Marzocchi EXR PRO - service?

Curt

Ny medlem
Hej

Har bekymmer med min OEM-gaffel, en Marzocchi EXR PRO air 105 jag köpte från CRC i höstas. Den har blivit stötig och tappat sin mjukhet, inte alls lika "plush". Funderar på om en nedplockning, rengöring och eventuell uppsmörjning av packningar skulle göra skillnad. Jag har bytt olja och laborerat med olika lufttryck. Nu har jag letat i Happys utmärkta manualsamling och läst den urusla manualen som gick med gaffeln.
Hittar ingen info om hur den gaffeln ser ut inuti och om det är en smart ide för en tekniskt normalbegåvad man att plocka isär den . Behöver man nya packningar efter demontering?
Har någon en bättre manual vore jag tacksam. Har någon gjort ingreppen och kan ge råd vore jag ännu tacksammare.

Curt

Senast redigerad av en moderator:
Hej
Fox: Ingen returinställning, enbart oljemängd och lufttryck att spela med, inga fjädrar att byta ut. I gaffelbenens topp ligger luftventil på båda benen. Längset ned sitter en kupolmutter som håller fast den inre enheten. Invändigt finns väl enbart två likadana enheter för luft och olja, men hur ser de ut? Ja, inte vet jag eftersom jag inte lyckats hitta någon bra manual!

På en MX Comp, kan man ta isär inre och yttre gaffelben på dem utan att behöva byta tätningar sedan?
Kan man vinna något på att använda Judy Butter eller liknande på de invändiga bussningarna?

Erfarenheter tack!

Curt

Senast redigerad av en moderator:
tänkte bara att det du beskriver stämmer in på mx comp air också, förutom att mx comp air har intern rebound adjustment. tänkte mest att om det är samma enheter inuti också så fanns ju den där "bättre manualer"-manualen som kanske kunde hjälpa dig, men.. jag ska nog inte uttala mig utan överlåta det åt nån som kan mer =)

Tillbaka
Topp