marino bikes the tråd!

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jaha 3 år med Ragley är slut å sugen på att testa nåt nytt.
Finns ju massa helst en 29 a tror jag men vet i fan. Har isåfall allt utom ram å gaffel så det skulle vara enklast. Budget beror helt på om nån köper min Ducce eller husvagn om så kan man köpa en fin ram annars nåt billigare. Mest sugen på att testa nåt nytt!
Har kollat på

http://www.last-bikes.com/products/fastforward-v2.html

https://www.btr-fabrications.com/products/ranger-frame/

http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/gnarcissist-reynolds-853-long-slack-hardtail

Men de 2 nedre blir bara om jag får loss stålar.
Å det är stål & tåligt som gäller!

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Köp inte en BTR. Du kommer knäcka den och ruinera företaget med dålig publicitet! ;-)

Mer seriöst; Last och BTR är ju hyfsat lika i geometrin, fastän Last är billigare och byggda för längre gafflar. Frågan är väl om så superflack geometri passar dig och ditt skuttande:-) Tror säkert att de är snabba till tusen utförs, men för hopp och lek?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Makten sa:
Köp inte en BTR. Du kommer knäcka den och ruinera företaget med dålig publicitet! ;-)

Mer seriöst; Last och BTR är ju hyfsat lika i geometrin, fastän Last är billigare och byggda för längre gafflar. Frågan är väl om så superflack geometri passar dig och ditt skuttande:-) Tror säkert att de är snabba till tusen utförs, men för hopp och lek?
Vadå är de kända för att ge sig?
Finare rör i de, Ragleyn har ju 65 ha så den är ju rätt fack för en 29a med.

tobgren

Medlem
marino bikes the tråd!
Den här tråden är ju redan full av inspiration till fina hardtails! Själv är jag ju sjukt sugen på en stål-HT att ersätta fullgungar enduron med. Hade det inte varit för att EST är ute efter 29" och en icke Ragley så hade jag rekommenderat en Blue pig, stålversionen av min mmmbop. Lägger istället in en +1 på BTRs hardtails :)

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Är det nån som har koll på rör fem i 4130 mot tex Columbus själv tycker jag Columbus å Reynolds ramar brukar vara styva lätta å fina. Men är det rören som är bättre eller skiljer det sig hur de är byggda?

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja är en kille som jag lärt känna lite via instagram som jobbar på det företaget . Dom bygger även helt custom ramar med typ valfri geo. Kolla dom på instagram reallygoodbikes och kingdombikes :) har bara testat titan ram och kan inte mer än typ säga att det känns som blandning av carbon/stål ram i 1 :p

Makten

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
EST sa:
Vadå är de kända för att ge sig?
Finare rör i de, Ragleyn har ju 65 ha så den är ju rätt fack för en 29a med.
Nädå! BTR har väl bara byggd ett par hundra ramar hittills, så hur de håller är nog ganska svårt att uttala sig om;-)
Jag tänkte mer på att du lär ha förmågan att cykla sönder precis vad som helst, och att det därför vore tråkigt om BTR plötsligt får dåligt rykte:-))

Jag skulle köpa en BTR bums om jag trodde på geometrin. Men jag cyklar inte på ett sätt där jag tror det lönar sig med apflack gaffel och sjukt lång hjulbas, så jag står över.

Edit: Angående titan så verkar det (o)lustigt nog som att de går av lättare eller oftare än stålramar. Kan gissa att det beror på att man inte haft råd med ordentlig värmebehandling efter svetsning.

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Brukar man verkligen värmebehandla titan???
Fast det går nog bort ändå för då kan jag inte laga ramen så lätt ;)

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Paco sa:
Om du och Forsberg sammarbetar så borde ni ju kunna skapa en bombproof ram till dig;)
JAg skulle gärna bygga en men det är rören till baktriangeln som är svårt att få till. Men jag skulle nog kunna bygga mig en ny triangel till tex banshee svingen nångång :)

mikipedia_

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Varför är sadel/kedjestagen knepiga att få till?

Fore läckert med vkr rör som är vridna 45grader till en framtriangel med vanliga runda rör.
Seså bygg nu Dan?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Så en rolig utveckling får köpa en prototyp ram med egen geo lust det åt i samma rör som Ragleyn. Tänker typ likadan men längre lite flackare i lite höger bb?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
29 :a

så vad tror ni?? INPUT TACK

ram.jpg

Hjulbas borde bli ca 1170mm tror jag...

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Min referens small ramen .
Så 10mm kortare cs
10 mm mindre bb dropp som det var på förra ramen
reach +45mm
1 grad flackare gaffel
1 grad brantare sadel
frågan är om den skulle vara lite längre men den ska mest hoppas på stenar med inte höghastighetsrekord så jag vet inte...

Bigwig-geo-chart.jpg

glitch

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
620 effective top tube låter väldigt långt om du har small som referens.

10 cm styrrör känns lite lite i relation till 620 top rör men du vill säkert inte ha upp styret om du utgår från en small.

Sadelrörsvinkel 75 grader är det effektivt eller statiskt mått?

Hur tänker du med maxplats för däck?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nu vet jag inte vad det heter riktigt men på Raglyn här är det TTe 585mm jag tänkte 620 & en grad brantare sadelvinkel ger 12 mm så egentligen kanske jag skulle ha 635mm ?? Har inga problem mad att röra mig fritt på cykeln när jag cyklar fram å bak osv ;)
Däck räcker för mig om jag får in 2,4"

Makten

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
EST sa:
frågan är om den skulle vara lite längre men den ska mest hoppas på stenar med inte höghastighetsrekord så jag vet inte...
Hmmm, allt utom BB-höjden på din planerade geometri skriker ju "höghastighetsrekord" tycker jag:-) I alla fall utför...
Tror du inte det är vettigare med något brantare gaffel och därmed kortare hjulbas, om du mest ska tramsa och hoppa med hojen?

Jag tycker Kona har en rätt intressant filosofi med Honzon. Den är skitkort bak, har lång reach men i sammanhanget rätt brant gaffel. Borde kunna vara både lekfullt och stabilt samtidigt:-) Enda haken är väl det megalåga vevpartiet dock.

ScreenShot2017-08-03at20.25.11.png

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja jag vet inte riktigt det är ju detta som gör det svårt... Ragleyn är iallafall för kort för mig. Eller rättare sagt jag skulle lätt kunna ha en längre, har lite svårt att fatta irl skillnaderna om hur den uppför sig med olika ändringar. Vad som gör vad om man säger så...

glitch

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Fast det megalåga vevpartiet på honzon är väl också till för att få ner tyngpunkten och motverka lite av de korta kedjestagen?
Dvs. För att stabilisera cykeln så den inte bara drar runt bakåt i kombination mes brant sadelrörsvinkel.

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mmm 305 är det på Ragleyn jag har å det är för lågt. Sen tror jag nog inte på lång å brant då blir den nog rätt orolig skulle jag misstänka....

tobgren

Medlem
marino bikes the tråd!
64° HA är perfekt på en Hardtail om man gillar att köra den utför, upplever jag iaf med min Ragley, sen har jag storlek small men borde kanske ha en medium. Så reachen har jag svårt att uttala mig om.(För att ge någon form av input på geometri)

ErikH

Medlem
marino bikes the tråd!
315-320 BB borde funka med 160 slag, har själv 307 BB med 130 slag(17%sag). Kör iofs med kort bak, blir väldigt direkt o superlätt o få upp på baken o buskul i svängarna? 64-65 HA statisk ä klockrent till stig..

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Är det verkligen den här typen av geometri du ska ha om du ska leka trial med htn? Vore det inte bättre att du utgick från din förra big wig?

ErikH

Medlem
marino bikes the tråd!
Om du kan tänka dig o gå ner i hjulstrl så ser ju orange P7 superfin ut, crushen åsså f dd, tillverkade i Taiwan!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer