Mått på SRAM Eagle bakväxel-fäste?

Glattnos

Aktiv medlem
Är det någon vänlig person här som har en cykel med 12-växlad SRAM Eagle-drivlina och kan mäta vad det är för mått mellan hjulaxeln och infästningsskruven för bakväxeln?

Se bild vilket mått jag skulle vilja veta, alltså centrum till centrum. Gärna så exakt det går att mäta och en uppskattning av hur stort mätfel ni ev. skulle kunna haft när ni mätte. Om det är flera som mäter så skulle det vara intressant att se om det blir samma eller om det skiljer mellan olika ramar :)
CC-SRAM.png

Källa bild: https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-spark-rc-900-team-bike?article=269748006

övre borret 6mm och undre 8mm, så jag tycker CC=30mm.
Men jag är oxå nyfiken på anledningen till frågan...

Bilagor

• 20190606_183111.jpg
    20190606_183111.jpg
    240.9 KB · Besök: 75
Klockrent! Tack så mycket :)

Det är till mitt velomobil-bygge. Jag har köpt ett Eagle GX system men nu när jag ritar själva velomobilen så blev det problem att komma på exakt var monteringshålet ska placeras :)

Ah, kanten som växel tar stöd mot ”framåt” ska vara 30 grader ”bakom” lodaxeln. Men de kanske du hade koll på.
/Anders

Ja, vinklarna har jag lyckas mätt på olika bilder, men måtten var svåra att mäta. Tackar för infon, jag kanske återkommer om det är nått mer mått jag behöver :)

Fortsätter på denna tråd...

Jag har märkt att Eagle-systemet fungerar väldigt bra på mitt velomobil-bygge(som egentligen är en trike eftersom den inte har någon kaross ännu). Dock är det en sak som jag undrar och hoppas att någon kan svara på :)

Det är nice att ha 10-50 kassett för vanlig vardags-åkning eftersom det ger tillräckligt låg växel för att köra upp för branta backar samt tillräckligt hög växel för att kunna trampa ganska sakta i +50km/h nerför. Dock skulle det vara nice med en mer tät-stegad kassett om man t.ex. ska köra på en flackare bana eller vägsträcka.
Men jag har letat en del och hittar inte många tätstegade 12-växlade kassetter för SRAM XD body. Det finns kanske inte?
12 växlar hade varit bra då man i det läget borde kunna använda samma system i övrigt.

Egentligen är nog frågan om det inte finns kombinationer av komponenter som tillåter byte av endast kassett? Om man går på Shimano-body så finns ju 12-växlade 11-50 kassetter men även där kör man fast på att hitta mer tät-stegade. Alternativet att gå ner till 11-växlat 11-42 blir nog lite för lite gear-range :/

Är lösningen att i princip byta kassett, bakväxel, växel-reglage, kedja och kanske även body dom gånger man vill köra lite flackare sträckor? Det blir inget man gör på 10min precis :/

Jag skulle prova en större framklinga. Kanske inte heller en quickfix att byta dock. Annars har ju sunrace lite kompatibla kassetter, men deras stegring har du säkert kollat.

Men större framklinga ger ju inte nämnvärt tätare stegning, kan väl snarare ge större steg vid samma hastighet.
Jag vill alltså kunna byta mellan stort utväxlings-spann(t.ex. 10-50) och täta växlar(t.ex. 11-32) genom att byta enbart kassetten eller åtminstone minimalt med komponenter. Men inser att 10-50 och 11-50 kassetter bara finns som 12-växlade medan mindre kassetter inte finns som 12-växlade så man kommer nog behöva byta växelreglage och kanske kedja också :/

En serie 12-växlade Eagle-kassetter med olika spann hade ju varit nice. 10-32, 11-36, 11-28 o.s.v :D

Anledningen till frågorna står ju, men om någon ändå missar det så har jag byggt en trike som senare även ska få en kaross och bli en velomobil. Det är runt den som mina funderingar kretsar :)

Bilagor

• velo.jpg
    velo.jpg
    575.9 KB · Besök: 82
Glattnos sa:
Fortsätter på denna tråd...

Jag har märkt att Eagle-systemet fungerar väldigt bra på mitt velomobil-bygge(som egentligen är en trike eftersom den inte har någon kaross ännu). Dock är det en sak som jag undrar och hoppas att någon kan svara på :)

Det är nice att ha 10-50 kassett för vanlig vardags-åkning eftersom det ger tillräckligt låg växel för att köra upp för branta backar samt tillräckligt hög växel för att kunna trampa ganska sakta i +50km/h nerför. Dock skulle det vara nice med en mer tät-stegad kassett om man t.ex. ska köra på en flackare bana eller vägsträcka.
Men jag har letat en del och hittar inte många tätstegade 12-växlade kassetter för SRAM XD body. Det finns kanske inte?
12 växlar hade varit bra då man i det läget borde kunna använda samma system i övrigt.

Egentligen är nog frågan om det inte finns kombinationer av komponenter som tillåter byte av endast kassett? Om man går på Shimano-body så finns ju 12-växlade 11-50 kassetter men även där kör man fast på att hitta mer tät-stegade. Alternativet att gå ner till 11-växlat 11-42 blir nog lite för lite gear-range :/

Är lösningen att i princip byta kassett, bakväxel, växel-reglage, kedja och kanske även body dom gånger man vill köra lite flackare sträckor? Det blir inget man gör på 10min precis :/

Om du går på xdr body så borde du ju i alla fall ha urvalet 10-26, 10-28, 10-33 och med en spacer även 10-50, såvida det inte är något problem att köra landsvägskassetterna med eaglebakväxel.

Det var ju observant, tackar för det :)
Dock, om XDR är 1,85mm längre så behöver jag ha en 1,85mm distans "bakom" Eagle-kassetten. Alltså på spline-sidan, frågan är om det blir så bra egentligen, man vill ju gärna att det "landar" bra där när man drar åt :/

Glattnos sa:
Det var ju observant, tackar för det :)
Dock, om XDR är 1,85mm längre så behöver jag ha en 1,85mm distans "bakom" Eagle-kassetten. Alltså på spline-sidan, frågan är om det blir så bra egentligen, man vill ju gärna att det "landar" bra där när man drar åt :/

Splinesen är som jag förstått det djupare på xdr så xd skall passa med spacer utan problem.
Jag har dock ingen egentlig större koll på xdr men har haft lite tankar om att bygga något liknande bakhjul till min XC HT fast med shimanobody för att få på tätare än 11-34

Tack för alla tips :) Nu har jag lite att undersöka.

Det är egen design, det kommer nog bli en byggtråd så småningom men det är ganska mycket kvar att göra eftersom jag aldrig blir nöjd ^^

Tillbaka
Topp