Manitou Axel Elite - En bra gaffel?

Håller på att kolla på cykel till en polare och vi har fastnat för en Canyon Yellowstone 4.0 som verkar vara ett bra köp förutom på en punkt, gaffeln. Den har en Manitou Axel Elite och kollar man på mtbr.com så får den ju allt annat än bra kritik.

Nu vänder jag mig till den stora kunniga massan på happy istället för råd, är det en bra gaffel?
Är det en bra cykel i övrigt?

Killen som ska ha cykeln är drygt 170cm någonting och väger typ 65kilo eller nåt.

/John

Det är inte någon höjdar gaffel, men det beror ju alltid på vad man
är redo att betala.

Mina erfarenheter av gaffeln är att den stelnartill rejält när det
blir kallt ute, samt att den inte alls är viktad för en förare på 65kg
när den kommer. Det är iofs ingen gaffel, men med luft är det lättare
att rätta till än med stålfjäder.

//K

Billiga Manitougafflar skall man undvika men de är långt ifrån lika sunkiga som t.ex Suntour. Grovt förenklat finns två tillverkare som klarar att göra sina billiga gafflar i samma kvalitet som sina dyrare: Marzocchi och Rock shox, varav den första alltid varit bra och den andra ryckt upp sig de senaste åren.
Manitoun är helt ok för att komma igång med hojen men ha med ett gaffelbyte i budgeten fram till våren nästa år så blir cyklingen lite roligare =)
Det finns en del ruskigt billiga gafflar som är grymt bra så en uppgradering behöver inte blir så dyr.

Min sambo har en Manitou Axel Elite, eller om det var - Super, på sin hoj (Spec Rockhopper Comp -05).

Den har fungerat klanderfritt och är enligt mig en kanongaffel. En kompis till oss har en Kona Lisa (Calderan fast dam-modell) med en Marzocchi och den är så mycket sämre att det knappt är mätbart. Stötig och helt utan returdämpning.

Manitoun har ställbar slaglängd och returjustering och är faktiskt riktigt plush. Kan inte känna att den skall vara minsta otight heller.

Min sambo är iofs lite lättare än din kompis, och hon kör ganska nätt.

Pris verkar vara irrelevant när det gäller gafflar (ja, ungefär så alltså). Min Fox TALAS RLC glappar som fan och dessutom har lock-outen gett upp...

Som nybörjargaffel + är Manitoun helt klart duglig. Basta!

//Erik

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Erol, tag inte mina fördomar ifrån mig! ;-)

Hehe.. den samlade åsikten om Manitou är väl att de har kvalitetsproblem. Det ligger säkert nåt i detta.

Men jag kan inte förstå att Marzocchi släpper iväg så röviga gafflar som de gör på de billigare cyklarna... MZ II och vad de heter.

På chainreaction så går en Axle Elite 2007 lös på 80£ och en MX Pro 145£. Där kan man ju ana att den senare ju är en vassare gaffel, och den har ju fått massor av beröm också. Men som instegsgaffel så inbillar jag mig att Axel Elite åtminstone spöar de billigaste Rock Shox Dart etc. Eller?

//Erik

Hej!

Hadde en Axel gaffel på min HT, men efter en säsong och en massa vinter pendlande var det dax för en servic och då köpte jag mig i stället en MX Comp (Nästan lika billigt som att göra en servic). Vilken skillnad på gaffel... så mkt skönare, och lock outen saknar jag inte det minsta, funkade ändå skit dåligt på Axel gaffeln.

Axel gaffeln:
Billig men inte värd att lägga ner en dyr servic på. Kör tills den är slut och köp sen nått roligare.

/ Joakim

Problemet med axel är att dom pajjar lätt. Läcker olja, klonkar och har sig.
Inte är dom nånvidare sköna häller. Ganska sunkiga.
En Marzocchi MX Comp gaffel är ljusår bättre i mina ögon.
I prisklassen "billig xc-gaffel" är det helt klart Marzocchi som man ska satsa på

Jag kör en Manitou Splice Elite på min cykel och har nu tack vare Cakeman och Plumse beställt nytt.

Mina upplevelser:
- Endast lyckats utnyttja max 50% av slaglängden trots 82 kg tung och drop på strax under metern.
- Flexar vid bromsning
- Allmänt instabil

Kommer nog dröja innan jag köper en Manitou igen. Tjejen har en Rock Shox Tora på sin och den är klart mycket bättre än min "finare" gaffel.

Tillbaka
Topp