Måste byta krans vid byte av kedja?

sandwichman

Ny medlem
Jag har haft problem med bakväxeln en tid. Har inte lyckats få den växla smidigt.
Gick till min cykelhandlare för att få hjälp. Han meckade lite och kunde konstatera att kedjan var sliten och behövde bytas. Köpte kedja senare på annat håll. Innehavaren av denna andra cykel-mek-affär
hävdade bestämt att jag skulle behöva byta även bakre kassetten, eftersom den gamla kedjan "gift sig" med den gamla kassetten.
Låter konstigt...eller...?

Nej det är inte så konstigt.
Du ska lyssna på din cykel-mek, byter man kedja gör man bra i att byta även kassetten om man vill ha smidigt fungerande grejor.

Om man är smart så har man ett antal kedjor som man byter mellan så slits de allihop tillsammans med kassetten. Då lever de längre tillsammans. Du kan även behöva byta klingor fram, eftersom de slits tillsammans med kedja också.

Har kedjan blivit så sliten att det växlar dåligt måste kassetten också bytas, har du tur så fungerar framdreven med den nya kedjan men det kan vara så att du behöver byta dessa också. Det märker du när dubörjar köra med dina nya saker och det fortfarande rappar över och har sig.

Är det en bra idé att byta mellan två kedjor på ett ladsvägslok också eller är det framförallt i skogen där man kör in massa bös i drivlinan som man ska göra det?

Tillbaka
Topp