mått nav/bakgaffel

restless

Ny medlem
mått nav/bakgaffel
Jag har ett bakhjul med ett 11cm nav, och bakgaffel med 13cm mellan dropouts.

Min första fråga är - funkar det ens? Hur funkar det med distanser, bara att skruva på muttrar eller finns det något särskilt? Och hur mycket kan man liksom tänja på gaffeln?

Thanks.

mått nav/bakgaffel
Jag har monterat ett 110 mm nav på en 125 mm gaffel. La tre brickor på varje sida, och de sista ca 5 mm klämde jag ihop.

(Det är min footie som består av en äldre mtb med hjul från en citybike. Kedjelinjen stämmer med lilla klingan fram)

mått nav/bakgaffel
Tja...

Böjer man ihop bakgaffeln så kommer snedheten vilja böja axeln, kan ställa till det för växelnav.

Är det en stålram så kan man böja ihop bakgaffeln och sen rikta gaffelöronen så att de blir parallella igen. Lär gå att göra aluhojar också, men avrådes ifrån på generella grunder.

Eller så köper man sfäriska brickor(ungefär såna som sitter mellan bromsklossar och bromsarmar på v-bromsar) och trär på axeln. Det tar upp skevheterna och allt blir snyggt och bra.

mått nav/bakgaffel
Prästbol skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har monterat ett 110 mm nav på en 125 mm
> gaffel. La tre brickor på varje sida, och de
> sista ca 5 mm klämde jag ihop.
>
> (Det är min footie som består av en äldre mtb
> med hjul från en citybike. Kedjelinjen stämmer
> med lilla klingan fram)

Det är nog något sånt jag tänker. Nu kanske jag låter helt efter, men finns det särskilda brickor som är till just för det? Länk på vart man får tag på det?

Hojen det handlar om är en SS footie, ska jag tänka på något särskilt när det kommer till att få en rak kedjelinje?

Tack!

EDIT: Förresten, du vill inte lägga upp ett foto på hur det ser ut på din hoj?

Senast ändrad:
mått nav/bakgaffel
Vanliga planbrickor. Jag kan inte tänka mig att det blir något problem med skevhet av bara 5 mm ihoppressning. Jag har behållit tredelat fram och då blir kedjelinjen bra med lilla klingan fram. Kör 28/14 sommar, 28/15 vinter.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.5 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
mått nav/bakgaffel
Skruva av muttrar och ta av yttre brickor. Trä på brickorna på den tomma axeln så att navet på så sätt blir bredare. Montera. Om det skulle vara så att axeln blir för kort funkar inte metoden. Då måste du böja in bakgaffeln enbart.

mått nav/bakgaffel
Ok.

Muttern på vänster sida (där bromsarmen sitter) sitter stenhårt. Är det bara våld som gäller? Innanför den sitter redan två brickor (vilket är standard).

mått nav/bakgaffel
restless skrev:
> Jag kanske ställer konstiga frågor här, men var
> sätter jag distanser/planbrickorna?
>>
> Ska jag bara trä på dem utanpå på varje sida,
> eller ska dem liksom låsas fast med något?

alltså, det GÅR att bara trä dem utanpå, men då blir det lite pyssligare varje gång du har haft loss hjulet. ÅAS slipper du använda specialverktyg.
Men om du har konnycklar så är det klart snyggare att lossa låsmuttrarna och sätta brickorna innanför.

mått nav/bakgaffel
dabac skrev:
> restless skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kanske ställer konstiga frågor här, men
> var
> > sätter jag distanser/planbrickorna?
> >>
> > Ska jag bara trä på dem utanpå på varje
> sida,
> > eller ska dem liksom låsas fast med något?
>
> alltså, det GÅR att bara trä dem utanpå, men
> då blir det lite pyssligare varje gång du har
> haft loss hjulet. ÅAS slipper du använda
> specialverktyg.
> Men om du har konnycklar så är det klart
> snyggare att lossa låsmuttrarna och sätta
> brickorna innanför.

Specialverktyg? Det är helt vanliga muttrar, bara att en av rackarna sitter stenhårt. Eller förstår jag det fel?

Här har du navet: http://www.sjscycles.co.uk/ventura-...le-110-mm-oln-chrome-shell-36-hole-prod12643/

Senast ändrad:
mått nav/bakgaffel
Missförstod dig lite. Jag har brickorna utanför de muttrar du pratar om. De sitter inte fast och man får alltså peta rätt dem varje gång man sätter dit hjulet, vilket är ett mycket litet problem.

Senast ändrad:
mått nav/bakgaffel
Prästbol skrev:
> Missförstod dig lite. Jag har brickorna utanför
> de muttrar du pratar om. De sitter inte fast och
> man får alltså peta rätt dem varje gång man
> sätter dit hjulet, vilket är ett mycket litet
> problem.

Ja okej! Då verkar det enkelt fixat. Ska bara hitta passande brickor då.

Utifrån det nav jag har (coaster brake, single speed pedalbroms/footie), bör jag lägga lika många brickor på varje sida, eller hur bör jag tänka? För att få en bra kedjelinje alltså..

mått nav/bakgaffel
Jag har vanliga M10 brickor. Min plan var att använda brickorna också för att justera kedjelinjen, men den blev åtminstone med ögonmått rak med tre på varje sida. Men, det skulle inte funka med kedjan på mellanklingan.

Tillbaka
Topp