Mästerskap och sjukdom?

Mästerskap och sjukdom?
Först måste jag få börja med my personal experience.
I helgen var jag sjuk så väldigt sjuk. Hade feber och så. It was a rough time.

Så idag skulle jag cykelpendla lite som jag normalt gör cirkus 2h om dagen. Men redan efter 1 min känner jag att the body (kroppen) är weak så väldigt weak. Finner det hela mycket underhållande för det känns som om jag är bonkad fast att jag bör ha fyllda glykogenförråd efter flera dagars överätning.

Nu kommer jag till min fråga dom jag reda började fundera på nr jag var som sjukast. Hur fan klarar personer som Froome och the goat Armstrong av att prestera fast att de är sjuka?!?!?
För rent logiskt sett måste de varit sjuka någon gång under alla turerna.
Samma undran gäller alla andra idrottsmän.

Jag är medveten om att det finns en skola som talar om att allting sitter i huvudet. Men samtidigt är det ju en fysisk aspekt när det gäller detta. Om de bara pushar genom det (smärta och dylikt) så betyder det att det går att pusha genom allting. Då borde mästerskap mest vara en kamp mot döden.

Hur går det ihop?
Mästerskap och sjukdom

Senast ändrad:
Mästerskap och sjukdom?
Arsozath sa:
Det gör det inte. Det är bara så att de har så sjukt överdrivet bra gener att de aldrig blir sjuka.

I teorien kan detta vara sant men är det verkligen så att de aldrig vlir sjuka. Vissa säger att de aldrig blir sjuka. Själv gör jag allt in the book för att inte bli sjuk men blir det ändå.

Sen vet jag ju att du bara retas med mig heheh men varför kan ni inte skilja på olila saker. Inte som att jag säger att man bara för att man har grnetiskt övertag på ett område är bäst på ALLT.
Fan vad det upprör det här med gener alltså :(

Mästerskap och sjukdom?
Det kan ju bero lite på vilken etapp de r sjuka. Är det en 20 mil lång bergsetapp med hårdkörning från meter ett är loppet sannolikt kört. Är det en plattetapp med en utbrytning som går iväg och klungan mest rullar igenom etappen kan de kanske överleva. Har de tur kanske dagen därpå är en vilodag och de kan återhämta sig. Dessutom händer det att åkare bryter etapplopp pga sjukdom, så frågan är egentligen lite konstig.

Mästerskap och sjukdom?
Ja det är ju jättevanligt att man skriver om hur bra gener man har, så konstigt att folk reagerar.

Lyktstoplemedhjul sa:
Själv gör jag allt in the book för att inte bli sjuk men blir det ändå.

Verkligen? Du live in en lägenment med Radon och har not exterminate alla plastclothes!

Mästerskap och sjukdom?
https://www.google.se/amp/s/syndica...otball-players-almost-never-get-sick.amp.html

VET inte hur jag tolkar detta som källa då det mest är personlig anekdot.

Men jag har för mig att jag läst att förkylningar böir mildare när man tränar. Samtidigt som jag vet att man är som mest sårbar efter träning.
SJÄLV tror jag mig ja märkt att mina förkylningar böir mildare nuförtiden men i helgen var jag däckad!
DOCK hade jag slarvat med trä ingen den veckan. Fast ändå inte pendlade och höll igång. Var dock i torsdags jag blev utsatt för regn och tror det var då jag catchade the virus

Mästerskap och sjukdom?
Fan jag missar att läsa vem som är TS ibland och så fattar jag nada på slutet. Men sen klarnar det.

HTFU är väl som Alvedon? Applicera när lämpligt.

Mästerskap och sjukdom?
Det är klart att elit idrottsmän också blir sjuka ibland. I längdskidor är det tex vanligt att folk missar delar av mästerskap på grund av det. I cykel är det nog inte lika vanligt men en del blir ju sjuka under tourer.

Sen är det inte så många gånger under en tour där de cyklar helt på max så en lätt förkylning klarar de kanske av.

Hur dårlig formen blir när man är sjuk variarar ju också väldigt mycket. Ibland tror jag skillnaden mot normalt är väldigt liten och ibland klarar man inget alls.

Att bli riktigt sjuk i influensa och liknande är ju inte heller så vanligt på sommaren.

Mästerskap och sjukdom?
Jag fick hjärtmuskelinflammation hörom månaden, troligen av ett virus jag inte kände av. Det var inget kul.

Att prestera när man är sjuk på riktigt är dumt på riktigt oavsett nivå.

Dont do it.

Mästerskap och sjukdom?
feeblesmith sa:
Jag fick hjärtmuskelinflammation hörom månaden, troligen av ett virus jag inte kände av. Det var inget kul.

Dont do it.

Du har så rätt så. Själv fick jag ta kollektivtrafiken idag, vilken jag avskyr.
Kom ut och började cykla men kändes som någon satt på mina axlar. Hoppas det inte är hjärtat som spökar.

När det gäller världseliten tror jag knappast de bryr sig om sin hälsa, det handlar i grund och botten om människor som bara vill vinna. Själv tränar jag aldrig när jag är sjuk men det räcker jag går till nära som inte vill bli bäst i världen som tränar fast att de är sjuka. Allt det där handlar ju om hur normbrytande man är som person, och så kunskap.

Mästerskap och sjukdom?
Lyktstoplemedhjul sa:
feeblesmith sa:

Dont do it.

Kom ut och började cykla men kändes som någon satt på mina axlar. Hoppas det inte är hjärtat som spökar.

När det gäller världseliten tror jag knappast de bryr sig om sin hälsa, det handlar i grund och botten om människor som bara vill vinna. Själv tränar jag aldrig när jag är sjuk men det räcker jag går till nära som inte vill bli bäst i världen som tränar fast att de är sjuka. Allt det där handlar ju om hur normbrytande man är som person, och så kunskap.

Normbrytande? Menar du normbrytande mot de vars norm är att träna trots sjukdom? Eller mot de vars norm är att inte träna med sjukdom i kroppen?

Mästerskap och sjukdom?
LesGrossman sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
feeblesmith sa:

Dont do it.

Normbrytande? Menar du normbrytande mot de vars norm är att träna trots sjukdom? Eller mot de vars norm är att inte träna med sjukdom i kroppen?

Det är internt språkbruk jag använder för mig själv. Lite sådär ibland.
Personer med diagnos brukar oftast anses vara normbrytande, så då applicerar jag det på människor i stort. Det är helt enkelt inte så normalt att vilja vinna till vilket pris som helst.
Hoppas detta förklarade någonting. Är osäker

Senast ändrad:
Mästerskap och sjukdom?
När en åkare inte går att känna igen, så brukar det komma fram att de är förkylda, har ont i halsen, feber och sånt. I TDF, Vueltan och Girot, i alla fall när jag tittar. De är mänskliga de med, men lite övermänskliga ändå.

Mästerskap och sjukdom?
Lyktstoplemedhjul sa:
LesGrossman sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
feeblesmith sa:

Dont do it.

Det är internt språkbruk jag använder för mig själv. Lite sådär ibland.
Personer med diagnos brukar oftast anses vara normbrytande, så då applicerar jag det på människor i stort. Det är helt enkelt inte så normalt att vilja vinna till vilket pris som helst.
Hoppas detta förklarade någonting. Är osäker

Ok då vet jag :)

Mästerskap och sjukdom?
Stervelo sa:
När en åkare inte går att känna igen, så brukar det komma fram att de är förkylda, har ont i halsen, feber och sånt. I TDF, Vueltan och Girot, i alla fall när jag tittar. De är mänskliga de med, men lite övermänskliga ändå.

Så de kör fast de är sjuka. Okej då är min tes korrekt.

Förstår dock inte hur de gör. När jag har feber tänker jag inte ens på att cykla. Och när jag bonkar så bonkar jag. Sedan kvarstår frågan, varför inte fler dör om de bara KÖR. Utan gränser. No limits.

Så förvirrad här..

Senast ändrad:
Mästerskap och sjukdom?
Lyktstoplemedhjul sa:
När det gäller världseliten tror jag knappast de bryr sig om sin hälsa, det handlar i grund och botten om människor som bara vill vinna.

Klart dom bryr sig om sin hälsa, det är ju den dom ska leva på (i dubbel bemärkelse). Det finns väl en anledning att många toppidrottare i stort sett isolerar sig under säsongen, tror inte det i huvudsak handlar om att sambon och kidsen snarkar för mycket.

Men beroende på så kan man många gånger bita ihop onödigt mycket, jobbade härom året en vecka med 40graders feber, men hälsosamt är det inte.

Att ta ut sig riktigt med infektioner i kroppen är egentligen inget annat än dumt...

Mästerskap och sjukdom?
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
När det gäller världseliten tror jag knappast de bryr sig om sin hälsa, det handlar i grund och botten om människor som bara vill vinna.

Klart dom bryr sig om sin hälsa, det är ju den dom ska leva på (i dubbel bemärkelse). Det finns väl en anledning att många toppidrottare i stort sett isolerar sig under säsongen, tror inte det i huvudsak handlar om att sambon och kidsen snarkar för mycket.

Men beroende på så kan man många gånger bita ihop onödigt mycket, jobbade härom året en vecka med 40graders feber, men hälsosamt är det inte.

Att ta ut sig riktigt med infektioner i kroppen är egentligen inget annat än dumt...
Kan vara att jag har en process i bakgrunden som hela tiden sänder ut feels till mig i form av felmeddelande om att inte aktivera mig, då jag vet riskerna och att jag ibland kan vara lite väl orolig över risker. Men objektivt sett är det dumt att träna med virus och dylikt. Mycket dumt.

Men om jag ska ge det ett försök och försöka vara balanserad är det kanske som så att den är en "gradfråga". Det jag inte får ihop är dock min analogi, när jag bonkar så bonkar jag och hur mycket jag än skriker "hard work" eller "it's only weakness" så är jag helt utmattad. Nu om någon Verkligen skulle satt en högaffel i ryggen på mig och hotat med helvetet kanske jag skulle kunnat pushat mig. Men är det så mästarna gör då? Intalar sig att djävulen är dem i hälarna. Njaa

Sen måste jag bara få ge ännu en liknelse, jag tycker inte det är någonting att pressa sig på en cykel jämfört med det att vara sjuk. Sjuk är så mycket värre. Cyklingen har man liksom vant sig vid och varje person som gillar träning har liksom gjort en koppling mellan smärta och njutning. Då träningen tenderar att ge endorfiner i slutänden.

Senast ändrad:
Mästerskap och sjukdom?
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Kan vara att jag har en process i bakgrunden som hela tiden sänder ut feels till mig i form av felmeddelande om att inte aktivera mig, då jag vet riskerna och att jag ibland kan vara lite väl orolig över risker. Men objektivt sett är det dumt att träna med virus och dylikt. Mycket dumt.

Men om jag ska ge det ett försök och försöka vara balanserad är det kanske som så att den är en "gradfråga". Det jag inte får ihop är dock min analogi, när jag bonkar så bonkar jag och hur mycket jag än skriker "hard work" eller "it's only weakness" så är jag helt utmattad. Nu om någon Verkligen skulle satt en högaffel i ryggen på mig och hotat med helvetet kanske jag skulle kunnat pushat mig. Men är det så mästarna gör då? Intalar sig att djävulen är dem i hälarna. Njaa

Sen måste jag bara få ge ännu en liknelse, jag tycker inte det är någonting att pressa sig på en cykel jämfört med det att vara sjuk. Sjuk är så mycket värre. Cyklingen har man liksom vant sig vid och varje person som gillar träning har liksom gjort en koppling mellan smärta och njutning. Då träningen tenderar att ge endorfiner i slutänden.

Jag vet att jag inte ska försöka förstå... Klart som korvspad att sjukdom inte ger några endorfiner, att man blir däckad när man är sjuk är ju kroppens sätt att omfördela energin dit den tycker att det behövs bäst och att man ska vila sig i form....

Mästerskap och sjukdom?
Jag minns att de för ganska länge sen intervjuade friidrottare tror jag det var, som inte hade vunnit os guld. De fick svara på frågan, att om du vinner os guld men dör innan du fyllt 40, skulle du ta "dealen". Alla svarade ja. Så, supereliten tänker inte som vanligt folk. Det är nog därför de kan träna så hårt, det är nog det som särskiljer de riktigt duktiga från plebsen.

Mästerskap och sjukdom?
Stervelo sa:
Jag minns att de för ganska länge sen intervjuade friidrottare tror jag det var, som inte hade vunnit os guld. De fick svara på frågan, att om du vinner os guld men dör innan du fyllt 40, skulle du ta "dealen". Alla svarade ja. Så, supereliten tänker inte som vanligt folk. Det är nog därför de kan träna så hårt, det är nog det som särskiljer de riktigt duktiga från plebsen.

Ett gyllene argument som jag själv drog upp här en gång. Då i dopingtråden!
Det är verkligen ett bra argument enligt mig då det pekar på något mycket väsentligt!

Mästerskap och sjukdom?
Idrottsmän håller sig nog mer friska genom att isolera sig från andra människor. Nåt som inte funkar för dom flesta.

Är man lite sjuk kan man träna, men det är inte kul och ger inget värde. Man får bättre kondition bara genom att ta det lugnt och vänta på att bli helt frisk. Sen tränar du upp dig i form på några dagar.

Är man mycket sjuk kan man inte anstränga sig. Kroppen säger nej. De som gör det går på droger eller medicin eller ljuger.

Så tycker jag.

Tillbaka
Topp