Massans inverkan på vindkänslighet.

DIRAVI

Ny medlem
Hej, jag funderar lite.

Om man kör med diskhjul, eller högprifilfälg, eller kanske en kombination därav.

Då blir ju ekipaget mer vindkänsligt.

Nu till min fundering, kommer en lättare cyklist vara mer utsatt för vindpåverkan än en tyngre cyklist, förutsatt likartade hjul och cykel i övrigt?

För plötsliga vindbyar som skapar obalans, så spelar naturligtvis massan in. F = ma, eller omvänt, a = F/m, så om kraften är fast (vindens dynamiska tryck gånger effektiv area), så kommer a (dvs kvoten F/m) att vara mindre om m är större.

Däremot spelar massan ingen roll för konstant rörelse där jämvikt mellan all påverkan (luftmotstånd, rullmotstånd, gravitation och cyklistens ansträngning) uppnåtts.

Ibland kanske man (jag) är otydlig.

Förutsatt att sidvinden (jämn vind) är lika stark, och arean är lika stor. Kommer då en lättare cyklist ha svårare att "hålla spåret"?

Samt motsvarande frågeställning med plötsliga vindbyar.

För plötsliga vindbyar har du svaret i mitt inlägg ovan. Men så länge vinden är stadig så spelar vikten ingen roll, förutom att en lättare cyklist måste luta några grader mer mot vinden...

Fast i teorin finns det en viss skillnad. Vid en viss vindstyrka blir sidokraften större än sidogreppet från däcken, och däckens sidogrepp beror på massan som belastar dem. Men det handlar förmodligen om stormstyrka innan det blir aktuellt...

Tillbaka
Topp