OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är orienterare, har blårödvit nylonpyjamas,
> dock bara 47 år men när jag möter Turnpike på min
> ol-runda kommer jag att väja, jag lovar... Törs
> fan annat!
>
Jag kör alltså åt sidan och stannar cykeln samtidigt som jag hejar på dig. Inte mycket att vara rädd för, eller? :)
Jag springer själv på dessa stigar ibland i den lilla staden Ludvika. Orienterat har jag faktiskt gjort i tio år när jag var barn och tonåring.
Det jag är så trött på är detta förstockade beteende. Jag förstår inte varför man ska vara sur en helt underbar kväll i skogen på en cyklist som uppenbarligen visar dig respekt.
Men som sagt, man ska inte bry sig.
En gång när jag ännu inte hade börjat med metoden "heja glatt på alla jag träffar" kom jag ifatt en ökänd löpare (inte orienterare) som vägrade flytta sig från den mycket smala stigen. Han var bland annat känd för att ha ryckt av tändkabeln på en förbipasserande moped.
Jag struntade i att köra om honom utan la mig precis bakom och började diskutera med honom. Problemet enligt honom var, bland annat, att cyklarnas hjul förstörde stigen och naturen. Han påpekade också att det fanns en klubb som gjorde bättringsarbeten på stigen som cyklarnas förstörde. Det roliga var när jag visade på alla gropar som klubben grävde i naturen bredvid stigen för att få fyllnadsmaterial och bad honom visa var cyklarna hade förstört stigen. Då hade han inget svar utan bad mig köra vidare synbarligen frustrerad. Men jag tror faktiskt inte att sådana diskussioner ger någonting.
jag fortsätter istället med att heja och se glad ut. Lite roligt är det ju faktiskt att se hur dom inte riktigt får ur sig all sin ilska.