[Mat] Vad äter du när du tränar (ny rubrik)?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för fel på pizza? För mainstream?

kan du inte inse de så ere la ingen idé att man försöker förklara för dig;)

Try me, TigerMale.

Snabba kolhydrater är väl inte fel direkt efter träning? Högt energivärde är väl precis vad som behövs när man snabbt ska fylla en kropp som ekar tom efter alla förbrända kolhydrater?

Det var något tjat om protein också. Vad består ost av?

Välj sedan rätt tillbehör.

Men jag vill gärna ha din förklaring till varför det är så fel.

Tjena!

TigerMale.. I ett halvårs tid så åt jag en stor gryta popcorn till frukost tillsammans med ett stor glas mjölk.. Samma energimängd som att äta CornFlakes men jag behövde inte ösa på socker för att det ska smaka gott.. Dvs nyttigare..

oxr.. mycket mättat fett och fel energimängdsproportioner i en pizza.

efter träning är behovet av just fett sekundärt, och fettet i sig kommer, i garanterat fel proportionell mängd, att försvåra upptaget av de kolhydraterna som du vill ha i dig... vill du använda GI-måttet på det hela så sänker fettet gi-värdet avsevärt och gör kolhyraterna till långsamma.

mycket tjat om protein. vill man ha maximera kolhydratupptaget så är protein hämmande, och ur _den_ synvinkeln onödigt.

vitamin och mineralinnehåll vågar jag inte uttala mig om, men med tanke på tillredningsproceduren för en pizza lär vitaminerna ta skada av den.

nu tänker jag på svenssonpizzor från lokala pizzerian uteslutande. gör du en egen fin deg, har inte på ost, och strör lite nyttigheter ovanpå är det smaskens och inte fel alls.

Frukost: Gröt, ett par mackor och juice.
Lunch: Vad som finns i personalmatsalen, tar ofta veckans pasta om det inte finns ris eller potatisrätter. Aldrig potatismos eller soppor. Mycket kolhydrater ska det vara, helst långsamma. Till det en rejäl sallad och ett par skivor bröd. Dricka, vatten är godast. :-)
Mellanmål, en timma innan kvällsträning: En tallrik müsli med mjölk + en liten yoghurt.
Middag, efter träning: Ofta pasta eller risrätt, mycket kolhydrater återigen för att ladda om kroppen.
Kvällsmål: En banan eller macka ihop med grönt té funkar fint.

Det här räcker fint för mig åtminstone, för att kunna träna ca 10-15 timmar i veckan. Har aldrig ens räknat på hur mycket kcal det blir men efter mellanmålet en timma innan träning så kan jag köra i upp till tre timmar på rent vatten utan att tappa kraft. Under helgerna på långturerna har jag med mig russin och billiga energikakor, kör jag längre än tre timmar så gäller det att fylla på tanken.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Det har väl lite med generna man fått att göra med. Också. Vissa har det lättare med käket och kroppen och träningen medan andra måste vara mer noga. Jag skriver "väl" för jag har nog läst det i en kvällstidning. Hos frissan.

frukost: gröt med lingonsylt och ett par mackor med gott pålägg på
lunch: 4 mackor och lite saft brukar det bli
middag: Någon god mat, oftast pasta.

Brukar bli någon banan precis efter jag cyklat och är det "för" långt tills jag ska äta normalt efter så blir det någon pasta med något enkelt till.

Villes första inlägg i tråden skulle kunna vara "seriösare" än Oscars. Eftersom du kanske äter perfekt enligt de som kan men bara inte skriver det. Men ingen som vet eller frågar.

Själv tycker jag att man ska äta tillräckligt för att man inte ska bli hungrig eller begränsas av det. Olika för alla människor.

Oxr, de me pizzan va tänkt som ett skämt, men oki. ett rätt för snabba kolhydrater,och behovet av dessa ökar efter träning, men , vi vet bägge två att pizza inte e nyttigt, om man ska jaga snabba kolhydrater, kan man lätt hitta nyttigare alternativ, va tror du själver:D?

kneecap. om du vill äta popcorn till frukost, så varsågod. och varför "måste" man ösa på socker på nånting över huvudtaget? raffinerat socker e bland de värsta du kan stoppa i dig ur hälsosynpunkt.

micke s, du bör omvärdera en sån åsikt"vill man ha maximera kolhydratupptaget så är protein hämmande, och ur _den_ synvinkeln onödigt. " eftersom protein och kolhydrater verkar synergistiskt, dvs. tillsammans tas dom upp bättre än var för sig. du kan inte bygga muskler utan att tillföra protein, men de händer inte mycket med detta protein heller om inte kroppen frisätter insulin, vilket är just va den gör i samband med kolhydratintag(starkt förenklat)

sen ska man inte glömma att var o en e salig i sin tro, och att det som funkar för en kan funka sämre för en annan.

Min dag igår. En helt vanlig onsdag:

Frukost 07:00.
Havregrynsgröt med lite socker, rödmjölk och en liten klick smör i.
Grov macka med ost på samt ett glas vatten.

07:55-> 08:32:
HÅRD CYKLING 15KM.

Lunch 11:00.
Skåpmat. Ett par kasslerskivor med burgu och lite rivna morötter i en tomatsås. Två grova frallor och ett glas vatten.

Mellanmål 14:30:
En knäckemacka utan pålägg och ett glas vatten.

14:55->15:30:
HÅRD CYKLING 15KM.

"Kom hem mat" 15:30: En grov macka med smör och ost. Ett glas vatten.

Middag 17:45:
Kokt potatis, pölsa samt rödbetor.

Cykelmekmat: 20:45:
En blå CHIMAY. ;o)

Kvällsmål 22:15
En grov macka med smör och leverpastej.

22:35.
Gonatt.

//Skogling

sen vill ja bara säga, hoppas trådstartaren fick nåt ut av tråden, eller om han gav upp när det blev kukmätning av alltihop, som de gärna vill bli när de pratas om kost, eftersom de gränsar till muskel och konditionsprat.

Så här kan en alldeles vanlig vardag se ut för mig.

07.00 - En tallrik fiberhavregrynsgröt alt yoghurt m flingor och ett par mackor

08.00 - Anländer till jobbet och tar en kopp kaffe m lite mjölk i

9.30 - En kopp kaffe och en banan

11.30 - en banan

12.00 - Går ner till vårt gym och styrketränar alt cyklar 30-45 min

12.50 - Äter lunch - väldigt ofta bulgursallad med kyckling

14.30 - En kopp kaffe och ibland en frukt

17.15 - Middag - väldigt ofta nåt m pasta eller ris

19.15 - dottern sover, mamma och pappa kvällsfikar (Är det fredag så blir det en whiskey istället för fika :-) )

Edit:
Ålder: 32
Längd: 180 cm
Vikt: ca 70 kg
BMI: ca 21,6
Bänkpressrekord: 0,1 ton (juni 06)

TigerMale skrev:
> sen vill ja bara säga, hoppas trådstartaren fick
> nåt ut av tråden, eller om han gav upp när det
> blev kukmätning av alltihop, som de gärna vill
> bli när de pratas om kost, eftersom de gränsar
> till muskel och konditionsprat.

Jag äter alltid 10 ggr bättre än vad ni kan säga. STJÄRNSTOPP.

Och tillbakakaka gäller tyvär inte på happy.

Ville skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sen vill ja bara säga, hoppas trådstartaren
> fick
> > nåt ut av tråden, eller om han gav upp när
> det
> > blev kukmätning av alltihop, som de gärna
> vill
> > bli när de pratas om kost, eftersom de
> gränsar
> > till muskel och konditionsprat.
>
>
> Jag äter alltid 10 ggr bättre än vad ni kan
> säga. STJÄRNSTOPP.
>
> Och tillbakakaka gäller tyvär inte på happy.

hahhhahaha, stjärnstopp har man inte hört på ett tag:D

Tiger

nu minns ska inte vilken studie det var, men i kontradiktion till effekten av det du säger så visade den på en viss effektivitetskonflikt i katalyserande upptagande enzymer i tarmen. allså. mer k kan tas upp om p-enzymerna hålls passivare, eftersom k-enzymerna kan få mer spelrum.

en påvisbar baksida av myntet mao. nu minns jag inga rena mängder av det hela, men i praktiken så innehåller ju även kolhydrathöghaltig mat även protein, pasta tex. jag kan tänka mig att studien visar att högt p-intag är hämmande, medans moderat intag inte är hämmande.

tillägg.

som cyklist är man ju också intresserad av att bryta ner muskler, dvs motverka "återhämtning" av specifika fibrer. det som däremot kan stundtals vara intressant är glykogeninlagring. och dessa två moment är ju olika, kräver olika saker.

TigerMale skrev:
> sen vill ja bara säga, hoppas trådstartaren fick
> nåt ut av tråden, eller om han gav upp när det
> blev kukmätning av alltihop, som de gärna vill
> bli när de pratas om kost, eftersom de gränsar
> till muskel och konditionsprat.

Det har inte varit kukmätning
jag har inte gett upp
va fn snackar du om?

Oscar skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> > sen vill ja bara säga, hoppas trådstartaren
> fick
> > nåt ut av tråden, eller om han gav upp när
> det
> > blev kukmätning av alltihop, som de gärna
> vill
> > bli när de pratas om kost, eftersom de
> gränsar
> > till muskel och konditionsprat.
>
>
> Det har inte varit kukmätning
> jag har inte gett upp
> va fn snackar du om?

Lugn!

Du har inte läst igenom eller inte förstått de ja skrev om kukmätningen.De BLEV kukmätning mellan alla som ville pressa in SIN syn på kost. ja ifrågasatte om du ens blev i närheten av nöjd me dom få svar du fick som höll sig utanför kukmätningen och inom kostområdet.

som tur var så slängde ville in ett stjärnstopp, så de la sig;)

MIcke S, , ja tycker knappt man kan räkna pastans 12g Prot/100g , mot 74g/100g Kolh(om ja inte missminner mig) eftersom de dessutom gäller vegetabiliskt prot som tas upp sämre(har inte koll på om de e ägg i vanlig pasta, då blir de ju en liten del animaliskt prot oxå).

ja tror inte heller du menar som de låter med detta:"som cyklist är man ju också intresserad av att bryta ner muskler, dvs motverka "återhämtning" av specifika fibrer", eftersom det leder till ett katabolt tillstånd, och du vill väl hellre bli muskulös än muskel-lös? glykogeninlagringen, där vet ja inte vilken du åsyftar, e de en uppladdning eller den ständigt pågående.Uppladdningen anser ja vara lite sådär.vissa hävdar att kan få ökad inlagring om man först tömmer kroppen på glykogen, o sen vräker i sig snabba kolhydrater för att lura kroppen att lagra mer glykogen, har bara testat nån gång, men ja har inga vidare svar på om de e bra eller ej. observera, ja kan bara tala utifårn min erfarenhet. ja har gjort snart sagt alla xperiment som kan göras med kosten, för att hålla formen,bygga muskler, bli rippad, osså vidare, men som ja sa, de som funkar på en kan va sämre för en annan-

Nej jag är inte lung! Det närmar sig fredag och min svältarhelg så :D

Nej men ja tycker tråden är intressant för det finns ju så många intressanta sidor på detta med kost å träning. Alla äter ju olika och har olika förutsättningar. En del kan äta nästan vad som helst.

Personligen undviker jag allt som inte är naturligt i maten. Svårt å göra om man bygger men det gör jag inte.

Så jag tycker nog att tråden gett mig en hel del!

ok. bra för dig då.man lär sig me tiden hantera blodsockersvängningar trots svält

Herregud - det här måste vara typexemplet på varför Happy kan vara så sabla tröttsamt...

Mårtens bror kan mycket väl ha KLARAT sig på pizza och proteindrinkar. Att kroppen sen såg ut som skit inuti är ju en helt annan sak...en pizza innehåller massor av energi, och den kommer till stor del från fettet. Fett är en jättebra energikälla, SÅVIDA man inte ska jobba högintensivt med kroppen (konditionsträning el likn) en längre tid. Jfr vad som finns i "påsarna" när man lumpar...fett, fett, fett för att kunna gå långt och lite socker för att man ska vara glad och pigg. Att bara tokbänka och svulla pizza funkar nog inte...självklart kommer man att bli starkare och biffigare, men hade man blivit lika stark och biffig som med rätt kost?

Villes ämnesomsättning har säkert ett och annat med hans valfrihet i kosten att göra. För andra människor, med lite krångligare kropp, är det mycket kinkigare med kosten.

Min matrutin ser ut såhär;

Frukost; en stadig portion gröt eller müsli med fil, några mackor, ett glas juice eller mjölk och några koppar presskaffe eller espresso

ev en frukt på förmiddagen (och mer kaffe när man slocknar i plugget...)

Lunch; bra "vanlig" mat - husmanskost, pasta et cetera. En frukt, lite kaffe, kanske lite kex efteråt.

lite frukt, en macka, en kakbit eller liknande på eftermiddagen

Middag; samma som lunch

kvällsmål; lite mackor, lite kex, någon frukt, en kanna te...

Tränar i snitt en timme om dan och håller formen ganska bra. Börjar jag svulla snabbmat (hemska tanke) och inte tränar kommer plufset direkt. Gillar inte att knussla med maten utan lagar allt med mycket kärlek och olivolja. Vägrar fullkornspasta och lightprodukter.

/M

Oscar skrev:

>
> Personligen undviker jag allt som inte är
> naturligt i maten. Svårt å göra om man bygger
> men det gör jag inte.

Är det därför du pillar bort äggulan?

Omman äter en pizza, finns osten naturligt i den maten eller hur räknar du då?

Ägg är bra om man vill spruta mycket sås..och det vill man ju

Ta inte bort gulan om du inte äter jävligt mycket ägg

Ett ägg innehåller ca 88 kcal (360 kJ) och väger i genomsnitt 60 gram (vitan ca 40 gram, gulan ca 20 gram).

Energi
360 kJ
Protein 7,5 gram
Fett 6,06 gram
A-vitamin 0,13 milligram
D-vitamin 0,84 milligram
E-vitamin 1,1 milligram
B1-vitamin 0,04 milligram
B2-vitamin 0,27 milligram
B6-vitamin 0,07 milligram
Kalcium mineral 30 milligram
Järn 1,14 milligram
Zink 0,18 milligram
Selen 14,40 milligram
Kolesterol 250 milligram

Kolesterol* är viktigt för bildning av cellväggar.

* De flesta vet att ägg innehåller kolesterol. Men det är inget farligt. Mycket förenklat fungerar det så här: Kroppens celler behöver en viss mängd kolesterol. Och friska människor reglerar halten automatiskt. Det du ska skilja på är att det finns dåligt kolesterol som kan fastna i blodådrorna, och bra kolesterol som tar bort det dåliga. Vilket kolesterol som får överhanden beror på vilket fett du äter. För mycket mättat fett (som i t.ex. chips) skapar dålig kolesterol. Enkelomättat fett (som i t.ex. olivolja) skapar god kolesterol. Ägg innehåller mest av det senare fettet. Ett ägg om dagen kan med andra ord bidra till att du mår bättre!
Endast du som på grund av t.ex. sjukdom tvingas hålla diet bör vara restriktiv med högt kolesterolinnehåll.

"Ägg är bra om man vill spruta mycket sås..och det vill man ju "

ja har redan startat hönsfarm av den anledningen(Y)

ooh my god, i'm gonna Cuuuuuuuuuuuuuuuuuuum!!!!! (sa peter north)

tiger:

katabolt tillstånd.. jappellidapp. ska du minska i muskelmassa så är det precis det det handlar om. vill du optimera din kropp för uthållighetsidrott som cykel så är onödig muskelvolym på tex överkropp inte fördelaktligt.

som du vet så finns det olika muskelfibertyper. de långsamma är de du vill ha många av. du kan åstakomma en fiberövergång genom att stimulera muskeln under en längre tid vilket cyklister gör. ett lokalt kataolt tillstånd är då en nödvändighet. bryt ner och bygg upp rätt.

det där med pasta. vi som trycker 200-300g pasta som en portion då och samtidigt väger 60 kg jämfrl. mot en som väger 80 kg och äter 100g pasta? slå ut det hela i energiprocent. vad är RDI för P? och hur stor mängd P/kg kroppsvikt ska du äta. räknar du olika får du olika svar.

jag kan matematiskt bevisa att du kan gott å väl överdosera proteinintaget enligt gällande normer bara genom att äta sallad, pasta o musli. det beror som sagt på _vad_ man räknar på, och vilken norm man vill inom.

rdi... beror var du kollar. men säg 1,0 g/kg/dygn.. vilket ger mig 30g p per portion pasta (250g). jag äter 2 portioner om dagen säger vi. då är allså mitt proteinbehov totalt uppfyllt därmed.

jag kommer däröver äta frukost, mellanmål, tillbehör till pastan osv.. allså överdoserar jag protein nåt fruktansvärt.

observera, enligt den definitionen.

om jag däremot går emot livsmedelsverkets rekomendationer och anser att jag som tränande behöver ett tillskott (;)). så kommer jag ändå att överdosera mängden P. så.. varför sak jag då tillföra extra protein till kosten?

(allt ur cyklistsynvinkel, eftersom det här är ett forum för cyklister)

micke s.. skrev:
> tiger:
>
> katabolt tillstånd.. jappellidapp. ska du minska
> i muskelmassa så är det precis det det handlar
> om. vill du optimera din kropp för
> uthållighetsidrott som cykel så är onödig
> muskelvolym på tex överkropp inte
> fördelaktligt.
>
> som du vet så finns det olika muskelfibertyper.
> de långsamma är de du vill ha många av. du kan
> åstakomma en fiberövergång genom att stimulera
> muskeln under en längre tid vilket cyklister
> gör. ett lokalt kataolt tillstånd är då en
> nödvändighet. bryt ner och bygg upp rätt.
>
>
> det där med pasta. vi som trycker 200-300g pasta
> som en portion då och samtidigt väger 60 kg
> jämfrl. mot en som väger 80 kg och äter 100g
> pasta? slå ut det hela i energiprocent. vad är
> RDI för P? och hur stor mängd P/kg kroppsvikt
> ska du äta. räknar du olika får du olika svar.
>
> jag kan matematiskt bevisa att du kan gott å väl
> överdosera proteinintaget enligt gällande normer
> bara genom att äta sallad, pasta o musli. det
> beror som sagt på _vad_ man räknar på, och
> vilken norm man vill inom.

ja. vi tyx tala samma språk men olika dialekt här. ja hoppar till slutet, och säger att ja aldrig skulle vräka i mig nog me müsli för o få i mig 210g protein:D då sprängs ja nog. lär gälla dom flesta. Jag har som mest legat på 4g/kg kroppsvikt(då var pulvret gratis nästan) o läkarna skrek om dialys o njursvikt o grejer, men de blev de aldrig. dock överskott av många vitaminer o grejer som finns i pulvren. de ja ville peka på me proteinfrågan förut, va att vill du ha protein så söker du nog i första hand inte på pastahyllan,eller hur. vad gäller katabolism så är det som du förstår ett "fult ord i min ordbok", men som du själv säger, vi har olika syften. att NÅN överhuvudtaget skulle provocera fram katabolism är dock för mig otänkbart, men, whatever floats your boat" som man säger.vad gäller matmängd kontra vikt, vet ja inte varför du tror att en mindre människa äter mer, han KAN göra de, men de är ingen regel. hur mycke pasta ja äter har ja slutat väga mig fram till, men när ja vägde maten(ja, ja har gjort de oxå:P) så kunde ja äta ca 350g(okokt vikt) vare sig ja vägde 62 eller 72 eller 86kg.äh fan, ja tappa bort mig:D hursohelst. du har kunskap på ämnet de kan ingen ta ifrån dig, o ja vet inte hur gammal du är, men du kan ändå få ett gott råd o de e helt utan att vilja vara gammal o vis vid 32 års ålder.. låt inte kostcirklar o grejer stiga dig åt huvet. man får kvar ett bittert, trist liv där allt som inte e träning eller strikt kost är tråkigt, osså ångrar man all tid man lagt ner på sånt.

Tiigri-issane skrev:
> micke s.. skrev:
> -----
> > tiger:
> >
> > katabolt tillstånd.. jappellidapp. ska du
> minska
> > i muskelmassa så är det precis det det
> handlar
> > om. vill du optimera din kropp för
> > uthållighetsidrott som cykel så är onödig
> > muskelvolym på tex överkropp inte
> > fördelaktligt.
> >
> > som du vet så finns det olika
> muskelfibertyper.
> > de långsamma är de du vill ha många av. du
> kan
> > åstakomma en fiberövergång genom att
> stimulera
> > muskeln under en längre tid vilket cyklister
> > gör. ett lokalt kataolt tillstånd är då en
> > nödvändighet. bryt ner och bygg upp rätt.
> >
> >
> > det där med pasta. vi som trycker 200-300g
> pasta
> > som en portion då och samtidigt väger 60 kg
> > jämfrl. mot en som väger 80 kg och äter 100g
> > pasta? slå ut det hela i energiprocent. vad
> är
> > RDI för P? och hur stor mängd P/kg kroppsvikt
> > ska du äta. räknar du olika får du olika
> svar.
> >
> > jag kan matematiskt bevisa att du kan gott å
> väl
> > överdosera proteinintaget enligt gällande
> normer
> > bara genom att äta sallad, pasta o musli. det
> > beror som sagt på _vad_ man räknar på, och
> > vilken norm man vill inom.
>
>
> ja. vi tyx tala samma språk men olika dialekt
> här. ja hoppar till slutet, och säger att ja
> aldrig skulle vräka i mig nog me müsli för o
> få i mig 210g protein:D då sprängs ja nog. lär
> gälla dom flesta. Jag har som mest legat på
> 4g/kg kroppsvikt(då var pulvret gratis nästan) o
> läkarna skrek om dialys o njursvikt o grejer, men
> de blev de aldrig. dock överskott av många
> vitaminer o grejer som finns i pulvren. de ja
> ville peka på me proteinfrågan förut, va att
> vill du ha protein så söker du nog i första
> hand inte på pastahyllan,eller hur. och jag fick lära mig att nedbrytningen av muskler sker hela tiden, varför man svårligen,, som tränande, kunde få för mycke protein;)

vad gäller
> katabolism så är det som du förstår ett "fult
> ord i min ordbok", men som du själv säger, vi
> har olika syften. att NÅN överhuvudtaget skulle
> provocera fram katabolism är dock för mig
> otänkbart, men, whatever floats your boat" som
> man säger.vad gäller matmängd kontra vikt, vet
> ja inte varför du tror att en mindre människa
> äter mer, han KAN göra de, men de är ingen
> regel. hur mycke pasta ja äter har ja slutat
> väga mig fram till, men när ja vägde maten(ja,
> ja har gjort de oxå:P) så kunde ja äta ca
> 350g(okokt vikt) vare sig ja vägde 62 eller 72
> eller 86kg.äh fan, ja tappa bort mig:D
> hursomhelst. du har kunskap på ämnet de kan ingen
> ta ifrån dig, o ja vet inte hur gammal du är,
> men du kan ändå få ett gott råd o de e helt
> utan att vilja vara gammal o vis vid 32 års
> ålder.. låt inte kostcirklar o grejer stiga dig
> åt huvet. man får kvar ett bittert, trist liv
> där allt som inte e träning eller strikt kost
> är tråkigt, osså ångrar man all tid man lagt
> ner på sånt.

randigt kattdjur av hankön(jobbigt o skrev:
> "Ägg är bra om man vill spruta mycket sås..och
> det vill man ju "
>
> ja har redan startat hönsfarm av den
> anledningen(Y)
>
> ooh my god, i'm gonna Cuuuuuuuuuuuuuuuuuuum!!!!!
> (sa peter north)

suck ge up :|

Ville skrev:
> Oscar skrev:
> -----
>
> >
> > Personligen undviker jag allt som inte är
> > naturligt i maten. Svårt å göra om man
> bygger
> > men det gör jag inte.
>
>
> Är det därför du pillar bort äggulan?
>
>
> Omman äter en pizza, finns osten naturligt i den
> maten eller hur räknar du då?

mm å osten iinnehåller väl fibrer då eller? Bara å titta vilka osttrådar det blir då den är smält..ostfibrer

SUCK skaffa ett liv....

well. jag äter knappast en strikt kost själv. själv tycker jag att en förmåga att analysera över kosten skapar en inställning till att INTE hålla på och räkna på energiinnehåll hit å dit. kan man betrakta en måltid med ögonen och se på ett ungefär vad det innebär att äta den så behöver man inte räkna. ju mer man vet om dte hela tycker jag också innebär att man vet att det inte är så jäkla noga hela tiden vad man trycker i sig. sunt förnuft räcker väldigt långt.

Oscar skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Oscar skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Personligen undviker jag allt som inte är
> > > naturligt i maten. Svårt å göra om man
> > bygger
> > > men det gör jag inte.
> >
> >
> > Är det därför du pillar bort äggulan?
> >
> >
> > Omman äter en pizza, finns osten naturligt i
> den
> > maten eller hur räknar du då?
>
>
> mm å osten iinnehåller väl fibrer då eller?
> Bara å titta vilka osttrådar det blir då den
> är smält..ostfibrer
>
> SUCK skaffa ett liv....

Du skall nog plugga på din kostlära lite mer om du tror att de trådar som bildas i soten är fibrer. Det är nämligen inte så.

micke s.. skrev:
> well. jag äter knappast en strikt kost själv.
> själv tycker jag att en förmåga att analysera
> över kosten skapar en inställning till att INTE
> hålla på och räkna på energiinnehåll hit å
> dit. kan man betrakta en måltid med ögonen och
> se på ett ungefär vad det innebär att äta den
> så behöver man inte räkna. ju mer man vet om
> dte hela tycker jag också innebär att man vet
> att det inte är så jäkla noga hela tiden vad
> man trycker i sig. sunt förnuft räcker väldigt
> långt.

Mkt bra skrivet!!!!

Ville skrev:
> Oscar skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Oscar skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > >
> > > >
> > > > Personligen undviker jag allt som inte är
> > > > naturligt i maten. Svårt å göra om man
> > > bygger
> > > > men det gör jag inte.
> > >
> > >
> > > Är det därför du pillar bort äggulan?
> > >
> > >
> > > Omman äter en pizza, finns osten naturligt i
> > den
> > > maten eller hur räknar du då?
> >
> >
> > mm å osten iinnehåller väl fibrer då eller?
> > Bara å titta vilka osttrådar det blir då den
> > är smält..ostfibrer
> >
> > SUCK skaffa ett liv....
>
>
>
> Du skall nog plugga på din kostlära lite mer om
> du tror att de trådar som bildas i soten är
> fibrer. Det är nämligen inte så.

Moahahahhaha, va fan??? ostfibrer:D

Ville skrev:
> Ja verkligen, jag hittar inte ett ända stavfel!

Det gör jag. Men nu var det väl inte det saken handlade om. Du är faktiskt inte så roligt som du kanske tror Ville.

Tillbaka
Topp