Marzocchi MX Comp vs. Manitou Black Comp

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Merlin har snuskigt bra pris på Black lagom till det är dags att slå till på gaffel.

Marzocchi MX Comp ETA -04:
120 mm
invändigt justerbar retur
justerbar preload
ETA/lockout
olja/luft
1,5 kg

pris 2700
utan ETA och med 105 mm slag: 2100

Manitou Black Comp -03:
100/120 mm utvändigt justerbart
utvändigt justerbar retur
justerbar preload
lockout
stålfjäder/olja
1,9 kg

pris 2300 utan lockout 2000

Vilken har bäst prestanda?
bäst kvalitet i material?
pålitligast i funktionen?
enklast att serva?

Vad ska jag välja?

Marzocchin lär vara pålitligast och Manitouen lättast säger en innofficiell tummregel.
ETA är en riktigt trevlig funktion i de värsta uppförsbackarna.

Gäller den inofficiella tumregeln även för Black? Den är ju på papperet ganska tung jämfört med MX Comp. MX Comp är alla glada över, men jag knappt hört någonting om Black annat än hörsägen. NÅgon måste väl ändå ha använt den? Tycker att det har varit ganska vanligt att nya cyklar bestyckas med Black.

Lillman kör med en Black, men den är bara ställbar mellan 80 & 100... är av 2002 års modell. Han är i alla fall jäkligt nöjd och belåten med den - fast det kanske inte hjälper dig så mycket i valet när det gäller den Black du funderar på...

Hur var ramen förresten? Var den i så gott skick som det utlovades??

/anki

ramen var utmärkt. Worth waiting for. Nu ligger den och trivs i vardagsrummet. Funderar på att gå ut och lägga den i en hög med lera så den inte blir för bortskämd.

Vilken modell av Black har lilleman? Hur är den att serva?
ox

Jag kör med en Black Comp (03: a), 80/100mm. Kör den för det mesta i 100mm läge. Jag är mycket nöjd, tar allt från små ojämnheter till rejäla hinder utan problem.

Kan tänka mig att lätta personer tycker den är väl hård vid 80mm.

Enligt betygen på mtbr (http://www.mtbr.com/reviews/2003_front_shocks/product_121926.shtml) verkar den vara både omtyckt, och pålitlig.

update:
Det enda minus den verkar få på mtbr är plastskruvarna som används för justering. Jag har kört vält ett antal gånger, några av dem rejält och har aldrig haft några problem med dem.

Post Edited (03-12-01 17:32)

Är en Elite 80/100 han har (var tvungen att kolla när jag kom hem...)
Han har haft den lite drygt ett år - inte servad under den tiden, men jag har svårt att tänka mig att det skall vara nåra konstigheter.

Kul att ramen var bra! Ut med den i leran bara - så den vet vad som väntar *S*

Jag har en Black Elite 100/120 från 2002 (?) som jag är mycket nöjd med. En del klagar på att Manitou inte klarar vinterförhållanden, men det är inget som jag märkt av. En rejält trevlig gaffel som inte väger bly. Det enda som verkligen är dåligt på min gaffel är klibborna - de lossnade efter ca 2 h cykling, men det ska visst ha förbättrats till senare modeller.

/magnus

Det negativa jag läst om Manitou är omställningen för fjädringsväg. När det ändras måste man även ändra andra inställningar. Dock ändrar man nog inte fjädrinsväg när man väl valt ett som passar, så det är väl inget problem egentligen.

Vad gäller vikt så är luft något lättare än stål(fjäder) skulle jag kunna tänka mig ;-)

Svårt val. En fjädergaffel är känsligare/följsammare, medans en luftgaffel är lätt att justera. Vikten tror jag är nära nog samma på båda, eftersom MX Comp vikten antagligen är utan styrrör - Marzocchi är känd för att ange överdrivet lätt vikt på sina gafflar.

Ramen såg riktigt fin ut! Jagat rätt på något discfäste än?

/Leo

Nej, jag jagar discfäste för fullt. Det blir nog till att fixa något eget i verkstan i stället.

Det blir nog MZ, det känns tryggare på något vis. Finns det någon nackdel med 120 mm slag egentligen? Cykeln ska ju vara trail och xc, blir det risk att det blir svampigt på långloppen?

Det ska väl inte bli mer svampigt bara för att det är längre fjädringsväg. Jo kanske därför att man kan ha mer "sag" (vad det nu heter på svenska).

Ställer man in 1 cm sag på 100mm gaffel eller 120mm så är det nog samma känsla i båda ...tror jag.

Vad jag vet så är båda compmodellerna från förra året i alla fall helt "i luft"... Vikt dryga 1800 för båda. Om jag minns rätt. Eta har mera "jox" i sig och då kompenseras detta med ett alu styrrör istället. Annars så är en fjäder gaffel mera "känslig" när det gäller små ojämnheter. Delvis beroende på att högt lufttryck bidrar till mer "stiction". (Friktion , låsning)

Å jag som hade tänkt påminna om nya Manitou Black Super med SPV. Enligt Manitou lättare och billigare än Skareb Platinum med SPV...

Skillnaden mellan Black Super SPV 80 och Skareb Platinum 80 verkar ju vara minimal. Någon som vet vad det skiljer i pris??

Black Super SPV 80 = 5189 SEK hos CRC
Skareb Platinum 80= 6799 SEK hos CRC

Precis; vad är skillnaden? Blacken skall ju tydligen vara lättare än Skareben. Inga billiga gafflar, i.o.f.s.

...och som Leo förmodar anger Marzocchi vikten exklusive styrröret...
<http://www.marzocchi.com/spa/mtb/products/forkWeights.asp?p=1&LN=UK&Sito=mtb>

Tillbaka
Topp