Marzocchi CR Bomber längd på fjäder ?

Freddebula

Medlem
Tjena.
Har lite funderingar just ang längden på fjädrar, vinner man något på att ha en längre fjäder ? Jag har i dagsläget köpt mig en SLS fjäder från fox som är 450Lb/ in x 2.65 in / 67mm totala längden på fjädern är 120mm till min Bomber CR 230x65. Dämparen i sig sitter på en YT Capra, en progressiv ram.
Jämför jag med andra cyklar som åker omkring med just coil's så är allas fjädrar betydligt längre.
jag tänker att om fjädern är kort så blir den "stötigare" mindre väg att gå, mer vikt för att den skall kunna röra sig? eller tänker jag fel ?
Tycker bara att det ser lite konstigt ut på min cykel. Man vill ju inte ha fel grejer så saker går sönder tänker jag. någon som har kunskapen eller liknande setup fast med annan fjäder eller rent av vet minimi mått på fjäderlängden till en CR 230x65 ?

IMG_0720.jpeg

Bilagor

• IMG_0719.jpeg
    IMG_0719.jpeg
    660.2 KB · Besök: 46
  • IMG_0722.jpeg
    IMG_0722.jpeg
    219.3 KB · Besök: 53
Så länge din fjäder är specad för din bakdämpare så är det ju helt ok.

Fjäderns *stroke* får inte vara mindre än din dämpares dito. Och du har 65mm stroke på dämparen, 67mm stroke (möjlig kompression) på fjädern.

Du kortar detta något genom att skruva på preload, så dra inte ihop den mer än nödvändigt.
Får du ut för mycket sag mot önskat så är det till att byta till nästa hårdhet.

Skulle man däremot köra med kort stroke på fjädern så blir effekten att du bottnar fjäderns varv mot varandra innan dämparen/urbottningskudden gått helt ihop, och då riskerar man smälla av fjädern, INTE att rekommendera.

Du kan eventuellt få i en längre fjäder på ditt chassi, men det är ju onödig systemvikt om din nuvarande uppfyller allt som behövs.

Jämför jag med andra cyklar som åker omkring med just coil's så är allas fjädrar betydligt längre.
jag tänker att om fjädern är kort så blir den "stötigare" mindre väg att gå, mer vikt för att den skall kunna röra sig? eller tänker jag fel ?
Ja och nej. Samma fjäder fast dubbel så lång skulle ha halva spring raten, så mjukare. Fast nu säljs ju dämparfjädrar med en specad rate i pund per tum, så en längre fjäder med 450 lbs/in kräver exakt samma kraft för att komprimeras 65 mm som en kortare fjäder som också har 450 lbs/in. Tror det enda du får med en längre fjäder är högre vikt.

Tack för svar, jag har ju slängt ut lite krokar här och var för att få svar. Trodde aldrig Marzocchi skulle svara på min ”dumma” fråga. Enligt dem så är min fjäder för kort för den dämparen ? tur jag inte slagit igenom ordentligt än.
Fjädern är ju 67mm Max så man bör ju aldrig gå ”förbi” slaget så att säga. Men de bör ju veta bäst som sagt. Jaha bara att leta efter en ny fjäder igen. Är ju typ omöjligt å hitta ? tips mottages gärna.

Det här svaret fick jag från Marzocchi:

The spring you purchased is too short to run on that size Bomber CR and you need a spring that has a stroke that is greater than 65mm and a TLG or total spring length that is greater than 5.22 inches and less than 6.71 inches. The spring listed below would be the applicable 450lb spring that would work with a 230x65 Bomber CR.

803-04-216 Spring: 2019 [1.385in ID X 450lb/in X 2.9in/74mm Travel X 5.8in TLG] SLS

Cheers,

Kom till vallåsen på torsdag så kan du testa min 500x3 fjäder

Det är ju en DVO-fjäder iofs så den kanske inte passar

Senast ändrad:
Jag kör med RockShox fjäder på min Marzocchi Bomber, behövs bara en liten spacerbricka då Rockshox fjädern är bredare än Fox fjädrar. En längre fjäder blir ju tyngre, men möjliggör kanske ett större utbud om du ska köpa en ny.

Ja det där ser fel ut. Finns Fox fjädrar som
Passar din bomber. Den som heter 2800 borde vara rätt om jag räknar rätt, den är 137mm. Din fjäder ska minst vara 132 mm och max 170 mm. Men kontrollräkna en gång till så det inte blir fel. Eller maila igen och fråga om de pssar.

Ja det där ser fel ut. Finns Fox fjädrar som
Passar din bomber. Den som heter 2800 borde vara rätt om jag räknar rätt, den är 137mm. Din fjäder ska minst vara 132 mm och max 170 mm. Men kontrollräkna en gång till så det inte blir fel. Eller maila igen och fråga om de pssar.

Jag har lagt den i varukorgen redan ? letade som Satan igår kväll å hittade den. Men då är jag inte fel ute iaf ?? tack för svaret

En vän sa en sak till mig som slog mig ? det är ju förmodligen inte bara jag som köpt fel fjäder osv eller vill byta fjäder för att testa något annat. I regel så ligger ju fjädrar på samma pris, finns det någon tråd mon tro där man kan byta fjädrar med varandra ? Det kanske hade varit bra, man betalar bara frakt mellan varandra, tänker att det hade kanske öppnat upp sig på urvalet av fjädrar och så ? Plus att man slipper köpa nytt hela tiden bara för man är nyfiken på att testa.

En vän sa en sak till mig som slog mig ? det är ju förmodligen inte bara jag som köpt fel fjäder osv eller vill byta fjäder för att testa något annat. I regel så ligger ju fjädrar på samma pris, finns det någon tråd mon tro där man kan byta fjädrar med varandra ? Det kanske hade varit bra, man betalar bara frakt mellan varandra, tänker att det hade kanske öppnat upp sig på urvalet av fjädrar och så ? Plus att man slipper köpa nytt hela tiden bara för man är nyfiken på att testa.

Tillbaka
Topp