Jag blandade inte själv utan köpte sportdryck i pulverform till slut, kände mig lat.
Så en lång tråd men en ytterst simpel lösning för mig, sport/energidryck, klart. ;-)
Provar den här, smak skogsbär vilken väl smakar ok ("godkänt" men inte mer än så, jäkligt sött):
Hydration Drink från Bulk™ är ett alternativ till produkter som Lucozade, Powerade och Gatorade. Bulk, tidigare Bulk Powders.
www.bulk.com
Vet att High5 Energy Source från Wiggle är mycket poppis här på forumet men fick lite bättre pris på den ovan så testar den nu.
Det är en skopa (40 g) för 500ml så gör man 1,5 liter för två stora flaskor går det åt en del..... Den ska innehålla snabba kolisar, BCAA, vitamin B6 och elektrolyter, typ en klassisk sportdrycksmix tror jag? Oftast tar jag två skopor totalt fördelat på en stor flaska och en mindre.
Näringsinnehåll
(Mått per portion på 40 g)
Kalorier:
149 kcal
Kolhydrater:
35,3 g varav sockerarter: 18,5 g
Protein:
2 g
Salt:
0,655 g
Natrium:
260 mg
Kalcium:
47 mg
Kalium:
77 mg
Magnesium:
7,5 mg
Hur mycket energi som behövs tycker jag också har att göra en hel massa med hur vältränad man är samt hur hårt man cyklar, väder spelar också in, blir extremt luddigt att generalisera? Jag klarar mig (överlever) också enbart på vatten under 2 1/2 - ca 3 timmars turer numera om jag inte cyklar överdrivet snabbt (snitt runt 30-31 solo på långturer oftast, i grupp annorlunda) men jag tycker det känns bättre att tillföra lite energi (både mentalt och fysiskt). Föredrar helt klart flytande föda men har också med mig något i fickan om man känner behov av något mer.
Längden på turerna spelar självklart exceptionellt stor roll: För lååånga turer, lopp och liknande krävs det väl andra upplägg men sportdryck tror jag oftast täcker in näringsbehov för hmmm "vanlig träning" åtminstone? För mig kan jag gissa att den gränsen ligger på drygt 3 timmar + någon form av nödenergi i fickan innan jag skulle vilja (behöva) plocka med mig mer föda.