Märket Peak

• Trådstartare Trådstartare CLS
  • Start datum Start datum

CLS

Ny medlem
Märket Peak
Hej, vet någon om cykelmärket Peak är av bra kvalité? Skall köpa en citybike inom kort och såg en snygg modell av detta märke.

CLS

Märket Peak
Budget rakt igenom avseende komponenter, men bra finish och välgjorda ramar. Jag skulle inte tveka att pendla på en Peak men för hobbyverksamhet och träning går den bort.
En helt ok vardagshoj och verkar ligga strax över medel jämfört med konkurrenter i samma prisklass. God prutmån om säljaren får/vill. Tjejen köpte sig en Peak för 2.000kr nedsatt från 3.500kr.

Märket Peak
Tjena!

Har en sådan som i blocketannonsen. Betalade dock inte så mycket för den, typ 3.000 ny på rea har jag för mig. Ganska tung, och som tidigare skrivet, billiga komponenter, men den funkar bra som vardagscykel med barnsadel och även hojja-till-jobbet-på-vintern-cykel. Har använt den till det i ett par år ny och än har inget pajjat, måste vara skaplig kvalité i alla fall...

/PEK

Märket Peak
Min erfarenhet av Peakhojar är att de är hyffsade, men med ett undantag, hjulen. Det verkar vara där som dom stora besparingarna gjorts, så när orginal-hjulen är slut(snart gjort!!) köp ett par hyfsade hjul och du har en rätt bra hoj. Har själv åkt rejäla turer med en Peak-hybrid, Irland, Skottland, Norge i det senare fallet ingick den sk "rallervegen" dvs en renodlad MTB-tur, inga problem!

Märket Peak
Har själv en röd svettopendlarhybrid från Peak - kört ca 200mil på den nu utan några problem. På min satt Alexrim hjul och Tiagra 9-delad växel. Är rätt OK att cykla på och har hittills inte blivit stulen, vilket var av ett kriterierna vid val av pendlarcykel. Köpte den för 4000 förra året. Är dock lite för tung för att kännas riktigt rapp - eller det kanske är mina ben det är fel på.

Senast redigerad av en moderator:
Märket Peak
Jag är inne på min tredje Peak. Det är som tidigare talare nämnt ingen cykel man kanske köper för att ha som "seriös" cykel, men som fram-och-tillbaka-till-jobbet-cykel, eller ställa-ifrån-sig-på-stan-cykel funkar den utmärkt.
Mina Peak har inte blivit speciellt väl omhändertagna, utan det är egentligen bara det nödvändigaste som har gjorts när behoven har uppstått, och de har hållit förvånansvärt bra ändå.
Så för det priset som man kan få dem för så anser jag att de är prisvärda.

Märket Peak
Är inte Peak Sportex brand för noname-cyklar av olika kvalisort som säls i deras butiker? Dvs det kan vara vad som helst, ingen genomgående svag punkt utan olika beroende på typTtillfälle/osv?

/JPL

Märket Peak
Hade en peak Mt Sturt i 7 år som lekhojj, pedanskött dock. Den kändes som ny när jag gav bort den. Skulle dock aldrig skaffa nån Peak idag då mina krav är helt andra.

Märket Peak
Någon som vet något mer om varumärket Peak? Sportex blev tydligen uppköpt av Team Sportia 2011 och deras butiker konverterades till antingen Team Sportia eller till BikePartner.

Källa: https://www.bikenationorebro.se/om-butiken-i-61.aspx

Jag har lyckats hitta ett par butiker (se nedan) som fortfarande verkar sälja cyklar med varumärket Peak, men högst oklart om vem som äger varumärket.

rydinscykel.se
cykelkraft.se

Märket Peak
Team sportia sålde Peak cyklar flera år efter uppköpet, jag köpte Peak cyklar där 2014 och 2016. Har för mig jag läst eller hört att märket ägdes av någon med anknytning till Sportex. Tror inte de är aktiva längre då det inte kommit nya modeller på flera år.

Tillbaka
Topp