Marin

bäverfia

Ny medlem
Marin
Kan detta vara en bra cyckel för pengarna?

Marin "bobcat trail"

Ram: :7000 Series Butted Aluminum with Edge Top and Down Tubes

Gaffel:Spinner Grind AC 323 80mm of Travel and Preload Adjustment

Styrlager: WTB ST Threadless 1 1/8"

Växelreglage:Shimano Acera

Framväxel: Shimano T300

Bakväxel: Shimano Acera

Kasett: 8 Speed 11-32

Kedja: Shimano IG 31

Vevparti: TruVativ X-Flow, 42/34/24

Vevlager: TruVativ Cartridge Sealed

Bromsar:Hayes MX-2 XC Mekaniska skivbromsar med nya V6 " Rotor.

Bromshandtag: Integrated with Shifters

Baknav: Shimano Disc. 32 Hål

Framnav: Shimano Disc. 32 Hål

Fälgar: Alex TD-20 Disc, 32 hål, dubbelbottnad

Ekrar: 15 Gauge stainless

Däck: : IRC Mythos XCI 26x2,1"
Sadel: WTB Speed V Sport Extra with love Channel and comfort Zone

Sadelstolpe: Alloy Micro Adjust

Styre: Double butted Alloy with 1" Rise

Styrstam: Alloy Threadless

Handtag: : Marin Comfort Dual Density

Pedaler: Composite

årsm -05 kostar bara 4495:-
är detta prisvärt och är det en riktig MTB?
Kan man ha det lite roligt i skogen med denna?

Marin
Shimano Deorekomponenter burkar man vilja ha för skogsbruk. Jag tycker nog inte att det är så speciellt biligt direkt, men det är vad jag tycker.

Marin
Den fungerar säkert för att ta dig framåt på asfalt, grus och lättare skogsstigar, men om du blir nöjd med den beror ju helt på vad du förväntar dig av en mtb. Det är ju trots allt så att det bästa man har testat är ju det bästa tills man får chansen att testa något som man tycker är bättre. Sen kan man ju fråga sig hur länge växlarna fungerar felfritt utan kostant fipplande med inställningarna, hjulen förblir raka och om bromsarna tar utan att man hela tiden behöver serva dem. Det största frågetecknet är nog trotts allt gaffeln, framgafflarna på billigare cyklar brukar inte ha någon vidare dämpning, det är mest fjädring, dvs den blir som en pogostick och man studsar fram.

Att detta skulle vara ett bra köp för pengarna kan vara möjligt jag har ingen koll på vad det brukar vara för komponenter i den här prisklassen, men jag skulle tro att de flesta cyklar för de pengarna är ungefär likvärdiga i funktionen. Risken för att du skulle göra ett dåligt köp för att något annat skulle vara bättre för samma pengar är nog rätt liten.

Men som sagt det bästa man testat hitills är det bästa tills något bättre kommer tillhanda.

Och köp inte cykeln om du har uppgraderingstankar redan nu, då är det bättre att lägga mer pengar från början.

Marin
Marin
Med 5000kr +frakt (500) får du t ex Radon ZR Pro Modell: 2005 med deore, LX och XT samt Marzocchi MX Comp Air 105 mm som framgaffel, en superbra framgaffel för en nybörjarhoj funkar mycket bra för skog och asfalt. Den här cykeln är ljusår bättre än den du tittat på.

Marin
Makro skrev:
-------------------------------------------------------
> Tskland, rättare sagt
>
> http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=19
> 72412237&nav=Artikel&Kategorie1=1&Kategorie2=49&He
> rsteller=41
>
> rsteller=52
>
> rsteller=413
>
> cyklar som skulle lätt ha kostat 15000 i sverige
> får du för 9000 i Tyskland. I prisklassen 5000kr +
> frakt (500kr) får du en cykel som skulle kostat
> runt 8000 i sverige.

Tycker ni vilseleder fråggeställaren en del då ni inte talar om nackdelarna med att köpai tex Tyskland för det finns även såna som sällan näms här på hHappy vilket är synd.

För det första är det problem om något pajar och det blir garanti/reklamation då måste det skickas och kunden får stå för alla frakter samt att det tar tid.

Sen har man ingen möjlighet att prova innan köp, det gäller visserligen för nätköp inom Sverige med men vissa har ju både nät och fysisk butik vilket löser den biten.

Sen är det ju en snedvriden jämförelsde då utländska och svenska butiker inte konkurerar på samma villkor, det är tex lägre moms i Tyskland vilket visar sig på priserna, så genom att köpa utomlands så underminerar ni den svenska cykelhandeln och det leder i sin tur till ännu mindre utbud inom landet, ni klagar ju redan nu på att det är tunnt på den och erat agerande gör det ju ännu värre, mao ni sågar på den gren ni sitter på :-(

Ytterligare en nackdel med utlandsköp är efter service alltsaå den garantiservice som ingår i ett köp som utförs av säljaren den missar man helt då det inte finns någon här som sköter det, iaf inte gratis vilket det är om man handlar lokalt, en nog så viktig sak för en "nybörjare" inom sporten som kan behöva en hjälpande hand, sånt är faktiskrt värt att betala några kronor på priset för att få.

Kan göra listan längre men jag tror ni hajar vinken ;-)

Bosse

Marin
Vilseleder? Vi bor i EU nu, med dom prisskillnader Sverige har mot t ex Tyskland blir det ändå billigare att serva cykeln i Sverige, man har oftast 4-5tusen kronor i prisskillnad och de räcker ju som servicekostnad för 4 cyklar livstid. Om du nu tycker att det går dåligt för cykelbranchen i Sverige så byt branch.

Marin
Makro skrev:
> Vilseleder? Vi bor i EU nu, med dom prisskillnader
> Sverige har mot t ex Tyskland blir det ändå
> billigare att serva cykeln i Sverige, man har
> oftast 4-5tusen kronor i prisskillnad och de
> räcker ju som servicekostnad för 4 cyklar livstid.
> Om du nu tycker att det går dåligt för
> cykelbranchen i Sverige så byt branch.

Jag har ingen koll på hur det går för cykelbranschen då jag inte är i den branschen, jobbar med andra saker och cyklar för att det är kul.

Jag bara ser hur snacket går här på Happy om hur dåligt utbud det är och hur dyrt det är, senaste exemplet är ju tråden om hur mässan var, jösses vilket gnäll på att det inte var många där och hur tunt det var med prylar.

Visst bor vi i EU men det är ändå inte konkurrens på lika villkor pga olika orsaker tex moms men även annat, men du som många andra här begår misstaget att stirra dig blind på priset och inte se helheten och då kommer det såna där rekomendationer vilket är synd.

Tror inte det finns en enda tråd där en nybörjare frågar om vilken hoj dem ska köpa så rasar det in en massa tips på utländska nätbutiker som är sååå billiga, varför inte istället gynna våra egna handlare så dem kan växa på sig och bli starkare och därmed få ner priserna mera och kanske i framtiden få en jämnare konkurrens med hjälp av lite lagändringar som hjälper svenskt näringsliv istället för att som idag skadeskjuta det.

Bosse

Marin
Lonewolf skrev:

>
> För det första är det problem om något pajar och
> det blir garanti/reklamation då måste det skickas
> och kunden får stå för alla frakter samt att det
> tar tid.

1. ja, precis som när du köper från evaldsmtb (över nätet), eller cyclecomponents eller för den delen cykelnetto om man nu inte råkar bo i uppsala.

2. Kunden får inte alls alltid stå för frakten vid garantiärenden, ofta erbjuder sig de tyska butikerna att betala frakten om de bara får se kvittot från posten. antingen får man fråga om det, men från t.ex. HIBIKE.de så vare det första de erbjöd sig. visserligen får man ligga ute med pengarna ett kort tag, men det är fortfarande bättre än många andra butiker.

>
> Sen har man ingen möjlighet att prova innan köp,
> det gäller visserligen för nätköp inom Sverige med
> men vissa har ju både nät och fysisk butik vilket
> löser den biten.

gäller som sagt nätköpt i sverige med, precis som du skriver.

>
> Sen är det ju en snedvriden jämförelsde då
> utländska och svenska butiker inte konkurerar på
> samma villkor, det är tex lägre moms i Tyskland
> vilket visar sig på priserna, så genom att köpa
> utomlands så underminerar ni den svenska
> cykelhandeln och det leder i sin tur till ännu
> mindre utbud inom landet, ni klagar ju redan nu på
> att det är tunnt på den och erat agerande gör det
> ju ännu värre, mao ni sågar på den gren ni sitter
> på :-(
>

ja stämmer, men nån måste ju ta första steget. när priserna bara r typ 25% högre i sverige så överväger jag sverige, men näre skiljer 50-100%, då är svenska butiker inte ens o tänka på tyvärr.

>
> Ytterligare en nackdel med utlandsköp är efter
> service alltsaå den garantiservice som ingår i ett
> köp som utförs av säljaren den missar man helt då
> det inte finns någon här som sköter det, iaf inte
> gratis vilket det är om man handlar lokalt, en nog
> så viktig sak för en "nybörjare" inom sporten som
> kan behöva en hjälpande hand, sånt är faktiskrt
> värt att betala några kronor på priset för att
> få.
>
> Kan göra listan längre men jag tror ni hajar
> vinken ;-)
>

visst, där har du helt rätt. ska man köpa sin första hojj och dessutom i denna prisklass är nog sverige det bästa alternativet. speciellt cykelnetto.

Marin
Jag håller med Bosse när det gäller just det här fallet, men inte som helhet. Kostar cykeln 5-6000kr och man skulle kunna spara ~500kr på att beställa den från utlandet så tycker inte jag att det känns som att det är värt det. Det kan bli strul med reklamationer och annat så att den förtjänsten är uppäten snabbt. Köper man sin första cykel kan det ju också vara bra att skapa en bra relation med handlaren då du kanske ska gå dit och serva cykeln senare, och få bra pris på småsaker som kan behövas. Däremot om man ska köpa en cykel för 30-40000kr och kan spara 5000kr (eller mer i vissa fall)på att köpa utomlands så tycker jag att det goda överväger det dåliga med råge om man handlar från utlandet. De flesta som köper en dyrare cykel har oftast ganska bra kännedom om service och underhåll av sakerna och fixar det själva, och för den prisskillnaden kan man reklamera mycket saker innan frakten har ätit upp mellanskillnaden.

Och det här att det inte är lika villkor för svenska handlare som utländska tycker inte jag att jag som konsument ska behöva betala för, det är ju fri handel innom EU och det tänker iaf jag utnytja om det passar mig bättre. Momsen sänks ju inte för att jag handlar mera cykeldelar i sverige, det som kan göra skillnad för svenska priser är ju om man skulle kunna köpa in jätte partier av det man ska sälja, men det är ju inte den svenska marknaden tillräckligt stor för. Och att den inte är tillräckligt stor beror inte på att så många köper sina saker från utlandet utan det är helt enkelt så att det finns inte tillräckligt många konsumenter som är beredda att köpa produkterna. Hur många svenskar är intresserade av att köpa lite dyrare cykeldelar? Jag skulle tro att det är en försvinnande liten del av alla som handlar cyklar som faktiskt köper dem utomlands. Det är ju inte dyrare cyklar som handlaren tjänar mest på utan de som ligger i det lägre prissegmentet samt att han får serva dem senare.

Marin
Det är samma snack när det kommer till fiskegrejer, forumen är fyllda med säljare som säger att man ska köpa dom dyrare grejerna och från Sverige medan du kan beställa samma prylar till 25%-50% billigare utomlands. Det är bara att inse, vi konsumenter vill ha ett bra pris på det vi köper. Varför ska vi då köpa cyklar och andra saker till kraftigt överpris i Sverige? Om ni vill bygga upp er marknad kom inte till oss konsumenter och klaga utan gå till era politiker. När det kommer till kritan vill vi betala ett vettigt pris, detta går inte i Sverige och därför köper vi därifrån priset är bäst.

Marin
"Jag bara ser hur snacket går här på Happy om hur dåligt utbud det är och hur dyrt det är, senaste exemplet är ju tråden om hur mässan var, jösses vilket gnäll på att det inte var många där och hur tunt det var med prylar. "

- var på mässan idag, och inte kan jag påstå att det fanns så mkt cyklar/prylar att kolla på, okej det var ju ett antal modeller och märken, men är det allt som finns i svergie så är det verkligen tråkigt! Borde inte handlarna och de stora innköparna/grosisterna ta sig i kragen och beställa hem lite fler modeller och sen visa dom på en mässa där det finns många potentiella köpare... eller!?

Sen spar jag 30-50% på att köpa en cykel i tyskland med frakt, bra servic och allt, då får nog handlarna i svergie skylla sig själva och börja fundera på va dom kan göra för att locka fler svenska köpare. Man ska absolut inte skylla på kunden... som alla vet så har kunden alltid rätt... =)

/ Joakim

Marin
Shimano var inte där, dom sköter tydligen hellre sitt eget fram i mars på sin egna pressträff.

Skeppshult hade en större monter än Jaguarverken. Sug på den. ;)

Å andra sidan fick jag provrullat en riktig 29er. Svinmulligt.

Marin
Tack för era synpunkter. den tyska verkar ju fin...bra komponenter för det priset har jag förstått.
Men 20" eller 22" hur fasen vet man vilken som passar bäst...och hur handlar man från tyskland....har aldrig importerat förr?
Alltså...jag har aldrig provat någon dyr mtb så jag skulle säkert tycka att det mesta var kalas bra.
Men och andra sidan är ju inte 5500:- så där värst mycket pengar att lägga ut om man får en någorlunda fin cykel. hursomhelst så inbillar jag mig själv att det kanske är lite lättare att bli riktigt biten av sporten med en cykel som är lite bättre. hellre lägga ut någon tusenlapp extra och ha kul än att stå med en cykel som inte håller för ändamålet. Jag vill ju gärna bli riktigt biten...dels för att det verkar så himla kul och dels för att jag skall kunna motionera på ett kul sätt som inte känns som ett nödvändigt ont.

Marin
Ja det är ju klart roligare att cykla om man har tillräckligt bra utrustning, och man inte känner att det är cykeln som begränsar vad du kan göra eller inte göra. För att få en uppfattning om vad för storlek du ska ha på en cykel så kan man använda den här sidan: http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp på höger sida finns WS sizing system, där kan du mata in dina uppgifter och få fram vilken ramstorlek som passar dig. Jag har använt deras program och det stämmer bra med vad jag tycker passar.

Marin
Å andra sidan är det oftast inte cykeln som begränsar en första tiden, köp något billigt till att börja med och skaffa något annat som är bättre anpassat efter dina krav när du lärt dig mer.

Marin
bäverfia skrev:

> Men 20" eller 22" hur fasen vet man vilken som
> passar bäst...och hur handlar man från
> tyskland....har aldrig importerat förr?
Hur lång är du? Och att handla från Tyskland är inte import, det är näthandel. Fyll i beställningen och vänta på paketet. Tyska är dessutom nästan som Svenska, lite högtidligare formuleringar bara. När man har läst ett tag brukar man förstå ;-)

( Replik till Lundatok: Visst, Skeppshult hade en större monter än Giant. Och all respekt till dom, 18 000 cyklar svetsas och monteras i Småland varje år. Dessutom försöker dom handla så lokalt som möjligt, pakethållare från Atran och rostfria stänkor från Finland. Men om du hade räknat rammodeller, hur många fanns det hos Giant och hur många olika ramar stod egentligen hos Skeppshult?)

Marin
Är väldigt sugen på att beställa en "Radon ZR Pro Modell: 2005" men den finns ju bara i 20" eller 22".
Jag är 180cm lång och enligt wrenchsize så skulle en 18" passa bäst.
Så vad tror ni? vågar jag beställa en 20" tummare ändå?
Känns som att det blir svårt att få lika mycket cykel för pengarna någon annan stans så det är väldigt lockande att beställa.
usch vad svårt det ska vara....

Marin
Då jag var lite osäker på exaktheten av måtten jag gjorde i wrenchsize så gjorde jag ett nytt försök.
Då hamnade jag på 20" så jag ligger nog däremellan.
Tror du verkligen att den måste vara för stor och är det bättre med en halvdålig cykel i exakt rätt storlek än en ganska bra som är pyttelite för stor.
Går det inte att kompensera något med sadel/styre justering?

Marin
Ja det är viktigt att inte ha för stor cykel och 20tum är för stort för mig och jag är 182cm med långa armar.
De flesta jag känner som är 180-182 långa kör med 18 tum eller mindre.
Det är bättre med en lite för liten än en för stor cykel.

Marin
Denna då "Cube LTD 1 2005 Modell: 2005 "?...är den jämförbar med "Radon ZR Pro Modell: 2005"?
Den finns ju i 18" och kostar lika mycket.
Är "Manitou Axel Comp Lockout" lika bra gaffel som "Marzocchi MX Comp Air 105 mm"? i övrigt så verkar dom rätt så likvärdiga va?

Marin
Den är också ett bra alternativ, dom cyklarna du tittat på är alla i stort sätt likverdiga så det är bara att välja den du tycker "mest" om. Det är också bra att komma ihåg att det tillkommer en fraktavgift på 58€.

Marin
Alternativt kommer dom med den till hemmet. Jag rekommenderar att du skickar ett mejl och frågar leveranstid, att ramstorlekar finns samt hur leveransen går till samt om man har några andra frågor. Detta är alltid att rekommendera när man beställer över nätet eftersom hemsidan uppdateras olika fort mm. Skicka mejlet på engelska eller tyska.

Marin
Hej Bäverfia!
Lyssna inte alltför mycket på de här experterna om att köpa cyklar i Tyskland, utan återgå till din ursprungliga idé "Marin" Jag har jobbat med Marin sedan 1986 som både grossist och handlare, jag vågar påstå att jag vet lite mera än det här gänget om Mtb, priser distribution etc.
Skall du köpa din första cykel, så skall du självklart inte köpa den från Tyskland, det är inte alls billigare där. Priset på en cykel avgörs inte bara av vilka komponenter det sitter på den, den allra viktigaste delen på en cykel är faktiskt ramen. Om du tittar på vilken ram som sitter på Radon t.ex är det en mycket enkel dubbelreducerad aluminiumram, medans Marin, Kona, Specialize, ja alla de kända märkena sällan har dubbelreducerade ramar utan mestadels trippelreducerad, quadroreducerad, vad det innebär kommer säkert de här vältaliga gossarna att förklara för dig. Det jag vill säga dig, att medans en ram som Radon använder kostar ca 10 dollar i Kina, kostar en trippelreducerad ram minst det tiodubbla + att Kineserna överhuvudtaget inte kan producera dem, utan endast Taiwan klarar det. Vi i branchen kallar dem för vattenledningsrör. Men vad som är viktigt för dig är att åkkänslan är skyhögt högre med en fin ram än en billig. Biltema har också cyklar för 5000 kr med XT växlar, men ingen av de här gossarna skulle drömma om att rekommendera dessa cyklar.
Så fort någon frågar vilken cykel de rekommenderar så verkar det vara reflexmässigt att rekommendera någon Tysk internetsait, men aldrig någon som har kända märken utan endast okända som Radon ex.
Hör gärna av dig till mig, så skall jag hjälpa dig att få en fin cykel, som du kommer att kunna få servad var som helst du bor i Sverige, då jag känner de flesta cykelhandlare i Sverige, efter 10 år som cykelsäljare med hela Sverige som distrikt.
Många här på happy mtb har köpt cykel av mig och jag tror inte du hittar någon som är missnöjd, Marin har ett mycket gott rykte, vilket gör andrahandsvärdet mycket högre, än ett helt okänt märke typ Radon.

Det här som jag skriver nu, skriver jag till de här herrarna som ensidigt bara talar om bike-discount.de.ex. Jag vet inte varför Ni vill skada Svensk cykel distrubition Men Ni gör det med Ert ensidiga prat om Tyska Engelska Internetsaiter till var enda nybörjare som ställer en fråga på Happy. Jag tar gärna en öppen disskusion med Er om cyklar, priser, ditribution till marknaden, vad som gör priset etc. Varken Ni eller någon annan kan lura en marknad, man får vad man betalar för, både i Sverige och utomlands. Det är inte den lokale handlaren som bestämmer priserna på varorna, om nu någon trodde det, priserna bestämms på en helt annan nivå.
Men som sagt jag tar den gärna den disskusionen med Er, men då får Ni komma fram ur annonymiteten så vi kan lägga korten på bordet och tala fakta.
Jag är stolt över den Svenska Fackhandeln, den är full av entusiastiska människor, som inte jobbar med det här för att tjäna en massa pengar (ville de det, hade de valt något annat)utan för att de vill hjälpa och serva människor. Den Svenska marknaden för fina cyklar är liten, därför också väldigt sårbar. En sait som happymtb har en väldig stor inverkan på en sådan liten marknad.
Så jag tycker Ni (Det gäller en 6-7 st) som alltid misskrediterar Svensk cykelhandel, sansa Er och lägg av med Ert onyanserade ensidiga rekommendationer, annars kommer vi att tro att Ni har ett hemligt avtal med bike-discount.de, där Ni erhåller någon form av ersättning?
SS jag kommer att ställa ut både på Lida Loop, 24 timmars, cykeldagarna i Falun, så det är bara att komma fram, så tar vi disskusionen.
cykelnetto.com/Billy
Telefonnummret finns på saiten.

Marin
Billy:

Du missar faktum att tyskland har lägre moms, lägre företagsskatter och löneskatter samt att bike-discount säljer en oherrans massa cyklar varje år och får stordriftsfördelar av det.

Däremot så är bike-discount sådär tycker jag, beställde en cykel åt min mamma, tog en tre månader eller liknande att få den, servicen var sådär ifrån dem, nör cykeln kom så var två ekrar lite böjda/bucklade, och ramen rätt tung. För priset vi betalade var det dock ett kap.

Marin
Är det inte lite som med bilar? Alla klarar av att sköta den dagliga transporten till och från arbetet, men den dyrare gör det med lite mer finess och har lite bättre garantier samt fick lite mer kärlek under konstruktionen?

Dessutom kan man kanske göra liknelsen vad gäller utvecklingen. De lite dyrare och finare märken är också dom som ligger i framkant vad gäller utveckling. Precis som du får den senaste tekniken i en Audi och teknik med ett par år på nacken när du köper en Skoda.

Marin
Lite väl desperat Billy, går verkligen affärerna så dåligt? Kanske dags att byta branch. Att ge kunderna dåligt samvete för att man köper från Tyskland är mycket lågt. Det är din uppgift att konkurrera med Tyskland. Vi konsumenter köper det som är mest prisvärt och det kommer just nu från kontinenten.

Marin
Makro: Okej, hur är servicen från dom stora tyska drakarna? Vad gäller för garantier på hojjarna?

Min erfarenhet av svenska handlare är som följer

Via telefon:
Pip pip, hallå?

Och sen har man fått hjälp.

Via mail går det ibland på bara minuter.

Behöver något bytas ut så är det ofta bara att ringa ett samtal så är det klart. Inget strul.

Garantier:
5 år på ramen.
10 år på lagrena i länkaget.

Vilken tysk fulhoj har det?

Edit: Behöver jag säga att jag är en stolt Marin-ägare?

Marin
JA, jag skäms över att för några timmar sedan beställt en hoj från Germanien. Men vadå, trots alla nackdelar med utlandsköp så är den ett märke som säljs i Sverige och är lagom underhållsfri (racer). hade jag haft mer stålar skulle det blivit en Basso..

..priset för denna synd är att jag lär få vänta mer än en månad innan jag får se cykeln. Sedan finns en oro över om det verkligen dyker upp utlovade grejer.

ej härled slutsats: köp dina första cykel i Sverige, gärna av Cykelnetto!

Marin
när det gälelr att köpa första hojjen, och en hojj i 5000 kr klassen så måste jag ändå hålla med billy. vilket ja även skrev i mitt inlägg tidigare i tråden.

självfallet tror ja att du verkligen brinner för detta, tror absolut inget annat. och det är inte ni som importörer som har hela ansvaret, utan det är den svenska staten som har så pass höga pålägg på allt möjligt. detta i kombination att svenska marknaden är liten och inte kan köpa in saker i samma mängd, och därmed få mängdrabatt gör att de svenska priserna är högre. du är en av dem som jag vet verkligen försöker att pressa enr priserna, och har lyckats väldigt bra. t.ex. skulle jag aldrig drömma om att köpa en marin från utlandet då dina priser är så pass bra. köper jag ett vevparti från shimano är det därmot kanske en annan femma. i tyskland kostar t.ex. ett XT vevparti ca 1000 kr, hade samma kostat 1500 i sverige så hade ja köpt det där. nu kostar det nästan 1500 kr i inköpspris för handlarn i sverige. och vevpartiet kostar till kund 2000 kr eller liknande om amn inte har rabatt. 50% merkostnad för att handla i sverige kan jag motivera, men hur ska man kunna motivera att betala 100% mer för samma sak. TYVÄRR har jag inte de pengarna att jag kan köpa en sak i sverige när det kostar 100% mer. jag kan inte motivera det.

Marin
Jösses vilken tråd!

1. Det var apdyrt att hyra monter på Svenska Mässan, därav uteblev en stor del av det svenska utbudet för trampcykel. Det finns "lite" mer pengar hos de motorutrustade tvåhjulingsfabrikanterna och kvadratmeterspriset var detsamma...

2. Radon är väl knappast något okänt märke? Inte heller Red Bull eller Cube.

3. Varför ska konsumenterna ta ansvar för handlarnas välmående? Kan man inte konkurera mot resten av Europa för att inköpspriserna är för höga får man väl ta det med leverantören? Visst, momsen är lägre i Tyskland men det är inte tillräckligt stor skillnad för att förklara prisbilden. Svenska handlares största konkurensfördel i dagsläget är servicen, även det brister i vissa fall. Kolla gärna under Butiksrecensioner

4. Det är ingen garanti att en svensk butik/återförsäljare lämnar bra garanti. Grahns har haft hiskeligt långa handläggningstider, men det har förhoppningsvis ändrat sig.

5. Visst är det krångligare att beställa en cykel från ett land vars språk man inte kan flytande. Eller att sköta garantiärenden mot detsamma. Ibland är det helt enkelt värt merkostnaden att handla inom landet.

6. Det finns även svenska handlare som kränger tyska cyklar med "vattenledningsrör" i ramarna (snygg smutskastning Billy).

7. Fast personligen tror jag inte riktigt på det där med skillnaden mellan ramarna. Visst får du en finare ram från t.ex. Trek än du får från Kona för samma peng, men vad spelar det för roll när resten av cykeln är mer eller mindre skräp? Då menar jag cyklar som kostar mindre än 10'.

Personligen lägger jag nog 75% av mina cykelpengar i utlandet...

Edit: Att Shimano uteblev på mässan beror tydligen på att de satsar all kraft på Finland just nu.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp