Matta ner styrlager i blankpolerad alu?

moros

Aktiv medlem
Har ett styrlager med externa skålar i blankpolerad/anodiserad? aluminium (eller kromar man aluminium?). Hur som helst så skulle jag vilja ha det till mitt nya bygge och då vill jag ha det matt silver då böankpolerat kommer sticka ut väl mycket. Alternativt måla det silver eller svart.

Finns det några hushållskemikalier som ger resultat tro?

Provade slipa lite med ett fint sandpapper men det kommer antagligen behövas ännu finare för att det inte skall bli repigt och då kommer det väl istället ta en evighet.

Senast ändrad:
Har ett styrlager med externa skålar i blankpolerad aluminium (eller kromar man aluminium?) Hur som helst så skulle jag vilja ha det till mitt nya bygge och då vill jag ha det matt silver då böankpolerat kommer sticka ut väl mycket. Alternativt måla det silver eller svart.

Provade slipa lite med ett fint sandpapper men det kommer antagligen behövas ännu finare för att det inte skall bli repigt och då kommer det väl istället ta en evighet.
Ingen aning men du slipar väl först grovt och sen fint? Klart det blir repigt men sen blankt igen

Källa:TV

Har ett styrlager med externa skålar i blankpolerad aluminium (eller kromar man aluminium?) Hur som helst så skulle jag vilja ha det till mitt nya bygge och då vill jag ha det matt silver då böankpolerat kommer sticka ut väl mycket. Alternativt måla det silver eller svart.

Det finns en uppsjö med slip/putsrondeller och annat som man kan matta ner ytor med.

Pallar ju inte lägga en evighet på att slipa med 3 olika kornstorlekar osv. Det är jag för lat för ?
Det finns en uppsjö med slip/putsrondeller och annat som man kan matta ner ytor med.
OK. Något exempel? Vill ju inte ha fel grejer så man polerar det ännu blankare.

Är typ ett sånt här.

1648905559712.png

Pallar ju inte lägga en evighet på att slipa med 3 olika kornstorlekar osv. Det är jag för lat för ?

OK. Något exempel? Vill ju inte ha fel grejer så man polerar det ännu blankare.

Är typ ett sånt här.

Visa bilaga 547681
Screenshot_20220402-142342_Chrome.jpg

Såna finns typ överallt. Köpte en annan typ för några år sen (på Swedol) som var bredare och mer som en svamp (med mjuka lameller) som funkade bra på rostfritt. Men, hittar den inte nu (har inget självklart namn att söka på).

Läste det någon annanstans och provade på den delen som ändå går in i ramen. Blev lite flammigt och det kändes som att det godset redan efter någon minut bara blev "naggat" i kanten. Så det känns som man behöver experimentera med styrkan och nog svårt att hitta en mix som är stark nog men inte sabbar något.

Stålull var ingen idé. Gnuggade rätt bra med resultatet att det blev lite finare än innan :)

Knyt den bakom bilen och kör en lagom lång tur på grusväg..?
annars kanske slipduk, scotchbrite, blästring...

Tillbaka
Topp