Mantra

Mariella

Medlem
Mantra
Jag har lärt mig löpteknik och oj vilken skillnad det gör för löpningen med teknikövningar och mantran (tänka kreditkort mellan skinkorna för att skjuta fram höften m.m.). Jag skulle vilja träna mantran och teknikövningar när jag cyklar också. Några tips?

Mantra
pedal-damn-it.jpg

Mantra
Tryck o dra.
Börja tryckfasen tidigt o tänk dig att du torkar av foten på en dörrmatta i bottenläget.
Det perfekta rundtrampet är något som inte existerar.

Mantra
Här trodde man att man skulle få se en skum vintage Klein softtail, men tji fick man. Anekdoten om att tänka kreditkort i röven var skoj dock. ;)

Mantra
Vad man ska tänka på när det gäller formen på cykeln beror väl kanske lite på hur man cyklar. Vad som gäller när man ska ta sig fram över 600km landsväg så bra som möjligt är nödvändigtvis inte samma sak som när man man ska ta sig en an ett par hundra meter klurig skogsstig.

Ur ett landsvägsperspektiv så är förutom att mha benkraft trycka ner den pedal som åker upp om och om igen så kan en sak vara försöka slappna av i armar och axlar, inga låsta armbågar eller dödsgrepp med händerna. Att hålla överkroppen stilla och stabil mha bålen.

Mantra
emilh sa:
...
Ur ett landsvägsperspektiv så är förutom att mha benkraft trycka ner den pedal som åker upp om och om igen så kan en sak vara försöka slappna av i armar och axlar, inga låsta armbågar eller dödsgrepp med händerna. Att hålla överkroppen stilla och stabil mha bålen.

+1
Det är nog det närmaste ett mantra jag kommit när jag tränar, att slappna av. För min del gäller det i princip hela överkroppen, förutom "bålen", har en förmåga att spänna mig, mest axlar och rygg. Får påminna mig om det med jämna mellanrum. Tar då en lång utandning och slappnar av, och ofta brukar faktiskt marschhastigheten då gå upp någon km/h.

En gång när jag bonkade flera mil hemifrån så hade jag ett överlevnadsmantra "ska käka pannkakor med glass och sylt när jag kommer hem, ska käka pannkakor med glass och sylt när jag kommer hem, ska käka pannkakor med glass och sylt när jag kommer hem, ...", jag kom hem.

Tillbaka
Topp