Materiallista för en komplett cykel

LaCe

Aktiv medlem
Vad innehåller egentligen en racercykel för komponenter, om vi tänker oss en cykel som är 2x11?
Listan känns spikad. Mest trams nu. Och cykeln kommer inte användas på allmän väg, så varken broms, reflexer eller annat för att bejaka lagar är nödvändigt.

1. Ram
2. Hjul
2.1 Fälg
2.2 Ekrar
2.3 Nav
2.4 Nipplar
2.5 Fälgband, kan skippas vid tubeless?
3. Styre
3.1 Ändpluggar
3.2 Styrlinda
4. Styrstam
5. Sadel
6. Sadelstolpe
7. Vevlager
8. Vevparti
9. Pedaler
10. Kedja
11. Kassett
12. Bakväxel
13. Frontväxel
14. Växelreglage
15. Bakbroms
16. Frambroms
17. Däck
18. Gaffel
19. Vajrar
20. Styrlager
21. Sadelstopsklämma
22. Klingor
23. Växelöra (Ingår väl ofta i bakväxeln?)
24. Flaskhållare (Om man vill)
25. Expander till styrrör
26. Topplock på styrstam/gaffelrör
27. Vajerhöljen
28. Ändnipplar till vajern
29. Slang
30. QR till hjulen
31. Frihjul till baknav (om det ej är komplett?)
32. Vajerguide
För montering universalt (går ej lista alla specifika varianter, räcker att börja kika lite på vevlager bl a)
Fett till montage
Carbon pasta till montage
Momentnyckel
Diverse M x bultar och brickor för att fästa allt
Buntband och/eller vajerclips
Distanser under styrstam

Vad har jag glömt?
Nu börjar det ta sig va, någon som ordnar en sprängskiss?

Jag ska strukturera upp listan lite mer med under numreringar.

Senast ändrad:
Vajerhölje.
Ändnipplar till höljet.
Ändnippel till vajern.
Slang?
Fett vid montage.
Carbon monteringspasta (carbon komponenter?)

Fin lista.
Göra om den till mtb sedan?

Om du skall köra slanglöst: Ventiler, fälgtejp, tubelessvätska
QR eller bult om du skall bygga egna hjul
Frihjul till baknavet
Fäste till GPS är väl nästan standard i dag?
Ändhattar till vajrar (om cykeln inte har elektroniska växlar och skivbromsar)

Vajer/Slang fästmaterial mot ramen. Buntband eller vajerclips.
Klingbultar.
Qr axel till navet.
Genomskinlig skyddstejp mot skav.

Istället för ringklocka (om man vill spara vikt) kan man ha en hoprullad femhundralapp innanför ena styrändspluggen som man ger till blåljuspersonalen i händelse av kontroll. :-)

Topcapen ingår ofta i styrlagret.
Expandern kan bytas mot starnut om man mot förmodan har styrrör i annat material än kolfiber.

Sambal Oelek sa:
Lyse, reflexer, ringklocka
Ass-saver
Färgmatchade ventilhattar
Bortsett från ringklocka som man kan argumentera för att den ska ingå i en komplett cykel är det där ju mer bra-att-ha-saker (under vissa förhållanden). Om man ska plocka med sånt finns det ju en uppsjö väskor, datorer, extravertyg, ... som man kan ta med.

JTF sa:
Istället för ringklocka (om man vill spara vikt) kan man ha en hoprullad femhundralapp innanför ena styrändspluggen som man ger till blåljuspersonalen i händelse av kontroll. :-)

Speaking of that. Ett par extra styrändspluggar då dessa så jämrans ofta åker ut utan att man märker det när man parkerar cykeln mot något. Fast att man inte ens lagt nån femhundring där :((

staine sa:
JTF sa:

Speaking of that. Ett par extra styrändspluggar då dessa så jämrans ofta åker ut utan att man märker det när man parkerar cykeln mot något. Fast att man inte ens lagt nån femhundring där :((

Köp hope så håller de ett par styren...

Bengt-re sa:
staine sa:
JTF sa:

Köp hope så håller de ett par styren...

Eller eltejpa pluggarna. Alt kör man kork och skumpa låsning.

Eftersom TS tydliggjorde överallt att delarna skulle sättas ihop till en velodromcykel eller annan cykel enbart för bana.

Trams eller inte, nivån på det du listar antyder att du ännu inte mekat cykel i särskilt stor utsträckning för isf hade inte funderingar som vilken del växelörat hör till eller om fälgband behövs vid slanglöst montage varit med.

Och eftersom du nu delat på vevparti och klingor (de flesta säljs trots allt som kit), så behöver du också klingbultar på listan. Flaskställsskruvar kan också vara praktiska att ha liksom kedjelås på kedjan.

NLC sa:
Trams eller inte, nivån på det du listar antyder att du ännu inte mekat cykel i särskilt stor utsträckning för isf hade inte funderingar som vilken del växelörat hör till eller om fälgband behövs vid slanglöst montage varit med.

Och eftersom du nu delat på vevparti och klingor (de flesta säljs trots allt som kit), så behöver du också klingbultar på listan. Flaskställsskruvar kan också vara praktiska att ha liksom kedjelås på kedjan.
Det är därför jag skapat listan. För att jag ville ha hjälp med att se vad ett bygge skulle bestå av. Har skrivit in det mesta av det som postats. Och vissa saker kanske är lite för detaljerat, det kände jag också. Men man kan inte bara se allt ur sitt eget perspektiv. Är det någon som uppfattar att det behöver vara med så kanske det ska det.

Hur tänker du göra med (special)verktyg, ska du t.ex. bygga hjulen själv? Om du ändå ska låta en LBS göra monteringsjobbet kan denne förmodligen även hjälpa till med att se över så du får med allt på listan (samt rätt mått på lager, nav, axlar, etc).

NLC sa:
Hur tänker du göra med (special)verktyg, ska du t.ex. bygga hjulen själv? Om du ändå ska låta en LBS göra monteringsjobbet kan denne förmodligen även hjälpa till med att se över så du får med allt på listan (samt rätt mått på lager, nav, axlar, etc).
Var kan du läsa att jag inte har tillgång till alla verktyg jag behöver, eller att jag ska låta en lbs bygga något åt mig? Förstår inte vad du anser dig tillföra materialistan med dessa kommentarer.

Det var bara en fråga, tagga ner lite. Har du alla verktygen antar jag att du mekat och byggt cyklar förut vilket isf borde göra materiallistan lätt att sammanställa utan att fråga på forum.

LaCe sa:
Vad innehåller egentligen en racercykel för komponenter, om vi tänker oss en cykel som är 2x11?
Listan känns spikad. Mest trams nu. Och cykeln kommer inte användas på allmän väg, så varken broms, reflexer eller annat för att bejaka lagar är nödvändigt.
Men ändå har du med bromsar på punkt 15 och 16 i listan. Mystiskt.
Var ska cykeln framföras då? Privat väg? Endast tävling på avlysta vägar?

LaCe sa:
1. Ram
2. Hjul
2.1 Fälg
2.2 Ekrar
2.3 Nav
2.4 Nipplar
2.5 Fälgband, kan skippas vid tubeless?
3. Styre
3.1 Ändpluggar
3.2 Styrlinda
4. Styrstam
5. Sadel
6. Sadelstolpe
7. Vevlager
8. Vevparti
9. Pedaler
10. Kedja
11. Kassett
12. Bakväxel
13. Frontväxel
14. Växelreglage
15. Bakbroms
16. Frambroms
17. Däck
18. Gaffel
19. Vajrar
20. Styrlager
21. Sadelstopsklämma
22. Klingor
23. Växelöra (Ingår väl ofta i bakväxeln?)
24. Flaskhållare (Om man vill)
25. Expander till styrrör
26. Topplock på styrstam/gaffelrör
27. Vajerhöljen
28. Ändnipplar till vajern
29. Slang
30. QR till hjulen
31. Frihjul till baknav (om det ej är komplett?)
32. Vajerguide
För montering universalt (går ej lista alla specifika varianter, räcker att börja kika lite på vevlager bl a)
Fett till montage
Carbon pasta till montage
Momentnyckel
Diverse M x bultar och brickor för att fästa allt
Buntband och/eller vajerclips
Distanser under styrstam

Vad har jag glömt?
Nu börjar det ta sig va, någon som ordnar en sprängskiss?

Jag ska strukturera upp listan lite mer med under numreringar.

Så här brukar jag lista (exempel mek fälgbromsad racer/CX)

* Ram (inkl sadelklämma, växelöra, kabelguide och flaskställsskruvar)
* Gaffel
* Styrlager (inkl ev. crown race, expander, top cap etc)

* Hjul (nav, fälgar, ekrar, nipplar, fälgband)
* Snabbkopplingar
* Däck
* Slangar

* Växel- & Bromsreglage
* Bromsar
* Vevparti (inkl klingor & klingbultar)
* Vevlager
* Framväxel (inkl ev klämma)
* Bakväxel
* Kedja + kedjelås
* Kassett
* Vajrar och höljen (för både växlar och bromsar; inkl end caps, inline adjusters, cable tips & grub seals)
* Styre
* Styrlinda
* Endcaps
* Styrstam
* Spacers

* Sadelstolpe
* Sadel

* Pedaler

* (ev) Flaskställ

Har funkat rätt bra hittills. Till det kommer verktyg, mekställ, byggöl och en moaning chair.

EDIT: Frtdligande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp