Marzocchi TST-trubbel

Timothy

Ny medlem
Marzocchi TST-trubbel
Jag har en Marzocchi MX PRO SL 2006 som jag haft 3-4 månader. Luften gick plötsligt ur det högra benet där TST-enheten sitter. När jag pumpar upp den igen så går det inte att låsa gaffeln längre med TSTn. Den blir lite stummare nu när den är i "låst" läge men långt ifrån låst. Känns normal i downhillläge tror jag och det funkar att ställa returdämpningen.

Betydligt mindre skillnad på de fem lägena från "låst" till "downhill" alltså. Ingen olja har läckt ut vad jag kan se. Vad kan ha hänt? Och borde jag kolla nått själv. Den är köpt i tyskbutik på nätet så det ä inte bara att knalla ner till handlarn.

Hittade en servicemanual i dämpartråden och såg att det finns 99 delar i den...
http://birota.ru/manuals/marzocchi/2006/2006-mx-pro-sl.pdf

Ja just det jag åker till Åre på lörda så hjälp mig illa kvickt. :)

Marzocchi TST-trubbel
Marzocchi... Börjar tröttna på det namnet nu.

Vet tyvär inte hur det ser ut bland de smådelarna men nu fick du upp tråden iaf.

Marzocchi TST-trubbel
Jag har en Marathon 05. Plockade isär TSTn nån gång förra året, bytte olja, och satte ihop grejerna igen. Det gick bra, och jag fick lära mig hur den funkar. Tyvärr fick jag chansa lite vad gäller oljekvalitet, och skall nog snart öppna igen för att få i mer lågviskös olja.
Vad gäller jobb med TSTn skall man inte vara stressad, i synnerhet inte första gången. Det är lätt gjort att paja ena o-ringen när den skall förbi gängorna i röret (det gjorde jag men köpte på mig ringar i reserv).

Att du tappade trycket i högerbenet behöver inte ha med TSTn att göra (den innehåller "bara" olja och ventiler). Det har däremot det andra felet du beskriver. Detta är inte så lätt av avhjälpa på distans. Om trycket släpper skulle jag i första hand kolla luftventilen. Den går lätt att byta.

Om den håller trycket nu så kör tills vidare, reklamera efter Åre.
Håller den inte trycket så knalla in på t.ex. Cykel City och byt luftventil. Det gjorde jag en gång, inte många sekunders arbete, och ventilen gick på 20:- vill jag minnas. Misstänker att det är samma insats som sitter i bilventiler, men man behöver "långt" verktyg. Kan göra ett av rör i rätt diameter.
Kan/vill du inte reklamera så kan vi ju ta en mekarkväll nån gång, och börja med min Marathon!
/Håkan

Marzocchi TST-trubbel
Tackar för länken. Jag ska nog vänta med att pilla sönder den. Jag drog iväg ett mail till Marzocchi för att höra vad dom säger. Stämmer det att man alltid måste byta packningar (går dom sönder?) när man tagit isär, eller är det mest som dom skriver för att man inte ska använda slitna?

En annan sak slog mig när jag bläddrade i manualen, det enda som skiljer modellerna med 105 och 112 mm slaglängd är en distans i vänstra benet på 110millimetaren. Kan det vara så enkelt att få ut lite mer slag?

Marzocchi TST-trubbel
Efter att ha varit ute och låtit den jobba lite fint så fungerar TSTn som vanlig igen. Gaffeln vill nog att jag motionerar den oftare.:)

Marzocchi TST-trubbel
När jag tittar på videon igen med oljebyte i TST-enheten så säger han att låsningen kan bete sig precis som den gjorde för mig efter ett tag när oljan blir dassig. Man ska byta oljan i den 25-50h, ganska ofta med andra ord.

Tillbaka
Topp