måste man offra en klinga om man vill ha bashguard?

hjulben

Ny medlem
Om man kör med tre klingor fram, går det då att montera en bashguard?
eller måste en klinga isf offras?

Cyklar mest stigar och teknisk terräng, så ibland händer det att man sätter klingan i en sten eller nåt annat otäckt. Känns som att en bashguard skulle kunna hjälpa lite vid dessa tillfällen..
Kanske inte happy pk men ändå.. :)

Cykel: Specialized stumpjumper FSR comp

Måste och måste... Du kan köra med jättebash, frågan är bara om du vill ha den extra vikten. Otympligt blir det också. Ofta är det så att den som verkligen behöver en bash har ganska liten användning för storklingan, eftersom den utväxling mittenklingan ger räcker gott och väl för den terräng man kör i.

En annan fördel är att man får högre markfrigång om man kör bash + mellanklinga.

Om man tar bort storklingan, måste man då byta växelförare och/eller växelreglaget?

Precis som du sa är storklingan inget jag direkt skulle sakna.. Mest bara ångest att vänta på nästa tillfälle man slår i den.. :)

borsett från att man skapar högre markfrigång som smurfroc säger så torde det billigaste och enklaste sättet vara att låta storklingan agera som bashguard.

Om du bara plockar bort storklingan behöver du inte byta växel. Om du däremot sätter på en stor bash kan det bli trångt. Men det mesta går att lösa.
Själv har jag en bash i storlek för en 40:as klinga och sedan en 38/22 klinga på, fick modifiera växeln lite men det funkar. Den stöp i bashen.

hjulben skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man tar bort storklingan, måste man då byta
> växelförare och/eller växelreglaget?
>
Nej, du skruvar bara in stoppskruven på växelföraren så den inte kan kliva upp på största drevet/bashguarden.

Det är väl mest det som den har fungerat fram till nu..
Men idag fick jag ett paket på posten, innehållande ett stycke Race face indypants, å de vore så surt att paja dem direkt..
Kanske borde fila ner vad som är kvar av kuggen.. haha

ok så om ja fattat rätt e de bara å inhandla en bash i lämplig strl?
E det antalet kuggar på yttre klingan som avgör strl på bashen?

Om du har några slantar över skulle jag rekomendera att köpa en ny klinga samt bash. En klinga som ligger nånstanns mellan 2an och 3ans klinga i storlek.

Jag skaffade en 38:as klinga som jag satte på andraklingas plats och sedan en bash för den storleken på 3:ans plats. Detta gör att det inte tar mer utrymme än ett vanlig 3klings parti men du får den lätta utväxlingen på lilla klingan, bra utväxling på den större klingan för slätförs och nerförscykling, en bash som skyddar dina nya byxor samt klingor.

Så kör jag och är väldigt nöjd med det.

Tillbaka
Topp