Marin Mount Vision

skixtream

Ny medlem
Marin Mount Vision
Hej

Någon som kan skriva några rader om denna cyekl. Vad är vikten på denna?
Några har skrivit att den inte är ok för långlopp? Varför?
Vad har den för fördelar och nackdelar.
Jag är ute efter en XC-hoj som ska köras runt Stockholm (Järva fältet, Nacka osv + några lopp nästa år) och jag tycker det ser ut som om man får mycket för pengarna! Alla kommentarer är välkomna!

/Andreas

Marin Mount Vision
Jo....jag har läst den men det stod inte så mycket nyttigt där. Vill ha lite mer fakta. Ena killen skrev att den visst fungerade som långlops cykel. Jag vill veta varför den inte skulle fungera och varför tycker han att den fungerar....jag kan skriva att min mammas Cresent (men korg i fram) funkar för lopp!

De som har erfarenhet av cykeln kan väll skriva några rader vad dom tycker.

Tackar!
mvh
Andreas

Marin Mount Vision
Läste du vem som skrivit inlägget om Mount Vision som långloppscykel?

Edit: Jag kan ju svara på det oxå i denna tråd, lite utförligare eftersom jag tycker om Marin som tillverkare och Cykelnetto som generalagent:

Marin Mount vision upplever jag som mer All-mountain än långlopp av den anledningen att långlopp sällan är så tekniska att du behöver mycket slag i dämpningen. T.ex. Lida Loop är mycket grusväg och stig, skall du köra en snabb tid skulle jag ha rekommenderat en Hardtail alt en mer "långlopps FS", typ Giant NRS/Anthem dvs med mindre slag och lite mer styv. Är man dock ute efter en behaglig resa snarare än snabb tid är Marinen mycket trevlig.

Senast redigerad av en moderator:
Marin Mount Vision
jo....Stampe...och du var väll den enda på tråden som skrev något med lite föklaring..
Det tackar jag för...du skriver att den är för mjuk. När är den för mjuk? När man står och trampar på eller även när man sitter?
--------------
Det stod i marknadsföringen av den modellen jag har (som hade en 4" slagländ, eller 3,9 rättare sagt) att den var för "aggressiv XC". På två år har nog nya begrepp som All Mountain tillkommit, för någon XC-hoj tycker jag inte den är. Iaf inte långloppshoj, då är den lite för mjuk. Som Hellascykel tycker jag dock att den är optimal, inte för tung samtidigt som den sväljer ojämnheter.
-------------

Sedan kanske man upplever cykeln olika beroende på vad man väger eller är det inte så? Jag har ingen erfarnhet av heldämpat.
Jag väger 77kg.

/A

Marin Mount Vision
skixtream skrev:
-------------------------------------------------------
> -------------
>
> Sedan kanske man upplever cykeln olika beroende
> på vad man väger eller är det inte så? Jag har
> ingen erfarnhet av heldämpat.
> Jag väger 77kg.
>
> /A

Lite kanske vikten spelar in, men å andra sidan går det ju att ställa in dämparna utifrån förutsättningarna (jag gjorde lite förändringar i samband med service hos Dr Spoke).
Egentligen tycker jag nog att det hela handlar lite om vad man vill göra av sin cykling. Vill man njuta av en heldagscykling oavsett terräng är en FS att föredra, har aldrig/mycket sällan ont i rygg efter heldagsturer i t.e.x Hellas där det är dokumenterat stökigt. Långloppstävlandet har jag nog lagt lite på is till förmån för mer njutbar cykling i stökig terräng så då passar cykeln. På långlopp är det ju relativt mycket grusväg, då föredrar jag en styv cykel där kraften går ner i backen när man trycker på. Så jag tror mer min inställning handlar om FS vara/ickevara på långlopp i allmänhet än Mount Visions kvaliteér i synnerhet.

Tillbaka
Topp