Måste jag köpa nytt hjul

Måste jag köpa nytt hjul
Hej!
Jag fick detta meddelande från cykelverkstaden då jag lämnat in min scott F20 landsvägare med Fulcrum3 hjul på. Ultegra växlar på.
Ny på det här med cykel så lite osäker hur detta stämmer. Är det dags för nytt hjul eller kan man inte byta ut delar i navet??

Från verkstaden: ”Hjullagret på ditt bakhjul är slut så det krävs ett nytt hjul för att få bort missljud. Vi har provat justerat och fettat om lagret men det hjälpte ej, men vi fick bort glappet.

Nytt bakhjul kostar mellan 1500-2500 beroende på modell och det är något vi måste beställa. Återkoppla gärna hur du vill göra.

Vill du hämta ut och din cykel och använda den eller fundera hur du vill göra går det också bra.

Vänliga hälsningar verkstaden ”

Tacksam för tips på hur jag ska göra. Har fälgbroms.
Mvh THM

Måste jag köpa nytt hjul
På äldre och billigare hjul så har man "cup and cone"-lager istället för maskinlager som sitter på det mesta idag. När de blir riktigt slitna så är det inte säkert att det går att byta mer än kulorna och då blir det som verkstaden säger. Hela navet blir skräp.

Du kan rimligtvis byta nav men om det inte är fina hjul eller något du kan göra själv så hade jag tittat på ett par nya.

Måste jag köpa nytt hjul
På äldre och billigare hjul så har man "cup and cone"-lager istället för maskinlager som sitter på det mesta idag. När de blir riktigt slitna så är det inte säkert att det går att byta mer än kulorna och då blir det som verkstaden säger. Hela navet blir skräp.

Du kan rimligtvis byta nav men om det inte är fina hjul eller något du kan göra själv så hade jag tittat på ett par nya.
Tvivlar inte på att navet kan vara helt kört, men kan man inte byta axel, kulor och konmutter?

Måste jag köpa nytt hjul
Tack för konkret svar. Kan vara kul o kika på hjul. Kan dessa vara något? https://www.mantel.com/se/shimano-rs500-landsvagshjul

Och är dessa sådana med maskinlager?
Nej Shimanos nav är i princip aldrig med maskinlager. Det är bara deras senaste och dyraste Dura Ace-nav som har det om jag minns rätt.

Maskinlager vs cup&cone är egentligen bara en smaksak. Maskinlager brukar vara tätade rätt bra och håller därför länge, men kan vara svåra att byta (ibland förbannat omöjligt). Cup&cone är däremot väldigt lätta att serva om man har viljan och ett litet mått av färdighet.

Måste jag köpa nytt hjul
Jag tror att det är bättre att titta begagnat. Du borde kunna hitta något fint till ett bra pris med tanke på att fälgbroms och QR har försvunnit från alla nya cyklar.

Hade du haft skivbromsar hade jag kanske kollat nytt eftersom man oftast kan byta end-caps.

Måste jag köpa nytt hjul
Tack för konkret svar. Kan vara kul o kika på hjul. Kan dessa vara något? https://www.mantel.com/se/shimano-rs500-landsvagshjul

Och är dessa sådana med maskinlager?
25 mm maxbredd på däcken var smalt det, vad har du för cykel och preferenser/krav när det kommer till däck och hjul? Håller på att kolla på lite nya själv men har fortfarande ganska dålig koll. Har ändå rätt bra koll för att tycka att du bör kunna få ett hjul som kan ta bredare däck än så men det kanske inte får plats i ramen? Nu för tiden vet vi ju att bredare däck ger bättre komfort OCH är snabbare så det hade väl varit att föredra att ha den möjligheten iallafall.

Edit: Såg nu att det var fälgbroms, det ställer till det lite angående bredd på däcken såklart. Det är bromsarna som brukar ta i först då enligt min erfarenhet iallafall.

Måste jag köpa nytt hjul
Det har nästan aldrig varit något problem för mig. Fördelen däremot är ju att man alltid kan byta till nya lager och få det bra igen oavsett hur dåliga de var innan.
Ja absolut! Jag har själv bara maskinlager-nav i mina cyklar (utom ett hjulpar i reserv). Men jag har ett DT Swiss-hjul där varken jag eller två cykelverkstäder lyckades lossa ringjäveln som sitter framför det inre lagret på drivsidan. Så helt problemfritt är det ju inte.

Måste jag köpa nytt hjul
får alltså intryck att slitna lagerbanor är det kvarstående felet, och att hjulet därför går med missljud. det är förstås inte optimalt, men med nu förmodligen korrekt justering kan det ändå stå till tjänst ett bra tag, under tiden kan du forska i om det trots allt finns lagerbanor och konor att köpa. eller nav att ekra in. eller bra erbjudande på ersättningshjul

observera att det skall finnas ett minimalt glapp kvar, varvet runt. annars förintas lagret snabbt

Måste jag köpa nytt hjul
får alltså intryck att slitna lagerbanor är det kvarstående felet, och att hjulet därför går med missljud. det är förstås inte optimalt, men med nu förmodligen korrekt justering kan det ändå stå till tjänst ett bra tag, under tiden kan du forska i om det trots allt finns lagerbanor och konor att köpa. eller nav att ekra in. eller bra erbjudande på ersättningshjul

observera att det skall finnas ett minimalt glapp kvar, varvet runt. annars förintas lagret snabbt
Tack!
Nya hjul med maskinlager och för fälgbroms och eller konvertering till skivbroms?

Måste jag köpa nytt hjul
Tack!
Nya hjul med maskinlager och för fälgbroms och eller konvertering till skivbroms?
Konvertering till skivbroms kan bli ett riktigt dyrt mek som kanske till och med slutar i att det inte ens går beroende på ramen. Det är mycket som ska fixas lite överallt på cykeln och då är det inte bara ett hjul som ska köpas nytt heller.

Om jag förstår det rätt med min begränsade kunskap om hjul så behöver du inte köpa ett nytt hjul med maskinlagernav utan du kan köpa ett hjul med nav som har modernare grejer direkt. Så länge kassetten du har funkar på bodyn (som sitter på navet) så bör det funka. Det enda du behöver tänka på då är fälgbroms för hjulet.

Låter också som att mekanikern har kollat på lite olika alternativ/känner till några som ska funka till din cykel, så bästa är nog att svänga in och tjata lite hål i huvudet på honom och kolla på grejerna tillsammans. Vi vet ju inte vad du sitter på för grejer idag så det känns lite halvsvårt att rekommendera någonting.

Måste jag köpa nytt hjul
Konvertering till skivbroms kan bli ett riktigt dyrt mek som kanske till och med slutar i att det inte ens går beroende på ramen. Det är mycket som ska fixas lite överallt på cykeln och då är det inte bara ett hjul som ska köpas nytt heller.

Om jag förstår det rätt med min begränsade kunskap om hjul så behöver du inte köpa ett nytt hjul med maskinlagernav utan du kan köpa ett hjul med nav som har modernare grejer direkt. Så länge kassetten du har funkar på bodyn (som sitter på navet) så bör det funka. Det enda du behöver tänka på då är fälgbroms för hjulet.

Låter också som att mekanikern har kollat på lite olika alternativ/känner till några som ska funka till din cykel, så bästa är nog att svänga in och tjata lite hål i huvudet på honom och kolla på grejerna tillsammans. Vi vet ju inte vad du sitter på för grejer idag så det känns lite halvsvårt att rekommendera någonting.
Tack, ja de är en seriös cykelverkstad så får göra så.
Vi stänger tråden.
Tack för alla kloka råd.
Mvh THM

Tillbaka
Topp