Manitou Mattoc-setups

jofahjalm

Aktiv medlem
Manitou Mattoc-setups
Jag vill veta hur ni ställer in era Mattoc-gafflar!

Efter att ha haft min Mattoc jättelänge så var det tydligen dags att försöka ställa in den. Jag har läst saker på internet, inbillat mig att jag har förstått, insett att jag har fel och igen lyckats övertyga mig om att jag har förstått. Jag väger typ 75 kg (+ öl + ANNAT), ~ 80 kg med rygga och kläder.

Innan jag började med detta körde jag Mattoc Pro 2 med IVA sänkt till 140 mm. Inställningarna var 80 psi, en distans ovanföra sealen i IVA, ett click LSC från min, ett click HSC och massa rebound. Huck Bail Out ställd till max.

Efter att jag har testat en massa har jag kommit fram till följande inställningar:

Mattoc Pro 2, 140 mm. IVA är max volym och jag har plockat bort distanserna för att få mer volym.

IMG_7016.JPG

Moddad IVA

Jag har två click HSC från min, LSC är på min och två klick rebound från min.

Att plocka bort grejerna ur IVAn gjorde underverk för gaffeln. Tidigare så bottnade bara gaffeln vid platta landningarna. Nu får man ut fullt slag vid mer normal cykling utan att gaffeln bottnar hårt eller dyker vid bromning eller liknande. Jag gillar heller inte alls att ha plattformsdämpning i gaffeln. Så länge som man har LSC på min så får gaffeln inte något sådant märkbart beteende med mer HSC. 3 klick HSC kan nog vara helrätt när man ska åka utför i stök och vill hålla gaffeln uppe, men det blir väldigt tröttsamt för plattcykling. Utan IVAn känns gaffeln verkligen linjär och man kan effektivt använda hela slaglängden. Huck Bail Out är på max (4-life!).

Jag har också börjat ha rutinen att innan varje runda lyfta på skrapringarna med ett buntband och skicka in lite fox gold där. Det gör förvåndandsvärt stor skillnad för hur plush gaffeln är.

Hur gör du?

Manitou Mattoc-setups
Nu har jag ju kört på sambons defekta det senaste men ur minnet typ: 160 mm. Inget IVA eller IRT utan den ursprungliga enkla topcapen med max volym. 2 klick HSC, 1 klick LSC. Tror jag har typ 3 klick rebound från min. HBO på max eller ett klick ifrån. Ca 60 psi. Väger väl strax över 70 påklädd.

Senast ändrad:
Manitou Mattoc-setups
Kör med en omrevederad shimsstack 2 klick lågfart 0 klik högfart hbo 0 retur 3 in från fullt ut, pisstunn olja i gafflen .
Har testad med irt men då blir gafflen dålig med 150 mm i slag den funkar nog bättre med 160mm .
kör mellan 60-85psi beroende på vilken terräng jag cyklar i.

Manitou Mattoc-setups
För mig med dålig koll på mina prylar, är det den nedre kammaren jag börjar fylla med typ 70 psi för en 90 kilosåkare? Hur mycket hade ni puttat i den övre (irt) kammaren då? Borde verkligen haft en enklare gaffel ?

Manitou Mattoc-setups
Jag brukar serva Manitou i utbyte mot kattungar. Vill man ha mer esoterisk ombyggnad av shimstack säger ryktet att det finns en galen fransk ingenjör i Tullinge...

Det är rätt enkelt och det finns bra videos och servicemanual till gafflarna.

Manitou Mattoc-setups
Tillbaka
Topp