Manitou Mattoc Pro tråden

tand

Medlem
Nu blir det tyvärr till att testa Manitou:s kundservice. Köpte min Mattoc pro i januari via Bike Mailorder och har varit helnöjd. Men i helgen började den funka dåligt och klonkade oroväckande som att den bottnade hårt innan allt slag var slut. Ungefär där HBO ska slå in. Var väl dags för service tänkte jag naivt nog.

Tog isär gaffeln och upptäckte att det en skada på kompressions enheten där pistongen ska gå in i HBO:n (se bild). Det var givetvis det som klonkat.. Skruvade bort returen och pistongen (cartridgen) och upptäckte att det den såg ut ungefär som en banan. (se andra bilden)

Surt som fan, men det borde ju solklart gå på garanti tycker jag. Hoppas dom inte surar ihop för att jag tog isär gaffeln själv. Har slängt iväg ett mail till distributören i Sverige (som finns i Norge) så får se vad dom säger. Får kanske höra av mig till Bike Mailorder oxå men enligt Manitou ska det funka med distributören som är närmast om man har inköpsbevis. (länk till garantin: http://www.manitoumtb.com/support/)

En annan grej jag upptäckte var att det i princip inte fanns nån smörjolja i ytterbenen. Så har ni en Mattoc och inte haft isär den än skulle jag nog rekommendera att öppna den och kolla.

Tur att jag har reservgaffel iaf. Fortsättning följer.

Bilagor

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Osis :(
Hur har du upplevt gaffeln fram tills haveriet?
Har du någon gaffel att jämföra mot?

Lycka till iaf!

Rattnalle

Aktiv medlem
Smörjolja i ytterbenen saknas väl alltid på nya gafflar och byts som man byter strumpor?

Men det andra var ju sjukt surt. Du får rapportera.

theBrand

Aktiv medlem
Oj, undrar verkligen hur det där hände. Nästan så man undrar om något lossnat och sen resulterat i krock mellan HBO - delarna vilket krökt pistong och "cartridge".

De jag sett på mtbr som varit i kontakt med Manitou support verkar ha fått bra service iaf. Och jag har själv fått snabba svar när jag har mailat.

JojjeM

Aktiv medlem
Trist. Rapportera gärna hur supporten funkar.
Jag gillade min gamla 4-way (efter shimstack-konvertering) och har varit bra sugen på en McLeod till nuvarande hoj men det är ju fortfarande lite av ett uddamärke jämfört med RockFox.

/Johan

tand

Medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit vad trist, hur kan det ha blivit sådär
> liksom? Jag håller tummarna i alla fall!

Ja det undrar jag med, skumt som fan. theBrand:s teori låter ju trolig men det skulle vara intressant att veta säkert. Såg inget som kändes löst iaf.

Ska gräva ner mig i forum sen och se ifall nån varit med om något liknande. Håller tummarna på att dom har bra service, lät ju lite positivt på theBrand så jag hoppas på det.

Nu är iaf surfoxen monterad på cykeln så jag är game igen. puh

viggen

Aktiv medlem
Undrar lite hur det gick här?

Har själv lite strul med min Mattoc (dock en expert), eller ja jag får inte ut fullt slag ur den. Den funkar ju fint i övrigt!
Trodde det skulle lösa sig själv ju mer inkörd den blivit men nix..
Har 0% erfarenhet av att skruva isär gafflar och lite för dåligt med verktyg så blir nog till att lämna in den.

theBrand

Aktiv medlem
Hur långt har du kvar till fullt slag?

Om det är en 650b-gaffel så kommer du ha lite över 10mm kvar till kronan vid fullt slag.

Om du tömmer gaffeln på luft så ska du inte ha några problem att få ut fullt slag, har du det så är det troligtvis för mycket olja i dämparen.
Lösningen på det är att tömma ur lite olja ur gaffeln. Om jag minns rätt så ska pro ha en oljehöjd på 77mm och expert 80mm. Inte jättekrångligt att göra, men om du inte har mekat gaffel förut är det nog bra att ta hjälp av någon som kan.

Rattnalle

Aktiv medlem
Men hur gick det för TS? Jag är bra sugen på en Mattoc men det hänger ju lite på att det går att få vettig service tycker jag.

viggen

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Hur långt har du kvar till fullt slag?
>
> Om det är en 650b-gaffel så kommer du ha lite
> över 10mm kvar till kronan vid fullt slag.
>
> Om du tömmer gaffeln på luft så ska du inte ha
> några problem att få ut fullt slag, har du det
> så är det troligtvis för mycket olja i
> dämparen.
> Lösningen på det är att tömma ur lite olja ur
> gaffeln. Om jag minns rätt så ska pro ha en
> oljehöjd på 77mm och expert 80mm. Inte
> jättekrångligt att göra, men om du inte har
> mekat gaffel förut är det nog bra att ta hjälp
> av någon som kan.

Har en hel del kvar till fullt dessvärre, lite märkligt känns det. Trodde det skulle lösa sig ju mer den blev inkörd. Även när jag tömt den helt på luft, så det kan va att där är lite för mycket olja som spökar. Hoppas på en enkel lösning, är i övrigt helt sjukt jävla nöjd med gaffeln.
Slänger med en bild på hur den såg ut efter i princip hel dags park-åka på hemberget (Åre):
IMG_8449.jpg

Lämnat hojen till "min" lbs, ska rota fram lite servicedokument så ska vi glo på det hela ihop i veckan.

Kung Stalle

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Om du har en gaffel som inte funkar samtidigt som
> du är jävligt nöjd är du en tacksam kund.

Haha! +1

Koden bakom Manitous garantiformulär:

$SendWarrantyRequest = null

Stalle

viggen

Aktiv medlem
Som ursprunglig bockastyre-cyklist är jag nog lättimponerad och allt är ju bättre än den Sektor som satt på hojen original..

Vad jag antagligen var ute efter att säga är att utöver den här inte allt för oviktiga detaljen är jag väldigt nöjd med hur gaffeln beter sig i övrigt.

tand

Medlem
Nu är gaffeln ÄNTLIGEN tillbaka. Det tog ju bara en evighet, typ 100 mail och div telefonsamtal till bikemailorder.de innan den kom tillbaka. Nu har den suttit på cykeln i ca en vecka och allt verkar funka som det ska.

Först tog det typ 2 veckor för posten att få fram gaffelskrället till Tyskland och ett tag trodde jag den var borta för gott eftersom varken post nord eller någon annan kunde se vart gaffeln var, sen skulle bikemailorder skicka gaffeln till den tyska importören av Manitou och sen vet jag faktist inte vad som hände och det verkar ingen annan veta heller. När jag fick tillbaka gaffeln låg den i samma kartong jag skickat den i utan någonting annat än gaffeln. Inget spec på vad dom gjort, inget kvitto att den varit på garanti eller något. Det enda jag kunde se var att kronan var utbytt. Men troligtvis är väl allt nytt utom ytterben och luftdelen. Har inte öppnat gaffeln och kommer inte göra det heller förens det blir snö och skotersäsong. Nu vill jag bara cykla!!

Men kortfattat tycker jag så här:

1. Post Nord är sämst

2. Manitou borde låtit mig skicka gaffeln direkt till distributören.

3. Det är värt några hundra extra för att få bra kundservice och kanske framförallt att det inte är något problem att prata engelska med ev kundservice..

4. Mail funkar fan sämst ibland

5. Bikemailorder och tyska distributören av Manitou var skitdåliga på att svara på frågor och ge information om mitt ärende. Dom kunde inte ens få fram ett ärendenummer trots upprepade mail och telefonsamtal. Dom bara: we are working on your warranty issue. Nu har jag ingen aning om vad dom gjort eller vad dom tror orsakade haveriet. Har inte ens ett kvitto på att gaffeln blivit lagad på garanti.

6. Jag är inte avskräckt från att köpa Manitou igen. Men blir det haveri igen (gud förbjude) kommer jag inte gå med på att skicka gaffeln någon annanstans än direkt till närmsta distributör.

7. Gaffeln är sjukt skön jämfört med min float. Cykeln blev så jäkligt mkt mer levande och känns betydligt lättare i fronten. Foxen gick lixom aldrig att få till bra. Med mindre luft blev den tillräckligt smooth men istället dykig, död och seg i känslan. Med mer luft kändes den inte helt död men istället styltig typ.

Så är det inte med Mattocen. Den känns ju på något magiskt sätt både mjuk och styv i dämpningen samtidigt och det händer något när man skruvar på rattarna! Sen blir ju cykeln så grymt mkt snyggare med Mattocen!! Kolla så fin:

DSC_0311.jpg

Edit: rubriken

Senast ändrad:

tand

Medlem
marran skrev:
> Äntligen! Vilket jäkla garantimörker, hoppas
> den håller ihop nu då.

Verkligen, men tror problemet i det här fallet var Bikemailorder och Tysklands fel. Manitou support svarade snabbt på mail. Men så här i efterhand borde jag stått på mig att skicka gaffeln till närmsta distributör. Nu fick jag brottas med bike mailorder istället som skulle sköta kontakten med distributören i tyskland osv. Men det var aldrig något ifrågasättande om det var ett garanti ärende eller någonting utan allting tog bara sån satans tid.

tand

Medlem
jofahjalm skrev:
> Grym hoj! Hur är den där att cykla på?

Det är ganska mkt cykel på stig ibland, men köttig på som tusan på dh:n
Tycker den funkar bra som min enda fs hoj. Hade jag inte hållt på att nöta lift på helgerna hade jag hellre valt en five.

Edit rubriken igen!

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Äsch. Vi som har en vet redan att den är grym.

Men vi håller tyst för att det inte ska bli för mainstream med bakochframgaffel :-)

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Äsch. Vi som har en vet redan att den är grym.

Men vi håller tyst för att det inte ska bli för mainstream med bakochframgaffel :-)
+1

När Mattoc blir mainstream monterar jag 26" hjul och en Dorado på min HDR. Hustakshuck nästa!

Rattnalle

Aktiv medlem
Bäst vi ondgör oss lite över taskig kvalitet eller nåt.

Är det inte lite kasst att inte känna ordentligt när det bottnar till exempel?

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:

Det är en stor brist, helt klart.

Det har hänt att jag upptäckt att jag kört med på tok för lite luft i gaffeln, men inte tänkt på det eftersom gaffeln ligger så högt i slaget och ändå inte klonkbottnar. Helt sjukt dåligt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Gaffeln är samma men du får ett par saker som är tillval nu på köpet om jag fattat rätt.

Så frågan är nog mest om du vill ha tillvalen och om det blir någon prisskillnad.

tobgren

Medlem
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Det är en stor brist, helt klart.

Det har hänt att jag upptäckt att jag kört med på tok för lite luft i gaffeln, men inte tänkt på det eftersom gaffeln ligger så högt i slaget och ändå inte klonkbottnar. Helt sjukt dåligt.
Det där händer ibland med min Manitou Minute gaffel också, har konstaterat i efterhand att jag måste ha bottnat den. Men aldrig märkt det under själva färden!

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag minns tyvärr inte vilka tillval det var nu men gissar på möjligheten att stoppa brickor i luftkammaren. Jag tror inte att jag saknar det i nuläget.

Rattnalle

Aktiv medlem
Dags för ytterbensservice.

För att plocka av ytterbenen utan specialverktygen kunde man peta upp en insex i ventilen va?

rekrevs

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja jag hade ju säkert 100 mm extremt oplusht slag kvar.

Ställde av de extremt endurokittade tyskarna gjorde jag iaf.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nu var fullservice av gaffeln gjord. Det tog mig två timmar inklusive tiden för att svarva väggarna på en hylsa med borrmaskinen.

Ett vanligt kassettverktyg fungerar utmärkt men man får ta bort brickan på luftpistongen och skjuta in den i botten för att nå. Istället för den stora hylsan använde jag en vanlig fast nyckel av tillräckligt stor storlek, som av en händelse samma storlek som passar Biltemas kassettverktyg.

Negativa luftkammaren rapade ur sig en rejäl skvätt olja som tagit sig dit någonstans ifrån. Där var säkert en del av felet. Monterat ihop igen med en liten klick Prep-M i skålen i toppen samt drygt 2 ml Float Fluid.

Dämparsidan hade också blivit konstig av oklara skäl men där såg jag inget uppenbart. Nu är där Rock Shox 5w olja i istället för Motorex. Gaffeln känns bra igen. Mätte och satte ett varv eltejp på en spruta att ha att suga upp olja till rätt nivå med.

I ytterbenen blev det den av Manitou rekommenderade 5w-40-motoroljan den här gången istället för 10w gaffelolja. Återstår att se om jag märker någon skillnad.

På det stora hela en mycket lättmekad gaffel när man väl har verktygen som krävs. Gaffeln blev som ny igen.

jofahjalm

Aktiv medlem
Hur länge har den där gaffeln gått egentligen? När jag bashar att min Pike rasar så har den gjort det två gånger på 800 mil som är loggande på Strava. Jag skulle gissa på att den har cyklats uppemot 1000 timmar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer