Marzocchi 2006 All Mountain

midas

Ny medlem
tänkte uppgradera med en ny gaffel, mina kunskaper om gafflar är begränsad så jag undrar all mountain serien(speciellt 2:an) om det är något att sats på. eller om ni kan rekommendera någon annan som som är bättre. jag cyklar xc dvs inga bergsbestigningar eller dh, utför inte heller några extrema drops. cykeln i fråga är en HT. helst ska den inte väga allt för mycket heller.
tack på förhand.

Senast redigerad av en moderator:
Det beror lite på användningsområde...

AM-gafflarna är säkert bra för just am. Men för FR eller XC finns det bättre val...

Vad är det för ram?

Hur högt vill du droppa?

Hur tung får den vara(vill du cykla xc?)?

Svara på detta så kan vi nog hjälpa dig.

Förresten, i samma prisklass och om det är en AM-gaffel du letar efter skulle jag även kika på FOX, både Float och Vanilla samt RC36 kan vara aktuella även om den senare är lite dyrare tror jag.

Foaten håller för Brian Lopes (även om han nu bytt till Vanilla) så den håller nog för en del, med Float:
bl_bootes.JPG

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------

> Foaten håller för Brian Lopes (även om han nu bytt
> till Vanilla) så den håller nog för en del, med
> Float:

Brian Lopes landar ju mer smooth än en frigolitbit på en sandstrand, så det säger ju inte så mycket iofs.
;)

Men visst, både Fox Vanilla och Rock Shox Pike är bra gafflar i samma kategori som du nämnde.

midas skrev:
> jag cyklar xc dvs inga
> bergsbestigningar eller dh.
> tack på förhand.

Kika på Fox istället. Mindre vikt och lika bra dämpning. Vill du ha 130mm så har du Vanilla'n som är grumt skön. Har nog aldrig hört någon som är missnöjd med den gaffeln. Tyvärr äger jag ingen själv, så detaljerna lämnar jag över till andra. Vet bara att den finns på ChainReactionCycles för 3700~.

Floaten är en luftgaffel och därför lite lättare än Vanillan. Iofs är Vanilla den lättaste coil-gaffeln med 130mm slag, Floaten är den lättaste gaffeln med 130mm slag. :) Iofs. har du väl en HT och då är nog 130mm lite mycket slag? Iofs. beror det på vad det är för ram osv.

Så, vad har du för ram?

AllMountain 3 är kanske inte den lättaste, men den är ganska billig. Min AM3 verkar tack och lov hålla ihop även efter rätt fysisk körning i Alperna och en hyfsat fet framhjulslandning i dirten här i Sverige.
Gillar verkligen plushigheten i Marzocchi.

Skjuter du inte över målet om du ska köra XC på en HT med en AM-gaffel? (ja, det var kul å skriva alla förkortningarna i en mening:-)

Skämt å sido skulle inte jag tycka att 130-150mm slag kom till sin rätt. Skulle hellre söka mig mot gafflar med ca 100mm slag och lite mer XC-stuk. Typ RS Reba eller MZ MXC comp/pro. Även de är riktigt stryktåliga samtidigt som de gör sig bättre på en XC-HT.

/Oscar

Muerto skrev:
> Floaten är en luftgaffel och därför lite lättare
> än Vanillan. Iofs är Vanilla den lättaste
> coil-gaffeln med 130mm slag, Floaten är den
> lättaste gaffeln med 130mm slag. :) Iofs. har du
> väl en HT och då är nog 130mm lite mycket slag?
> Iofs. beror det på vad det är för ram osv.

Lite jobbigt om det kom ut att pace gör lättare gafflar än fox:

Fox vanilla (1810) Pace RC40 (1785) (coil)

Fox Float (1680) Pace RC41 (1595) (luft)

kevlar: Shit, jag gick på FOX marknadsföring... Helvete. Nästa gång lovar jag att göra min läxa innan jag kommer med dylika påståenden!

Men FOX är nog lättast utan kolfiberben... ;)

Jag valde Vanilla RLC från http://www.haggs.nu/ över Marzocchi All Mountain. Ångrar mig inte för en sekund.

Fast vilken som är bäst för din cykel beror väl på vilket A-C-mått ramen är designad för. Vanillan går att ställa ned till 100 mm i slag och Marzocchi är höga för sin slaglängd.

Ekfeldt: SEn är ju iofs frågan om Float (130mm) och F80/100 gafflarna är samma... Tror att F-gafflarna är rena XC. Enligt FOX själva är dom lättare, och kikar man på "Fork usage" så är FX och FRLT gafflarna för XC och AM medan Float är för XC, AM och FR.

Nya Rockshox Revelation verkar intressant, 100-130mm med U-Turn alternativt 115/130mm genom att flytta spacers (=all travel). Verka vara ett mellanting mellan Reba och Pike.

Jag köper nog en RS recon 80/100/130 mm slag med motion control och poplock för 3500 ca från crc. Den har dessutom v-bromspinnar som jag behöver.

Tillbaka
Topp