Manitou experter se hit, frågor angående luftskaft Mezzer

trampapådå

Aktiv medlem
Har en mezzer expert som jag pajjat luftskaftet på, fått tag på ett nytt nu men noterar att de skiljer lite i längd. Någon som har koll på om de är såhär de är och att de kanske är skillnaden mellan expert/pro?
//Simon
1000004808.webp

Har du tittat i service guiden? Jag är ingen Mezzer expert, men läste/såg att Pro har en extra luftkammar på ovansidan av gaffeln. Både shaft du visar upp har samma slaglängd, men get olika storlek på positiv och negativ kammar. Jag skulle inte byte typ av shaft utan att också byta delen som är skruvad på ovansidan av benet.

På lyrik när man micklat med volym så är själva skaftet samma längd men faktisk längd ändras genom längre skruv. Oklart vad det betyder i sammanhanget.

Har du tittat i service guiden? Jag är ingen Mezzer expert, men läste/såg att Pro har en extra luftkammar på ovansidan av gaffeln. Både shaft du visar upp har samma slaglängd, men get olika storlek på positiv och negativ kammar. Jag skulle inte byte typ av shaft utan att också byta delen som är skruvad på ovansidan av benet.
Yes men säger inget om detta, enda skaftet som finns att hitta är de längre från pro. Men manitou själva säger att de är crosskompatibla för castings/ben är samma
Pro kommer med en lite större negativ luftkammare än expert som ses på bilden

De är mer längden på själva skaftet jag funderar över, om detta var från 27,5 så borde de väl vara kortare?

Jag tycker att det ser ut som längden på positiva är samma - men jag kan just nu inte visualisera vad det betyder makansiskt. Om de är 100% lika kanske man kan se det som ett tecken från gud och testa hur det blir

Yes men säger inget om detta, enda skaftet som finns att hitta är de längre från pro. Men manitou själva säger att de är crosskompatibla för castings/ben är samma
Pro kommer med en lite större negativ luftkammare än expert som ses på bilden

De är mer längden på själva skaftet jag funderar över, om detta var från 27,5 så borde de väl vara kortare?

Slaglängden bestäms av distansen längs skaftet mellan de två svarta delarna. Det ser liknande ut, men det svårt att ser från bilden.

Den positiva kammaren är större på den som är till höger om du tittar på distansen i mellan dom så är så är man skillnaden.
Sen är själv spindeln lite längre
Så hur lång spindel sitter det på comp och retur det brukar vara lite längre på comp och retur i mot luft sidan.

Jag råkade ordna fel dämparskaft till min Mastodon, men då var det uppenbart när jag såg på dem. Här ser alla bitar på gränssnitten (gängor uppe och nere samt diametrar) identiska.
Kanske kompenserar man skillnaden i längden med plastpuckor, och sedan blir det lite annorlunda lufttryck för samma sag.

Men gäller det bara byta av airshaft eller också byte av delen man skruver i kronan där Pro har en extra luftkammer?
Jag tror inte att detta behövs. Läser på webben att man kan uppgradera sin IVA (diskreta distanser) genom att byta den mot IRT (en flytande distans som kontrolleras av en extra luftkamera).

1757428366486.webp

Bilagor

• 1757428292784.webp
    1757428292784.webp
    7.2 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Jag tror inte att detta behövs. Läser på webben att man kan uppgradera sin IVA (diskreta distanser) genom att byta den mot IRT (en flytande distans som kontrolleras av extra luftkamera).

Visa bilaga 792490

OK. Men då ändrar fjäderkarakterisken sig mycket. Det är en stor skillnad i storleken av framförallt negativa kammaren.

Jag har just köpt en progressiv burk till Sonen RS Deluxe dämpare (samma som gamla MegNeg). De borde ger mjukare början av slag och mer progressivitet. Ser ut liknande här.

Tillbaka
Topp