Måste man ha en vintercykel?

BobMalin

Ny medlem
Heeej alla...

Jag har en ur snygg No Saint hojj med flådig XC utrustning och skivbromsar som jag knappt drar ut ens när det duggar. Men så vita torra vinterdagar kan man bli väldigt sugen på en tur på det snötäckta stigarna. Då undrar jag om det sliter extra på cykeln och om man kanske ska skaffa sig en vinter hojj??

//malin

Försöker du undvika vägar som saltas och vårdar cykeln borde det gå bra ändå. Det är saltet som sliter mest. Och en mtb får ju en massa skit på sig i vilket fall så.

Är det kallt och tort tycker jag vintercykling är väldigt snällt mot cykel, ofta slipper man tvätta den efter turer. Framförallt är det när man har fulldämpat med luftdämpare det sliter en del på hojen.

Hardtail- fullgung 1-0.

Det är inga som helst problem, och btw. cykeln är ju till för att användas!

FL: Det sliter inte mer på hojjar med luftdämpare. Problemet är krympande packningar som gör att skiten börjar läcka. Men det drabbas ändå inte alla av så...

Förstår inte riktigt, menar du alltså att du INTE vill ha en cykel till? Jösses, själv fösöker jag dela in året i fler årstider för att försvara cykelköp.

min ödmjuka åsikt är att detdär med vintercykel är något folk hittat på för att motivera innehavet av onödigt många cyklar :P

edit: gentlemannen hann före

Senast redigerad av en moderator:
Huvudanledningen till vintercykel är väl när det ska långtrampas saltslaskig landsväg. Då vill man kanske inte ta fincykeln. Ibland kan jag tycka att fullgung är negativt i både snö och på is då man vill prioritera känslan för driv och broms. SS kan ju vara bra då kassetter gärna fryser ihop. Vissa kör helstelt för att luftdämparna blir lite bökigare, andra för att maximera känslan på det ofta lösa men jämna underlaget.

i övrigt håller jag med dem som hävdar att det är en anledning till fler hojjar :)

Ja, har kommit fram till att jag måste börja med mer olika sorters cykling för att kunna köpa fler. Vill ju så gärna ha en röd cykel också, skulle matcha de andra två som står i hallen, en svart heldämpad får vår, sommar och höst och så en mörkgrå hardtail för vinterbruk.

Vinter = Helstelt och singlespeed för skogskörning.

För mig iaf! Går betydligt lättare än min DH-moddade SCBullit i snön!
Dessutom, inga kassetter som krånglar, inga dämpare som fryser eller blir hårda.
Det fina med en vintercykel är att den verkligen inte behöver vara fin!

Enkelt, helt enkelt!

DSCF0017.JPG ht=544

Det enda jag skulle kunna komma på som är lite negativt är att V-bromsar inte funkar överhuvudtaget när det kommit is och snö på fälgen. Men va fasen liksom, vem behöver bromsar!

Nä det är klart, man får aldrig för mycket cyklar...man har ändå en gedigen samling med en finare XC, en gammal och skruttigare variant som jobbar som pendel till och från jobbet för tillfället, en helt underbart vacker och rosa NS Bitch, en BMX, och en järnhäst i form av ett gammalt orginal, Crecent spinning cykel...

en till skadar ju inte=)

Klart man måste ha en vintercykel! :-)

Nejdå, det är bara att det kan vara kul att ha en cykel till som gör att man skaffar en vinterhoj. Förutom det så sparar man på sin sommarcykel. För vintercykling är inte bara fin vit fluffig snö, det kan även vara navdjupa vattenpölar, bottenlös lervälling och hårda frusna torra stigar utan snö. Vatten och lera sliter extra på alla lager i cykeln, så i de fallen är svaret ja att det är inte fel med en vintercykel(som också måste vårdas väl för att fungera).

Själv kör jag samma stigar på vintern som på sommaren. Då föll mitt vintercykelval på en bekväm och skön stålhardtail med en mjuk och trevlig 130mm framgaffel, ihop med skivbromsar för att få stopp oavsett väder. Men cyklar man istället på bara grusväg eller asfalt under vintern, så är det ju andra grejer som gäller. Välj helt enkelt cykel efter var du ska cykla.

/Leo

Jag tror på att använda samma hoj till så mycket som möjligt (eller ja, min plånbok tror på det). Därför pendlar jag på en BMX... :P

Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Eric W: jag tycker mig känna igen den där gula
> fina v-bromsen, tektro?

Yezbox, billiga vinterdelar handlar man på feltema!
Dock var medfäljande handtagen för värdelösa.
Bromsarna är iofs ingen vidare dom heller!
Dom får sitta kvar för dom matchar så bra med den blå ramen! =)

http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=12175

Vintercykeln i sin helhet!

Jag har svårt att se att vinterterrängen i sig skulle slita mer på hojjen än sommarterrängen bortsett från saltet från vägarna. Det mesta är ju fryset och i fast tillstånd jmf. mot sommarns icke frysna tillstånd. Och då borde det finnas mindre partiklar i omgivningen som kan kan tränga in i lagerhus mm.

Vill dock själv skaffa en ny hojj för 'vintercykling' men igentligen är det för att skaffa en bättre cykel till för att få ut sambon igen (lite taktik).

Såklart man "behöver" en vintercykel! Det är absolut "nödvändigt".
Frågan är om det skall vara hardtail eller fullgung? Just nu är min vinterfinhoj en hardtail a'la Kona Hoss och det funkar skitbra men man blir lite sugen på att byta ram efter att ha snubblat över denna:
DaBomb-CherryBomb.jpg ht=526

Om den reas får det nog bli ett rambyte?

BobMalin skrev:
> Heeej alla...
>
> Jag har en ur snygg No Saint hojj med flådig XC
> utrustning och skivbromsar som jag knappt drar ut
> ens när det duggar. Men så vita torra
> vinterdagar kan man bli väldigt sugen på en tur
> på det snötäckta stigarna. Då undrar jag om
> det sliter extra på cykeln och om man kanske ska
> skaffa sig en vinter hojj??
>
> //malin

Men fan nu gör du ju mig besviken. Jag trodde du var en tuff tjej...=P

Snacka med skogling. Han brukar kunna detdär med vinterförvaring och solcykling=D

Snö är ivf väldigt ofarligt och väldigt oskitigt så jag tror du vågar....

På snöiga stigar är det väldigt mysigt att köra helstelt. Alla små och de flesta större ojämnheterna är som bortblåsta.

AJ skrev:
> Undvik att använda cykeln öht och ta absolut
> inte ut den i regn eller snö. Behåller du
> dessutom orginalluften i däcken, kan du säkert
> tjäna en rejäl hacka på cykeln om 35 år :-)
> http://www.blocket.se/vi/10046389.htm?ca=11_s
>
> /Anders

Genialiskt drag med originalluften!

/C

BobMalin skrev:
> Då undrar jag om
> det sliter extra på cykeln och om man kanske ska
> skaffa sig en vinter hojj??

Salt dödar drivlinan ohjälpligt. Annars sliter inte vintercykling mer på hojen än annan cykling. Det som sliter mest är väl smutsiga förhållanden ssk leriga. Däremot kan man komma hem efter en tur på frusna stigar utan att hojen ens blivit skitig.

Alltså, med samma spolarvätska i så låter det ju som att den inte har servats alls. Hur skulle det se ut om man skrev, "Samma motorolja i som när den lämnade fabriken" inte är väl det positivt? Weird.
Samma luft? Vad har han för superdäck som inte behöver pumpas på 35 år? Brukar ju få pumpas i ett halvkilo varje år, eller aningens mindre.

Hej,

Här i Boråstrakten kan det vara lite si och så med vinterväglaget. Då är det perfekt att ha en cykel med vanliga däck och en med dubbisar. Då kan man välja efter väglaget.

/Pasi

pamo: i Borås är väl fördelen att de inte saltar också så man slipper det problemet. För de har väl inte börjat salta eller?

cerro: Det stämmer nog, jag kan inte erinra mig att jag fått salt på cykeln under de vintrar jag kört MTB (de senaste tre). /Pasi

nu e jag vrål sugen på lite torr packad fin snö som man kan swischa runt på!...å så jag även får damma av min gamle trogne nöjestjänare fröken snowboard...det e ju nästan på vintern det roliga börjar...=)

Hehe, ja den är skön...Vart är tråden när vi kör med snökannonerna på hammabybacken..det var r'ätt magiskt där uppe då.

Mycket kul hade vi i snön och många fina snöänglar blev det .

AJ skrev:
Behåller du
> dessutom orginalluften i däcken, kan du säkert
> tjäna en rejäl hacka på cykeln om 35 år :-)
> http://www.blocket.se/vi/10046389.htm?ca=11_s
>
> /Anders

MOAhaaahaha:-DD "Samma luft i sommar däcken som när den lämnade fabriken 1970."
Ajjj, jag garvarde så mycket att hostan har kommit tillbaka:-(

Men fan Leo. Det där är väll ändå den snöcyklingen som är tråkigast. En smal upptrampad gång som är helt platt och så måste alla cykla på led.

Men det var ju fint väder.:)

Men jag efterfrågar fortfarande bilderna från hammarbyhöjden och snökanonerna..BOE!?...är det du som har dem.

Sorry, Boe. men du länkade ju till en av bilderna i annan tråd så jag var tvungen att gräva lite. Skrik till om jag skall ta bort dem:)

Jag längtar ivf efter snö när jag ser dessa!!!!

17.jpg

8.jpg

5.jpg

2.jpg

18.jpg

1.jpg

40.jpg

26.jpg

28.jpg

25.jpg

20.jpg

22.jpg

17.jpg

Jag tillhör skaran som inte sett poängen med en till hoj för vinterbruk. Kanske om man kör en luftdämpad XC-hoj och vill vara rädd om den, men en FR/AM-hoj pallar det absolut, särskilt med fjäderdämpare. Kör du HT så är det inga problem alls.

Om sanningen ska fram så är vinterhoj mer ett svepskäl för att legitimera att få spendera mer pengar på cyklar.. Inte hela sanningen, men en del av den. ;)

vintercykel har man för att spara pengar. istället för att, säg, köra ner fincykeln 5 000 kr i värde över vintern så han man en 3000 kr cykel som får rulla några år.

du står ju inte och buntbandar heltäckande skärmar på en kolfiberram direkt, och xtr-kassetten är väl bäst att spara till tävlingssäsongen. en vintercykel klämmer man 700 mil asfalt/grus med under vintern, inte kör i skogen med. att bygga vintercyklar för att ha i skogen är en nymodighet, där duger alla cyklar.

Westman skrev:
> Inte hela sanningen, men en
> del av den. ;)

Jag följde med på vad du menade ända tills det där ovan. Ok, det är en smile efteråt så jag antar att du egentligen menar att det ÄR hela sanningen? I så fall är jag med på banan igen, om inte är jag fortsatt förvirrad. För övrigt "behöver" jag alla mina hojar, så det så!

Faan va fina bilder. Jäfla skit att man ska bo o boring göteborg där snön försvinner innan den har kommit=( Men hoppas det blir sådan snö till Tomte downhill=)

//Hansen

Vintercykel var inget jag planerade, precis som med pendlarcykeln.
Ursprungligen pendlade jag med min enda hoj (ur MTB:n) som jag glatt använde till allt, XC-tävlingar, cykla i stan, Finnmarksturen, Vätternrundan etc.
Sen köpte jag ny ram (ville ha skivfäste bak bl.a.) och flyttade då över alla delarna till den.
Såg då sen att jag faktiskt hade en del pryttlar liggandes så att det blev över till en andrasorterings-cykel, så att säga. Behövde bara skaffa mig ett par simpla hjul, sen så hade jag en cykel att pendla och cykla i stan med, året om. Men med den "fina" cykeln så cyklades det MTB året om. Men därefter gick jag sen och blev med en cykel till, en heldämpad AM-hoj, och se vips så hade jag två fullvärdiga MTB:s, fast med olika karaktärer.
Och då känns det trots allt lite bättre att använda den lite enklare (hardtailen) till att slaska runt på vintern med än med den heldämpade med alla luftdämpare, bussningar, leder och andra meckanicker. Men den heldämpade har ju inte precis körförbud på vintern, men den används helt klart mindre.

Tillbaka
Topp