Manitou R7 vs SID wc/Reba wc

scarpadi

Medlem
Efter krasch och trasig gaffel (Manitou R7 super 80 lock out) så står jag i valet och kvalet.

Skall jag anstränga mig att få tag på en likadan eller göra det enkelt för mig och välja Reba eller SID wc istället?

Har ju vant mig med R7 och trivs=) Vad har ni för erfarenheter?

Bilagor

• merida.jpg
    merida.jpg
    33.2 KB · Besök: 28
P1010191.JPG ht=544

Jag började köra -06 med en Fox 80x, den lirade verkligen kalas ihop med den superstyva superbow-ramen och var bäst på alla sätt och vis. Jag älskade den automatiska låsningen bl.a. Tyvärr blev den trött på livet i förtid och efter några vändor fram och tillbaka hos dr.spoke fick den förtidspensioneras...
Corratec2.JPG ht=544

...Eftersom mina viktgalna träningskompisar dagligen jävlades med mig för min tunga FOX bytte jag till en betydligt lättare SID WC.Den var lätt och snygg som satan, men där stannar och de positiva orden om den gaffeln. Glappet som blir när man låser gaffeln höll på att driva mig till vansinne resten av året och den tiggde service med jämna (korta) mellanrum. Dessutom var den bra flexig, även för mig på 58kg. Det är en mysko känsla när gaffeln och inte föraren väljer spåret i skogen...
P1030481.JPG ht=542

...I år har jag kört med en R7 och den är egentligen som en förbättrad version av SID WC gaffeln. I och för sig fulare och lite tyngre, men istället blir den helt stel och är mindre flexig än SID gaffeln. Dessutom skönt dämpningsljud och minst lika bra dämpning som SID:)

Om jag var i din sits, och hade mycket pengar över, skulle jag satsa på en Fox. Den är överlägsen både WC och R7:an på samtliga punkter. Vill du ha mer pengar över till annat kul skulle jag köpa en R7 igen och få en gaffel som faktiskt är helt okej till en "billig" peng. Jag skulle dock inte under några som helst omständigheter köpa en SID WC för 6-8 tusen. Huga.

Senast redigerad av en moderator:
iroBytte ut min Reba mot en R7 Super för några veckor sedan och visst Reban var styvare, men också tyngre. Dämpningen tycker jag är likartad i båda gafflarna. Så om du har lite viktnojja välj r7an, om du kan ta 100g mer så välj Reba.

Ok, skall snegla lite åt FOX också. Snackade med evaldsmtb och de sa att SID wc är en "mekig" gaffel som skall in på service ganska ofta och lock outen strulade mycket. De ansåg att REBA wc var betydligt bättre!

Är det FOX, 32 F100 X eller RLC som ni rek. då?

Skulle iosf var skönt att fortsätta på R7a men leveransen lär dröja nu när man måste beställa utanför sverige gränsen.

scarpadi skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle iosf var skönt att fortsätta på R7a men
> leveransen lär dröja nu när man måste
> beställa utanför sverige gränsen.

Det är väl inte så svårt att beställa från CRC eller någon av de stora tyskarna?
CRC har brett utbud av R7:or och det är fraktfritt till Sverige på alla ordrar över £100.-
Köpte själv en R7:a från CRC förra året och är nöjd med den.

Günter skrev:
-------------------------------------------------------
> ...I år har jag kört med en R7 och den är
> egentligen som en förbättrad version av SID WC
> gaffeln. I och för sig fulare och lite tyngre,
> men istället blir den helt stel och är mindre
> flexig än SID gaffeln...

Jag visste ej att Manitou gjorde SID åt RS ? Eller tvärt om... =D

scarpadi: http://wallensports.se/ De säljer Corratec i Sverige. Väldigt trevliga. Angående Fox så tycker jag du ska hålla dig borta ifrån X (Terralogic) om du inte tror på conceptet med automatisk låsning. Så jag rekommenderar RL RLC eller RLT där.

Hade jag hittat en R7a till bra pris hade jag lätt valt den, mycket skön gaffel tycker jag av de alternativen du har. Reban har jag tyvärr bara testat lite men kändes bra förutom lite för mycket inställningar och grejjer enligt mig, en kompis verkar läcka luft ganska bra också. SIDen är jag sjukt nyfiken på, verkar helt grym men för flexig. Har sett cyklister som både hatat och varit lyriska om den.

Andreas T, tack för tipset om CRC:)
Försäkringsbudgeten täcker nu även ett par nya Crossmax SLR hjul, tack vare deras prissättning.

Fortsätter isof med R7 efter vad ni sagt, varför lära om sig med en ny gaffel.
Hur som haver så är snygghetsfaktorn på R7:orna max en 3a (1-10).

Jag körde R7 i fjol, SID året innan och i år F80X och REBA WC. REBAn är överlägset bäst av dessa, helt löjligt bra och lättare än räven. R7 är "sådär" jämfört med denna men inte så pjåkig. Vet inte men jag blev aldrig riktigt kompis med Fox'en och nu ligger den och skräpar i skrubben...

Nästa vinter projekt kommer garanterat att byggas runt corratec "super bowl team" ramen.
Blev helt klart kär i den=) Hoppas bara att det går att köpa enbart ramen...

Tillbaka
Topp