Mat/energi för cykelpass

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Som sagt, jag kommer undvika de flesta produkter, mest av snålhet men också för att det kan vara lite lagom roande att fixa själv.

För sportdryck blir det sannolikt någon egen blandning av maltodextrin, fruktos, eventuellt socker och ibland något försök till smaksättning. Sannolikt sportdryck i en av de båda flaskorna men sådant kan ju variera.

För fast föda (vilket jag inte alltid kommer ta med mig) blir det nog en salig röra, får roa mig med att tillsammans med dottern göra både Runes energikakor samt happys egna som det tipsades om här i tråden. Men ibland tar man väl en näve av det som finns hemma, om det nu kan vara vingummin, dadlar eller nötter. Dottern dömde bums ut happys recept och tyckte det var väl mycket socker men jag försökte förklara att snabb energi är bra när man konditionstränar. ;-)

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Som sagt, jag kommer undvika de flesta produkter, mest av snålhet men också för att det kan vara lite lagom roande att fixa själv.

För sportdryck blir det sannolikt någon egen blandning av maltodextrin, fruktos, eventuellt socker och ibland något försök till smaksättning. Sannolikt sportdryck i en av de båda flaskorna men sådant kan ju variera.

För fast föda blir det nog en salig röra, får roa mig med att tillsammans med dottern göra både Runes energikakor samt happys egna som det tipsades om här i tråden. Men ibland tar man väl en näve av det som finns hemma, om det nu kan vara vingummin, dadlar eller nötter. Dottern dömde bums ut happys recept och tyckte det var väl mycket socker men jag försökte förklara att snabb energi är bra när man tränar. ;-)
Det är oftast inget magiskt med sportdricka eller gel. Fördelen är att man inte behöver tänka på vad man ska blanda ihop. Nackdelen är just att man inte riktigt vet vad det innehåller. Mackor, bananer, nötter och russin funkar väl egentligen lika bra men det tar lite mer plats. Kör på det man tycker funkar bäst. Det måste ju inte vara svart eller vitt heller. Det går ju att ha både en gel och en banan i ryggfickan. Gelen kan man ha som nödraket och kan säkert hänga med på många rundor innan man behöver använda den. Jag har gel och snickers som har hängt med en halv sommar innan de äts upp.

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Det är oftast inget magiskt med sportdricka eller gel. Fördelen är att man inte behöver tänka på vad man ska blanda ihop. Nackdelen är just att man inte riktigt vet vad det innehåller. Mackor, bananer, nötter och russin funkar väl egentligen lika bra men det tar lite mer plats. Kör på det man tycker funkar bäst. Det måste ju inte vara svart eller vitt heller. Det går ju att ha både en gel och en banan i ryggfickan. Gelen kan man ha som nödraket och kan säkert hänga med på många rundor innan man behöver använda den. Jag har gel och snickers som har hängt med en halv sommar innan de äts upp.

Ett problem med snickers är att det är så himla gott att jag skulle äta upp den under kilometer nr 1. ;-)

Ja, visst sjutton kan det vara bekvämt med gel och sådant ibland, smidigt som du skriver som nödraket också men generellt kommer jag inte köpa den typen av produkter, men sporadiskt.

bigmollo

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Ett problem med snickers är att det är så himla gott att jag skulle äta upp den under kilometer nr 1. ;-)

Ja, visst sjutton kan det vara bekvämt med gel och sådant ibland, smidigt som du skriver som nödraket också men generellt kommer jag inte köpa den typen av produkter.
Du får köpa nån torr snickerskopia på Lidl istället så den räcker längre än en kilometer. 😂

rln

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Du tror inte, men eliten och proffsen VET genom beprövad erfarenhet och forskningsresultat.

Händer även genom att träna, gärna länge och lugnt. Proffsen har högre fettförbränning än sämre cyklister oavsett, det är en adaption som tillkommer när man tränar. Det är bara att kolla på tex Wout van Aert, han har en sinnessjuk glykolytisk förmåga och kan ta i extremt hårt under korta perioder där den ABSOLUT största delen av bränslet kommer från kolhydrater. För att kunna göra detta måste han träna med höga kolhydratdepåer, inget snack om saken. Men samtidigt kan han vara med och prestera i långa klassikerlopp, dra uppför under långa perioder i bergen under touren, osv osv. Detta är möjligt genom dels en grym förmåga att använda kolhydrater som energisubstrat, men även ett stor andel "fettförbränning" under ett givet arbete framförallt under "tröskel". Varför har motionären hakat upp sig på att snabb energi skulle vara dåligt?
Den metabola flexibiteten går att träna, lite förenklat genom att både vänja kroppen med varierande mängd kolhydrater, från noll och uppåt.

grondahl

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
För den som vill läsa mer om fet/kolhydrat vid sportande (och en annan massa interessant om vad vetenskapen tror begränsar mänsklig fysisk prestation) rekommenderas Endure av Alex Hutchinson https://www.adlibris.com/se/bok/end...tic-limits-of-human-performance-9780062499981
Hutchinson skriver även bra artiklar på https://www.outsideonline.com/1745511/alex-hutchinson

Endure har funnits att låna som epub från Stockholms Stadsbibliotek om man har lånekort där. Bra bok.

KjellF

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Ett problem med gel som hänger med länge är att höljet slits av skav och kan gå sönder. För en månad sedan hade jag en klibbig midjeväska när jag kom hem efter ytterligare ett pass utan att använda nödbränslet.

NLC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Ett problem med gel som hänger med länge är att höljet slits av skav och kan gå sönder. För en månad sedan hade jag en klibbig midjeväska när jag kom hem efter ytterligare ett pass utan att använda nödbränslet.
Efter hur många rundor var det ? Jag frågar mest för att jag hittills aldrig upplevt detta (High-5) men om det finns en magisk gräns runt 9-12 månader kanske det är bäst att ta en nödgel eller två nästa runda för att slippa kladd i fickan.

bigmollo

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Efter hur många rundor var det ? Jag frågar mest för att jag hittills aldrig upplevt detta (High-5) men om det finns en magisk gräns runt 9-12 månader kanske det är bäst att ta en nödgel eller två nästa runda för att slippa kladd i fickan.
Det är inte alltid gelen som ger kladd i byxan. :O

HåkanC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Det är inte alltid gelen som ger kladd i byxan. :O
Eftersom det ändå är fredagskväll
This-Thread-Is-Worthless-Without-Pictures.jpg

GustafH

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag gjorde slut på mina sista High-5 från 2014 förra sommaren. Förpackningarna var inget fel på men rätt mycket sockerkristaller att tugga på.

Batavus

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
'Säsongspremiär för de längre sträckorna igår, 7,5 mil totalt. Motvinden hem, suck! Toppade 47 km/h i medvinden, men kom knappt upp i 20 km/h på återvägen. Jag åt allt jag hade med mig, och litet till, (ryckte gräslök i vägkanten).
Men jag ska träna så hårt att jag cyklar lika fort i med- som motvind; det här var ju premiären bara.

mkallstrom

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Cyklade 14 mil idag (4:40 timmar på cykeln), åt en dubbelmacka med nutella (bröd mest gjort på vetemjöl), en toscabulle och en mazarinkaka. Drack en kaffe, ungefär 3 dl cola och vatten. Fikat mestadels intaget på café för att jag tycker att det är godare och mysigare än att äta på cykeln.

NLC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
På tal om leva som man lär... Har flertalet gånger cyklat 15-20 mil på en kaffe till frukost och utan extra energi på vägen och visst går det. Men det blir roligare om man på långpassen petar i sig lite och kan trycka på lite när man vill isf att strikt hålla sig i zon 2. Och på tempopassen (a.k.a gubbgnet) och däröver underlättar det definitivt med snabbare kolisar i gel eller dryckform.

Samtidigt, om man ska cykla långt och inte har möjlighet till langning/följebil så har man en begränsad mängd energi (och dryck) man kan ta med och då kan det vara en fördel att kunna köra på fettoxidation högre i effektregistret (även om det kostar mer syre).

Mat/energi för cykelpass
Hejsan!
Hoppas det är okej att bumpa den här tråden i hopp om lite tips inför sommarens cykelturer (lvg).
Som bakgrund kan jag säga att jag sen 7 år tillbaka p.g.a. anledning aktivt (men inte absolutistiskt) undviker produkter med mycket socker (ex. söta bakverk/godis/läsk).
Funderar på energibars/gel/annat i matväg under lopp, men de flesta som finns i butik eller att fixa själv verkar vara rena sockerbomber. Finns det något alternativ som man kan köra på istället som ger energi, men inte lika höga toppar/dalar? Bl.a. Löparlarssons energikakor verkar ju vara mer eller mindre ren knäck blandad med havregryn, något som jag inte tror min mage fixar under 12 timmar belastning...

A-N

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Tycker om fruktbars från Lidl, de i 5-pack. De är väl ganska söta men vad jag kommer ihåg har de inget tillsatt socker och inte speciellt mycket fuffens. Lagom med energi, smakar hyfsat, lättätna och inte speciellt dyra. Finns vid nötterna.

Har visserligen aldrig tryckt i mig överdrivet stora mängder av dem.

C-dale

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Det enda du behöver medans du cyklar är kolhydrater. Något annat tar det flera timmar innan du har någon glädje av.Sedan gäller det att hitta något som både din gom o mage gillar.
Gillar Maurtens sportdryck o geler , som inte känns så sötsliskiga som andra fabrikat och har en neutral smak, tråkigt kanske men skönt i längden.

maRRtin

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Hejsan!
...
Funderar på energibars/gel/annat i matväg under lopp, men de flesta som finns i butik eller att fixa själv verkar vara rena sockerbomber. Finns det något alternativ som man kan köra på istället som ger energi, men inte lika höga toppar/dalar?
Nej så klart inte, eftersom det är kolhydrater man behöver.
Vad menar du med toppar/dalar? Tror du att blodsockret åker jojo?

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Hejsan!
Hoppas det är okej att bumpa den här tråden i hopp om lite tips inför sommarens cykelturer (lvg).
Som bakgrund kan jag säga att jag sen 7 år tillbaka p.g.a. anledning aktivt (men inte absolutistiskt) undviker produkter med mycket socker (ex. söta bakverk/godis/läsk).
Funderar på energibars/gel/annat i matväg under lopp, men de flesta som finns i butik eller att fixa själv verkar vara rena sockerbomber. Finns det något alternativ som man kan köra på istället som ger energi, men inte lika höga toppar/dalar? Bl.a. Löparlarssons energikakor verkar ju vara mer eller mindre ren knäck blandad med havregryn, något som jag inte tror min mage fixar under 12 timmar belastning...

Jag tycker riskakor a la velochef/ henrik orre är bra för långa turer. Du väljer chef hur sött det ska vara. De kan göras salta också med t.ex. bacon mm.
Det knepiga är att få bra konsistens på dem. Viktigt med rätt ris (Arborio), att man verkligen piskar riset hårt för att släppa stärkelsen och att det är så torrt det går innan man rör ihop det med resten. Finns en insta video med roleour där Henrik visar.
Kung stalles maktkakor är också en bra grund man kan variera efter egen smak.
Har körta många långpass på dessa två gärna så man kan bryta av och alternera utan magproblem.
Geler gillar varken jag smakmässigt eller magmässigt. De funkar som nödraketer för mig mest.

Mat/energi för cykelpass
Nej så klart inte, eftersom det är kolhydrater man behöver.
Vad menar du med toppar/dalar? Tror du att blodsockret åker jojo?
För min egen del tycker jag att de socker-baserade geler jag ätit ger en "boost" på ca 15-30 minuter, och därefter e man ännu tröttare än före intaget. Dessutom blir man konstig i magen ganska snabbt, så det är inget alternativ för mig att köra >6h med en gel var 15e minut. Tänker att det måste finnas någon annan lösning, vare sig det gäller hembakat eller fabriksgrejor...

Jag tycker riskakor a la velochef/ henrik orre är bra för långa turer. Du väljer chef hur sött det ska vara. De kan göras salta också med t.ex. bacon mm.
Det knepiga är att få bra konsistens på dem. Viktigt med rätt ris (Arborio), att man verkligen piskar riset hårt för att släppa stärkelsen och att det är så torrt det går innan man rör ihop det med resten. Finns en insta video med roleour där Henrik visar.
Kung stalles maktkakor är också en bra grund man kan variera efter egen smak.
Har körta många långpass på dessa två gärna så man kan bryta av och alternera utan magproblem.
Geler gillar varken jag smakmässigt eller magmässigt. De funkar som nödraketer för mig mest.

@glitch,
Tack för den länken, den såg verkligt intressant ut, kanske borde man försöka på någonting sånt här och se om magen fixar det istället...

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
För min egen del tycker jag att de socker-baserade geler jag ätit ger en "boost" på ca 15-30 minuter, och därefter e man ännu tröttare än före intaget. Dessutom blir man konstig i magen ganska snabbt, så det är inget alternativ för mig att köra >6h med en gel var 15e minut. Tänker att det måste finnas någon annan lösning, vare sig det gäller hembakat eller fabriksgrejor...

@glitch,
Tack för den länken, den såg verkligt intressant ut, kanske borde man försöka på någonting sånt här och se om magen fixar det istället...

Jag reagerar lite som du beskriver på gel. Det ger vad som upplevs som en kort boost, sen är man "tom" igen. Så för mig är bara gel inte ett alternativ men jag tävlar inte heller så jag kan unna mig processen med att plocka fram nåt att tugga på. Det fina med hemlagat att man själv kan justera. Runekakor är bra men jag blir själv rätt less på dem efter ett par.

skier

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Grejen med gel tycker jag är att man får fortsätta äta dem tills man cyklat färdigt, så man tar en gel var 30e minut hela passet. Ska jag köra så långt som 6h så snabbt jag kan så tar jag varannan halvtimme gel och varannan halvtimme energikaka de första 2,5-3h för att magen ska ha nåt att arbeta med och sen resten gel (och sportdryck förstås).

Som allt energiintag så gäller det att testa sig fram vad som funkar och i hur stora mängder, jag provade precis en ny sportdryck (Sponser Competition) som inte alls funkade för min mage vid ansträngning trots att det inte är mer kolhydrater/h än den Powerbar-dryck jag normalt använder och trots att den var väldigt mild och inte alls söt i smaken.

maRRtin

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass

@glitch,
Flapjacks, marsipanbröd och Clifbars är bra tycker jag, men dom är svåra att äta om man flåsar mycket. Gelen har man som nödraket eller när det går riktigt fort och man inte kan tugga på något. Jag har aldrig haft några problem med magen, men det är viktigt att testa en hel del olika grejer för att se vad som funkar bäst med just din mage.

Framfall

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Det nyare receptet på energikakor på happy funkar ju skitbra (Maktkakor?).
Magen får jobba lite och energin känns jämn och fin utan risig mage utav sportdryck

Eapea

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Om en kör 6+ timmar är det nog trevligt att ha lite olika typer av energi. Att börja klämma gel efter 30min cykling känns ju lite märkligt och svindyrt då det borde vara relativt lågintensivt. Energi i flytande form också ett givet komplement. Som exempel är ju en Maurten-gel 25g kolisar medan en 50cl flaska med "drink-mix 320" ger 80g.

Om en inte intar stilla fika på ett hårt 6h pass skulle jag nog lägga upp det som så att jag kör någon slags sport-dryck från start men ta banan, snickers, riskaka eller något mer fast i början för att sedan gå över till gel mm mot andra halvan. Men sikta mot 60g/kolhydrater per timme.
Vill en inte ha vanligt socker är det väl socker från dadlar, honung eller någon alternativ-sirap som gäller

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Fungerar det bra att cykla runt med bananer, blir det inte bananmos? Gäller kanske att välja ut de som inte är överdrivet mogna. ;-) Sist men inte minst är de ju lite otympliga kan jag tycka.

Rejält spann här i tråden på distanser/tid men det är bara bra, intressant.

Samt inlägget från @highwayman ovan som reagerar på sockret i recept samt många produkter vilket ju är just snabba kolhydrater? :-) Fortsättning följer...

För mig är det skillnad på diet för bantning samt kost under träning, rör man ihop detta så riskerar det bli väldigt rörigt även om det säkert finns personer som är skeptiska till snabba kolisar under träning. Hoppas vi kan hålla denna tråd till just kost under träning utan för mycket halvreligiöst diettramsande. En del är ju så hysteriskt rädda för socker nu för tiden att de t.o.m. undviker frukt samt juicer.

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Fungerar det bra att cykla runt med bananer, blir det inte bananmos? Gäller kanske att välja ut de som inte är överdrivet mogna. ;-) Sist men inte minst är de ju lite otympliga kan jag tycka.

Rejält spann här i tråden på distanser/tid men det är bara bra, intressant.

Samt inlägget från @highwayman ovan som reagerar på sockret i recept samt många produkter vilket ju är just snabba kolhydrater? :-) Fortsättning följer...

För mig är det skillnad på diet för bantning samt kost under träning, rör man ihop detta så riskerar det bli väldigt rörigt även om det säkert finns personer som är skeptiska till snabba kolisar under träning. Hoppas vi kan hålla denna tråd till just kost under träning utan för mycket halvreligiöst diettramsande. En del är ju så hysteriskt rädda för socker nu för tiden att de t.o.m. undviker frukt samt juicer.
nej de blir inte mos (såvida du inte kraschar och landar på ryggen). Men i en ryggficka ligger de tryggt och säkert i sitt skal. En eller två stycken går ju ta med och äta tidigt på passet och så tar de sedan ingen plats resten av rundan.

C-dale

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
nej de blir inte mos (såvida du inte kraschar och landar på ryggen). Men i en ryggficka ligger de tryggt och säkert i sitt skal. En eller två stycken går ju ta med och äta tidigt på passet och så tar de sedan ingen plats resten av rundan.
Bananer är gott o bra men innehåller ju inte mer än ca 25 gr/st. Blir många på ett hårt, längre pass. Gäller att ha en plåtmage. Läste att vinnaren av RAAM , Cristoffer Strasser körde på enbart Tailwind, en vanlig sportdryck på div. sockerarter.

Eapea

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Bananer är gott o bra men innehåller ju inte mer än ca 25 gr/st. Blir många på ett hårt, längre pass. Gäller att ha en plåtmage. Läste att vinnaren av RAAM , Cristoffer Strasser körde på enbart Tailwind, en vanlig sportdryck på div. sockerarter.
Ja givetvis. Nu tänkte jag på ett "relativt" lågintensivt pass. Jag skulle inte köra banan i ryggfickan på 18mil Linje-SM. (men kanske något mer än bara gel/dryck dock. Ett par bars eller så)

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Strasser kör Ensure som är ett slags näringsersättning man kör i sjukvården bland annat.

HåkanC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
I Sverige används
Det finns fler att välja på här

ejma

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
I Sverige används
Det finns fler att välja på här
"Nutricias produkter är livsmedel för speciella medicinska ändamål avsedda att användas på inrådan av sjukvårdspersonal".

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Mikro att värma gröten i, kanel och mjölk till, ... hm, tror jag passar!

Skämt åsido, drar ni risgrynsgrötsslangskonnässörer i er en hel slang på en gång eller delar ni upp intaget? Om det senare, hur hanterar ni den öppnade förpackningen? Att bara klämma ner den i ryggfickan borde bli rätt kladdigt.

HåkanC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Äter du tillräckligt mkt ur rullpacken funkar det med en påsklämma o en xtra plastpåse
bevara-pasklaemma-set-om-30-mixade-faerger-mixade-storlekar__0957283_pe804998_s5.jpg

(Dålig framgooglad bild)

Men vad jag känner till är rullpack och Fortimel-svullandet mer utbrett på de längre randonneloppen än de intensiva(?) träningspassen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer