Marathon Supreme vs. Durano Plus på cykelcross?

T0TTE

Aktiv medlem
Hade tänkt skaffa slicks eller åtminstone lättrullade däck till crossen. Har tänkt mig 28 mm bredd.

Grubblar just nu på Schwalbe Marathon Supreme eller Durano Plus, men vet inte vilka jag ska välja.

Eller är det nåt helt tredje man ska ha?

Har kört en del slaskpass med maraton supreme på min cx. har upplevt dom som något sega, jmf med rena landsvägs däck dock. Gillar att de har reflexrand. Du borde även titta på kojak som ett alternativ

Även jag hör till de som har provat Marathon Supreme, och blivit besviken på dem.
De är slitstarka och punkteringssäkra, men trögrullade och trista att cykla på. De var tom så tröga att jag blev frånrullad i nedförsbackar när jag låg på rulle på en 40kg lättare cyklist!

Jag hade dem som alternativ till dubbdäck när det var riktigt dåligt underlag, men inte is.

I stället rekommenderar jag Conti GatorHardshell
Med de lyckades jag tom få en "spik i däcket", utan att få punka!
Spik_i_dacket.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843129

/Håkan

Jag kör med Durano Plus, ganska tråkigt och tungt däck men det har riktigt bra punkaskydd. Har GatorSkin att jämföra med, tyckte att det kändes roligare att cykla på, inte så mycket bakelit känsla.

Har kört ganska långt med Ultremo ZX 28mm. Jag upplever det som lättrullat med bra vägkänsla. Ännu ingen punka på asfalt.

Jag körde lite med 23 mm 4 Season på räsern förra vintern. Denna cykel ska användas lite tuffare, med bla (stor)stadscykling. Hur är punkaskyddet? (Jag fick aldrig punka ute på landsvägarna, men det säger nog inte så mycket.)

Kan instämma till att conti gatorskins är närmast skottsäkra. Jag har aldrig fått punktering med de däcken, trots jag cyklat över glas och på grusvägar med sylvassa stenar.

T0TTE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde lite med 23 mm 4 Season på räsern
> förra vintern. Denna cykel ska användas lite
> tuffare, med bla (stor)stadscykling. Hur är
> punkaskyddet? (Jag fick aldrig punka ute på
> landsvägarna, men det säger nog inte så
> mycket.)

Kör iofs 28mm 4-season på pendeln, men funktionen är densamma. Under ett antal hundra pendelmil i Stockholm har jag fått en enda punka och den orsakades av en säkerhetsnål som åkte in på ena sidan och ut på andra sidan av däcket. Hade behövt trähjul för att klara den. Absolut bästa kompromissen hittills mellan komfort, punkaskydd, fäste och rull.

Sedan en vecka har jag gått över till lite grövre mönster pga gruset som staden sprider på vägarna.

Edit: tillägg.

Senast ändrad:
fyrbåk skrev:

> Kör iofs 28mm 4-season på pendeln, men
> funktionen är densamma. Under ett antal hundra
> pendelmil i Stockholm har jag fått en enda punka
> och den orsakades av en säkerhetsnål som åkte
> in på ena sidan och ut på andra sidan av
> däcket. Hade behövt trähjul för att klara den.
> Absolut bästa kompromissen hittills mellan
> komfort, punkaskydd, fäste och rull.
>
> Sedan en vecka har jag gått över till lite
> grövre mönster pga gruset som staden sprider på
> vägarna.
>

GP4season 28mm jag med på min cross, fantastisk däck, löp o köp!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp