Mått på bakstöt

Mått på bakstöt
Hej,
Har tröttnat lite på min bakstöt och funderar på att köpa en ny.
Slaget idag är 120-85-lockout och måtten 165x45mm. Det jag undrar över är just måtten. Kan någon förklara detta lite för mig? Måste alla måtten stämma 100% för att passa?

Mått på bakstöt
Det första måttet är avståndet mellan dämparbultarna när dämparen inte är ihoptryckt (eye-to-eye). Den längden tror jag måste vara samma för att kunna montera dämparen i ramen. Det andra är hur mycket slaglängd dämparen har (stroke). Slaglängden går att öka eller minska lite om man vill, dock med risk att t.ex bakhjulet nuddar ramen vid bottning.

Mått på bakstöt
Det första måttet är avståndet mellan dämparbultarna när dämparen inte är ihoptryckt (eye-to-eye). Den längden tror jag måste vara samma för att kunna montera dämparen i ramen. Det andra är hur mycket slaglängd dämparen har (stroke). Slaglängden går att öka eller minska lite om man vill, dock med risk att t.ex bakhjulet nuddar ramen vid bottning.
Aha, alltså 45mm slag?
Hittar många med 38, då bör det fungera fast då med mindre stroke?

Mått på bakstöt
Precis, en som är 165x38 borde funka. Det som kommer hända då är att bakhjulet får mindre slaglängd eftersom bakdämparen bottnar tidigare. Exakt hur mycket du tappar är svårt att säga eftersom det beror på "utväxlingen" i länkaget.

Mått på bakstöt
Ofta går det också att justera slaget ~5mm i en bakdämpare genom att ta bort eller lägga till spacers. Så hittar man inte exakt rätt kan man köpa en annan med rätt längd och sedan fixa slaget.

Mått på bakstöt
Ok. Hur är det med fästena, är de alltid likadana eller skiljer de sig också?
Det finns några olika varianter. Det vanligaste är att det bara är ett "hål" (eyelet) som du trycker i en bussning i som passar just din ram. Det brukar gå att hitta på ramtillverkarens hemsida vad som behövs, eller bara mät vad som sitter på den gamla dämparen.

Mått på bakstöt
Om skruven går rätt in i dämparen är det trunnion, det vanliga är standard mount.

Mått på bakstöt
Nuförtiden görs dämpare allt som oftast i standardlängder ”Metric sizes”
Trunnion mount I längderna 165, 185, 205
Standard mount i längderna 190, 210, 230
Väljer du rätt längd så blir det också rätt infästning.
Därefter behöver du välja rätt ”hardware” för att passa just din ram, alternativt att du flyttar över det som sitter i din nuvarande dämpare

Mått på bakstöt
Nuförtiden görs dämpare allt som oftast i standardlängder ”Metric sizes”
Trunnion mount I längderna 165, 185, 205
Standard mount i längderna 190, 210, 230
Väljer du rätt längd så blir det också rätt infästning.
Därefter behöver du välja rätt ”hardware” för att passa just din ram, alternativt att du flyttar över det som sitter i din nuvarande dämpare
Ok, vad menar du med hardware?

Mått på bakstöt
Generellt är hålet i dämparen Ø15mm och 12,7mm.
Skruven som sitter i din ram är typiskt Ø8mm och avståndet kanske 20mm.
Skillnaden tas upp av någon form av bussning + hardware (en metallhylsa).

1725719584776.jpeg

Mått på bakstöt
Jag har beställt bussningar o hardware från offset bushings. Kanske lite dyrare men har bra kvalitet. Dessutom anger man bara modell på cykel och på dämparen så tar de fram rätt bussningar. OBS! Du kommer ofta behöva ett verktyg för att ta loss bussningarna.

Tillbaka
Topp