Mason gravel strl 52, test sökes!

Hej!!
Jag söker ny cykel för äventyr och har fastnat för Mason (Bokeh Ti). Uppenbarligen "måste" man åka till England för att testa dem. Tänkte därför höra om någon här möjligen har en sådan cykel i strl 52 ish (jag är 170 cm) och skulle vilja låta mig provcykla nån dag? Bor i Stockholm men kan vid behov resa dit en ev Masonägare finns..tack på förhand!!

Min är en 56 som är modifierad med högre stack. Den blir nog helt tokig att prova. Men den finns kvar i Lomma om @Annalinden80 har vägarna förbi.

@emilh finns kanske på närmare håll. Men det är nog samma där med större storlek.

Skiljer sig geometrin från alu-modellen? Det måste vara lättare att hitta en sådan att prova.

Herr Mason själv borde kunna svara på om och vart han skickat fler TI i Sverige.

Senast ändrad:
Min är en 56 som är modifierad med högre stack. Den blir nog helt tokig att prova. Men den finns kvar i Lomma om @Annalinden80 har vägarna förbi.

@emilh finns kanske på närmare håll. Men det är nog samma där med större storlek.

Skiljer sig geometrin från alu-modellen? Det måste vara lättare att hitta en sådan att prova.

Herr Mason själv borde kunna svara på om och vart han skickat fler TI i Sverige.
Geometrin verkar inte skilja sig
Så TS kan nog hitta en alu-Bokeh nånstans var-hon-nu-bor.
Emils Ti är också en 56:a. Liksom min aludito.
Annars är Masons hemsida värd att hemsöka.

Senast ändrad:
Geometrin verkar inte skilja sig
Så TS kan nog hitta en alu-Bokeh nånstans var-hon-nu-bor.
Emils Ti är också en 56:a. Liksom min aludito.
Annars är Masons hemsida värd att hemsöka.
Tack! Har besökt hemsidan så mycket att jag vill provköra;)

Kanske inte svaret du väntar på, men skillnader mellan hur gruscyklar känner när du cyklar på de är riktigt små. Största skillnaden kommer från däck(tryck), sadeln och styr(linda), som man enkelt kan byta till något annat. Så om du kan hitta en cykel av en annan tillverkare med liknande geometri kan du prova den istället. Om du vill ser en Bokeh i verkligheten kan du också titta på en annan storlek.

Okej, vilken modell är det och storlek?
Den där bikegeogeeks är bra för att jämföra olika cyklar och modeller. Så kan du få mer info kring skillnader

Ja, man vill väl testa om det inte är för mycket flex i ramen.
Förhoppningsvis är det minimal risk för det med en så pass liten ram

Skillnaden i komfort jämfört med en aluram borde vara i obefintlig när man kör med 45 mm breda däck.
+MASSOR
Men att den långlivade och helt felaktiga myten att rammaterialet skulle ha större betydelse för hela cykelns upplevda komfort än konstruktion + ANNAT (inte minst däcken!) skulle välförtjänt försvinna är tyvärr en from förhoppning även denna gång.

+MASSOR
Men att den långlivade och helt felaktiga myten att rammaterialet skulle ha större betydelse för hela cykelns upplevda komfort än konstruktion + ANNAT (inte minst däcken!) skulle välförtjänt försvinna är tyvärr en from förhoppning även denna gång.
Stål är realt, Håkan!

Mindre ram brukar har mindre vridstyvhet vid styrhuvudet. Mindre ram används dock ofta av lättare cyklister, mindre styv är då ingen problem.

+MASSOR

Just titanium används ofta för att bygga relativt lätta ram som ofta blir mindre styva. Om det är en problem berör på preferenser.

Mindre ram brukar har mindre vridstyvhet vid styrhuvudet.
Inte enl flera av de mätningar av ramar i olika strl jag har sett, hos de flexar större strl mer
Åtminstone om man jmf styrhuvud <=> vevlagerhus
Såhär
frame_deflection_front.gif

Resultatet
DeflectionVFramesize.gif

(Nu ser jag att det finns ett(1) undantag)
Mätningarna är gjorda av den välkände cykelingenjören Damon Rinard
de och mkt mer att läsa finns här

Mindre ram används dock ofta av lättare cyklister, mindre styv är då ingen problem.
+1

Senast ändrad:
Ja, man vill väl testa om det inte är för mycket flex i ramen.

Skillnaden i komfort jämfört med en aluram borde vara i obefintlig när man kör med 45 mm breda däck.
Menade mest att märkesramar av titan är inte billiga och att det är egenskaper utöver geometrin som gör att man väljer en sådan framför en ram i annat material och därför gärna vill testcykla en precis likadan innan köp.

Tillbaka
Topp