiskt mår så bra att vi kan gå
> till jobbet.

Jag skulle nog vilja påstå att "orkar" i det här fallet ska tolkas som att de människor som åsyftas inte är sjuka till den grad att de inte orkar gå till jobbet, utan att det mer handlar om att man kan - men ids inte.

Det känns väldigt obekvämt att försvara trådskaparens oförmåga att uttrycka sig och fjortisspråk. Jag tänker sluta med det. Häng honom högt.

Och ni andra får gärna fortsätta med kommentarer som gör gällande att jakt på fuskare är detsamma som att vilja dra in bidrag för folk som faktiskt är sjuka. Det är precis lika nyanserat som ett reportage av Janne Josefsson, och lika klädsamt. En annan skulle nog kunna hävda att själva jakten på fuskarna är absolut nödvändig för bidragens legitimitet och därmed också existens. Men skit i det, när det är så mycket roligare att berätta om alla de barn som Fredrik Reinfeldt äter.

Tillbaka
Topp