Massage och benbrytningsbehandlingar

STIZZE

Aktiv medlem
Man ser ju proffsen få massage inför varje tävling i stort sett, och man hör om många cyklister även på motionsnivå som går till olika kiropraktorer utan att det lät som personen hade egentliga problem, snarare att det var i förebyggande syfte.

Jag har aldrig i hela mitt liv fått en ordentlig massage, jag har aldrig någonsin varit hos kiropraktor. Jag är rätt stel i kroppen, tror mig ha massvis med knutar i både ben och axlar och ryggen värker lite då och då men aldrig särskillt farligt så att jag känt att jag behövt akut hjälp. Tidigare har jag haft problem med ryggvärk när jag stått på benen mer än 2timmar, att handla kläder var t.ex tokjobbigt för ryggen, men det är som tur är över nu när jag börjat cykla. När jag vinklar ner tårna och spänner vaderna kan jag närsomhelst framkalla kramp, så har jag alltid haft det. När jag vevar runt armarna 360 grader rakt upp/ner så smattrar det till både i muskler och ben, som om saker låg fel eller ja.. jag vet ju inte för jag har ingen kunskap.

Vad får man ut av massage respektive kiropraktorbesök? Kan det vara något för mig? Isåfall, finns det någon billig/bra sådan på tunnelbane-distans eller i stan/sthlm?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte börja med att stretcha lite först??

Jag är faktiskt en duktig pojke numera

Tja du, kiropraktik ska du nog passa dig för. Rätt stor chans att man gör sig illa. Klart mildare för kroppen med aurahealing. ;)

Jag läste igenom texten men tvivlar minst lika mycket på artikeln som på kiropraktik, att argumentera för hur nån idiot på 20-talet drog för "förhastade slutsatser" säger ingenting om vad det utvecklats till idag. Att det faktiskt blivit mer accepterat idag och bara blir större och större, och väldigt många faktiskt KÄNNER en skillnad, tycker jag talar för sig själv.

Men men. Massage ligger nog högre upp på listan.

Vad kan massage ge egentligen, kan det hjälpa till att få ut mer kräm ur benen, eller ligger det bara i det mentala att den avslappnad och genomarbetad kropp ger bättre pannben?

EDIT: Eller har det med slaggprodukter/återhämtning efter träning/belastning att göra? Och isåfall vilka slaggprodukter?

Senast redigerad av en moderator:
STIZZE skrev:
> Jag läste igenom texten men tvivlar minst lika
> mycket på artikeln som på kiropraktik, att
> argumentera för hur nån idiot på 20-talet drog
> för "förhastade slutsatser" säger ingenting om
> vad det utvecklats till idag. Att det faktiskt
> blivit mer accepterat idag och bara blir större
> och större, och väldigt många faktiskt KÄNNER
> en skillnad, tycker jag talar för sig själv.

Finns hur mycket som helst med vetenskapliga artiklar och studier om ämnet. Bara att söka på.
Men de slutar i att man inte kan bota sjukdomar genom att vrida på ryggraden.
Sockerpiller fungerar också jättebra, speciellt om man tror på det. Att folk upplever sig bli hjälpta är väl inte så konstigt när de blir intalade det och dessutom betalar för det. Placeboeffekten ska inte underskattas.

STIZZE skrev:
> EDIT: Eller har det med
> slaggprodukter/återhämtning efter
> träning/belastning att göra? Och isåfall vilka
> slaggprodukter?

Japp, och i ditt fall förmodligen semlor;)

Jag tror verkligen att en kiropraktor eller liknande kan hjälpa mot många besvär. Men välj för sjutton någon som gått ifrån subluxationsteorierna. Det är väldigt gamla teorier som är motbevisade sedan länge. Vet inte vad organisationerna kallas, men kiropraktorer i USA har officellt sagt att dom övergett alla teorier om subluxationer, detta helt enkelt för att det inte finns något som stöder dom.

Det jag har läst om massage efter träningen tyder på att det hjälper kroppen att återhämta sig lite snabbare och motverkar nedsättningen av immunförsvaret som orsakas av träningen. dock knappast någon avgörande skillnad för den normala motionären. Däremot grymt skönt.

Hannosaurus skrev:
> Att folk upplever sig bli
> hjälpta är väl inte så konstigt när de blir
> intalade det och dessutom betalar för det.
> Placeboeffekten ska inte underskattas.

Jag känner minst 2 personer som inte cyklar som haft problem med ryggont en längre tid, fått smärtstillande och tränat rygg specifikt med sjukgymnast utan att få bukt med problemet. Men efter ett eller två besök hos kiropraktor blev det ofantligt mycket bättre och dessutom på väldigt kort tid. Att träningen även gjort sitt genom att förstärka ryggen tror jag absolut på, men att kiropraktorbesöket var huvudanledningen till lösningen var det ingen tvekan om.

Att kiropraktik är till för alla situationer tror jag inte på, jag är också skeptisk att det "botar sjukdomar", nä.. snarare värk eller nedsatt funktion? Men det var därför jag sökte andras erfarenheter här, så din kritik angående kiropraktiken är välkommen

Frazzeman skrev:
> Men välj för sjutton någon som gått ifrån
> subluxationsteorierna.

Noterat

Tille skrev:
> Det jag har läst om massage efter träningen
> tyder på att det hjälper kroppen att återhämta
> sig lite snabbare och motverkar nedsättningen av
> immunförsvaret som orsakas av träningen. dock
> knappast någon avgörande skillnad för den
> normala motionären. Däremot grymt skönt.

Okej, ja det låter ju vettigt. Så egentligen är det inte värt att besöka massör nån gång i kvartalet om man snackar ur perspektivet prestation

Med massage mjukar du upp musklerna som är stela samt att du förbättrar blodgenomströmningen som kan minska i och med stela muskler. Det i sin tur gör att att kroppen har lättare att transportera bort slaggprodukterna.Med massage knäcker du alltså inga ben, du jobbar med musklerna. Är du oss en massör tycker jag också du ska få hjälp med töjar. Man är oftast stelare än vad man tror man är.

Några tips om en billig och/eller bra massör i stockholmsområdet? Kanske finns någon skola man kan få billig behandling hos t.o.m?

Nu tänker ju jag utan kunskap i ämnet "massage som massage", men är det stor skillnad på vad man får ut jämte vem man går till?

Jag har precis flyttat och lyckats slarva lite med hur jag lyft och burit.
Det slutade med att jag till slut, för ett par veckor sedan, hade så ont i ryggen att jag bara ville skrika. Det kändes som en skärbrännare längs med ryggraden.
Nu har jag gjort 5-6 behandlingar hos en kiropraktor kombinerat med is-behandlingar och mår f***n så mycket bättre. Hela jag var helt sned men hon har lyckats räta ut mig rätt bra. Jag har ett par besök kvar, sen är det upp i cykelsadeln igen.

Å andra sidan, jag har en vän som efter ett naprapatbesök fik en disk förstörd och blev halvt invalid under några veckor... Så det känns ju lite som ett lotteri.

Spontant skulle jag nog sammanfatta det såhär;
Är det inget fel på dig - nöj dig med klassisk massage!
Är det fel på dig - uppsök en legitimerad kiropraktor/naprapat som du fått rekommenderad.

En gång när jag var förkyld så gick jag till en kiropraktor och efter bara två veckor var jag helt frisk.

Slog en rätt rejäl vurpa i höstas (for över styret och landade på ansikte innan jag slungades på vänster axel, i rondell för övrigt.
Blev självklart akuten och röntgen etc. visade sig rätt snart att inget var brutet utan bara "mörbultat", gick några veckor med rejäl jävla smärta i axel och skuldra innan jag bestämde mig för att gå till kiropraktor.

Efter första gången kände jag redan då skillnad, andra gången mindre, tredje detsamma men efter fjärde gången har min verk helt och hållet försvunnit från axel och skuldra!!! visst att det har kostat några tusenlappar, men hellre det än att gå runt med smärtor.

Nu är det bara nacken som skall botas också, men efter första behandligen känner jag redan nu att det blir bättringar, tror dock det är viktigt att man fölföljer behandlingen!

Själv gick jag på sportlife här i Göteborg (kiropraktor at sportlife) på exclusive, deras kiropraktor är fruktansvärt duktig och jag har fullt förtroende för honom! att du sedan är garanterad 45 min behandling känns även det rätt skönt (även om knäckande går på några min, resten av tiden går åt till akupunktur, visa olika övningar etc. etc.)

kostar i gbg ca. 500kr/gången.... Sen finns det självklart alltid bra och dåligt folk inom alla branscher! Detta är iaf min syn på det (än så länge... )

Jag vet inte hur det ser ut i andra län, men i Stockholms län behövs det sedan ett par år tillbaka ingen remiss för att gå till en sjukgymnast. Detta innebär 150:- första besöket och 70:- för alla besök därefter, upp till högkostnadsbeloppet och sedan är det gratis. Sjukt värt om man har en skada man behöver hjälp med. Är det bara lite behandling för bättre välbefinnande eller återhämtning efter träning kan det nog vara svårare med denna lösning.

Annars har jag gått till Naprapathögskolans klinik tidigare, billiga och bra (vad jag som lekman kan bedöma i alla fall) behandlingar.

STIZZE skrev:
> Vad kostar massage biffan?

600 kr för 50 min ren massage hos Carin, hon är grymt bra. Naprapatbehandling 550 kr hos mig. Jobbar mest med idrottstyper..

STIZZE skrev:
> Några tips om en billig och/eller bra massör i
> stockholmsområdet? Kanske finns någon skola man
> kan få billig behandling hos t.o.m?

Vet varken om de är bra eller billiga, men jag har hört ryktas om Axelsons från olika håll. Är det massage i rent fan-vad-skönt-syfte så kan det säkert funka?

http://www.axelsons.se/behandlingarstockholm___179.aspx

Inte att förväxlas med http://www.axelssons.se märkte jag....

Jag går på massage ungefär en gång i månaden, framförallt för att min nacke och rygg inte gillar det skrivbordsarbete som jag ägnar hela dagarna åt. Som en bonus får jag resten av kroppens muskler uppmjukade. När jag går därifrån vet jag dessutom vilka muskler som behöver stretchas mer. Ofta är det sätesmusklerna. Smärtan i samband med att "knutor" pressas ihop är riktigt njutningsbar och mot slutet av behandlingen är jag på gränsen till sovande. Min kropp mår iallafall mycket bättre av att knådas med jämna mellanrum. Det går på 480:- per gång. Eftersom jag inte använder mitt friskvårdsbidrag till något annat, så kan jag spendera det på massage.

Naprapat/kiropraktor har jag bara varit hos om jag fått någon låsning i musklerna, normalt beroende på vurpa med cykel eller i skidbacken. Jag upplever det som att "läkningen" går snabbare med lite hjälp på traven.

Nån som går hos kiropraktor och också tror att det gör underverk för kroppen att knäcka med fingrarna?

Ja, jag är övertygad om att diskar kan förskjutas en aning, men säg mig varför man hos en kiropraktor *alltid* ska knaka alla diskar och varför man skall göra det flera veckor i sträck? Ingen som tror att det kan skada?

Carl R skrev:
> Nån som går hos kiropraktor och också tror att
> det gör underverk för kroppen att knäcka med
> fingrarna?
>
> Ja, jag är övertygad om att diskar kan
> förskjutas en aning, men säg mig varför man hos
> en kiropraktor *alltid* ska knaka alla diskar och
> varför man skall göra det flera veckor i
> sträck? Ingen som tror att det kan skada?

Ojdå, jag e nog farlig för allmänheten. Dax o leta upp ett skyddsrum o slänga iväg nyckeln.

Naprapat Krille

Men vad är det egentligen du knäcker? Vet du ens vad definitionen av en låsning är för något? när det knäcks i ryggen så är det oftast för att få ut luft från ledkapslarna och inget annat. Det är nog fler "hobby stretchare" som strechar fel och gör mer skada på leder än vad det är kiropraktorer som orsakar ledskador genom knäckningar...

Tillbaka
Topp