Matt eller blank lack?

perhan

Aktiv medlem
Matt eller blank lack?
Allt flera cyklar kommer med matta lacker. Hur blir dom med tiden? Är dom känsligare för repor etc. än en blank lack. Vad har ni för erfarenhet?

Tittar på ett par racers (Rose och Canyon). Båda dom jag tittar på finns med såväl blanka som matta lacker. Frågan är vad jag ska gå på? Ska jag undvika en matt lack? Finns det någon fördel med en matt lack?

Matt eller blank lack?
Det var jag som startade diskussionen i Canyontråden tror jag :)

De svarta partierna på min cykel verkar vara något ömtåliga men den matta gråa basfärgen är det inget som helst fel på. Svingarmen har en riktigt grov svart finish som jag annars gärna hade sett på resten av cykeln.

Sen kommer man nog inte ifrån att färgen tål mer nötning med klarlack överst även om det skulle kunna ha andra nackdelar. Det ser slitet ut på två olika sätt.

Matt eller blank lack?
Brando skrev:
-------------------------------------------------------
> Matt lack har en skön skrovlig yta :)

Är det sant? Skulle man kunna säga att den är... matt?

Matt eller blank lack?
Pelle Hå skrev:
> Jag blir helt matt...

hade varit konstigt om du blev blank ;)

Matt eller blank lack?
:D Spåra inte ur här nu hjälp trådskaparn ,allvarligt matta lackytor är coolt har både blank o mattlack har inte märkt större skillnad på slitagen :)

Matt eller blank lack?
För mig så har den matta lacken blivit polerad på den halva av toppröret som är närmast sadelstolpen. Är nog mest mitt eget fel efter som jag sitter där lite nonchalant vid rödljusen som den poser jag är.
Inget jag stör mig på men jag har svårt att se att samma sak skulle hända en blank yta eftersom den redan är blank. Det är en kinaram, kanske sämre kvalité på dessa?

Matt eller blank lack?
Verkar som det är bäst att ta det säkra före de osäkra, med andra ord försöka välja en ram med blank yta istället för matt.

Matt eller blank lack?
ZzyyxX skrev:
> Matt lack tenderar att bli blank med tiden, värst
> på en mtb men även på en landsväg.

På mina cyklar (och bilen också för den delen) så blir den blanka lacken matt med tiden, kanske om jag väntar tillräckligt länge så blir den blank igen?

Matt eller blank lack?
De cyklar jag sett med matt lack(inte anodiserade) får lättare smårepor i lacken. Som av borstar eller annat man kan tänkas använda när man tvättar, eller av att en slang ligger och skaver lite.

Tillbaka
Topp