heffe
Aktiv medlem
[Materialångest] Uppgraderingar inför långcykling.
Ärade forum-medlemmar, internetcyklister, anonyma tipsare och proffstyckare. Jag behöver hjälp med att samla mina tankar kring vad som behövs och inte inför en svängom nästa sommar.
Planen: Trampa runt Island på ungefär en månad till sommaren. Den tänkta rutten är cirkus 280 mil för närvarande, med möjlighet till både förlängning och förkortning om viljan finns eller om tiden inte räcker till. Det kommer inte att bli några otroliga singeltrack vändor eller offroad sessions, men en hel del grusväg kommer att trampas.
Det som finns:
Helstel On-One Inbred 29er med 36/10-36 10sp drivlina och kolfibergaffel.
Apidura väskor (styr, ram och sadel).
Gasol kök.
Uppblåsbart liggunderlag.
10-15 år gammal sovsäck från Haglöfs. Den är såpass liten, lätt och funkis fortfarande att jag inte ids byta ut den. Alternativet jag har fastnat för ligger på 1800 plus frakt & moms.
2-manna tält på cirka 3 kg.
Nästan alla kläder som behövs.
Referensbilder: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2713586/2713702
Vad som behövs, tror jag:
Ny framgaffel. Kanske någon från Salsa eller Surly? Stål, med fästen för diverse hållare. Lika bra att köpa nytt styrlager då med.
Frampakethållare? Blir det bättre om man kan smacka på lowriders i fram och på så sätt kunna fylla på med extra proviant och kläder?
Är det värt med nytt tält? Har svårt att hitta ett vettigt 1-mans tält under 4000 ungefär. Känns dyrt för att spara två kilo.
Vettiga spd-pedaler med tillhörande skor, är peppad på Giro Alpineduro.
Hjul. Åtminstone framhjul med navdynamo. Var hitta?
Kamera? Kommer man klara sig med mobilen, eller vill man köpa antingen en GoPro eller Olympus Tough TG-4?
Regnjacka. Haglöfs L.I.M Proof ligger bra till.
Det var allt för nu. Tror jag. Tankar?
Planen: Trampa runt Island på ungefär en månad till sommaren. Den tänkta rutten är cirkus 280 mil för närvarande, med möjlighet till både förlängning och förkortning om viljan finns eller om tiden inte räcker till. Det kommer inte att bli några otroliga singeltrack vändor eller offroad sessions, men en hel del grusväg kommer att trampas.
Det som finns:
Helstel On-One Inbred 29er med 36/10-36 10sp drivlina och kolfibergaffel.
Apidura väskor (styr, ram och sadel).
Gasol kök.
Uppblåsbart liggunderlag.
10-15 år gammal sovsäck från Haglöfs. Den är såpass liten, lätt och funkis fortfarande att jag inte ids byta ut den. Alternativet jag har fastnat för ligger på 1800 plus frakt & moms.
2-manna tält på cirka 3 kg.
Nästan alla kläder som behövs.
Referensbilder: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2713586/2713702
Vad som behövs, tror jag:
Ny framgaffel. Kanske någon från Salsa eller Surly? Stål, med fästen för diverse hållare. Lika bra att köpa nytt styrlager då med.
Frampakethållare? Blir det bättre om man kan smacka på lowriders i fram och på så sätt kunna fylla på med extra proviant och kläder?
Är det värt med nytt tält? Har svårt att hitta ett vettigt 1-mans tält under 4000 ungefär. Känns dyrt för att spara två kilo.
Vettiga spd-pedaler med tillhörande skor, är peppad på Giro Alpineduro.
Hjul. Åtminstone framhjul med navdynamo. Var hitta?
Kamera? Kommer man klara sig med mobilen, eller vill man köpa antingen en GoPro eller Olympus Tough TG-4?
Regnjacka. Haglöfs L.I.M Proof ligger bra till.
Det var allt för nu. Tror jag. Tankar?