Märkligt parkerad ( stulen?) Trek Somane s i Malmö

Får jag fråga var i Malmö detta är?

Bor också i Malmö, Värnhem och här sker så mycket skit och elände så man tror inte sina ögon vissa dagar.

Flyttar till Hyllie om exakt på pricken 3 veckor, äntligen!

Både kabellåset och larmet är tydligtvis tjuvens. En bekant hittade ägaren i ngn lokalgrupp. Jag trodde att det var larmet som gjorde att cykeln dumpats, men så var det tydligen inte.

Så om jag förstår det rätt, ägaren skulle kunna ta hem cykeln om det inte var för låset, enligt polisen?
Att bryta upp låset skulle vara egenmäktigt förfarande, men inte att ägaren tar med cykeln?

Båda cyklarnas ägare är kända men har inte gemensamt beslutanderätt om låset?

Jag är inte jurist men det är nog inte farbror blå heller...

Säg att det är ditt lås men du kan ej visa kvitto på det....vet bängen hur det läget kan hanteras?

1. Min hoj blev stulen en gång. Då sa polisen att om man ser sin stulna cykel inom 24h så från det senaste tillfället cykeln var i din ägo så har man full rättighet till att ta tillbaka cykeln.

2. Någon hade gjort sådär som TS på min cykel. Ungefär samma standardsvar som ovan: har du haft cykeln nyligen och du misstänker att det är ett brott på gång så får du vidta åtgårder. Jag lämnade det som det var helt upp till mig vilka åtgärder jag ville vidta.

Haha, ta dit en låssmed för att dyrka ett lås som har ett värde av några tior istället för att bara klippa upp det.

Så om jag förstår det rätt, ägaren skulle kunna ta hem cykeln om det inte var för låset, enligt polisen?
Att bryta upp låset skulle vara egenmäktigt förfarande, men inte att ägaren tar med cykeln?
Det är inte bara för ägaren att ta hem sin cykel.
Hur skulle ni känna om ni köper en begagnad cykel och någon annan tar hem den någon dag senare. I detta fall kan den stulna cykeln ha sålts vidare.

Hur skulle ni känna om ni köper en begagnad cykel och någon annan tar hem den någon dag senare. I detta fall kan den stulna cykeln ha sålts vidare.