Mättnadskänsla per krona och kalori

eketjall

Ny medlem
tl;dr : Vilket livsmedel eller tillskott ger störst mättnadskänsla per krona och kalori?

Jag tränar för tillfället både mer och med högre intensitet än vad jag gjort tidigare.
Av det blir jag hungrigare än tidigare vilket inte är konstigt.
Problemet när jag är hungrig har dock alltid varit att det liksom inte finns någon botten.
Jag kan trycka 4 mackor medan jag lagar mat och fortfarande äta 2 portioner (true story från igår kväll)
Eller 2st chipspåsar på en timme om jag råkar vara lite hungrig efter middagen på helgen.
Kakor, typ ett "rör" Digestive är inte heller ett problem i ett svep.
Ja problemet är ju att jag för att stilla hungern trycker i mig alldeles för mycket kalorier (hinner inte bli mätt innan jag fått i mig för mycket helt enkelt). Det syns på vågen och spegeln också.
Med den ökade träningsmängden, som leder till större "mat"-intag går jag upp i fettvikt helt enkelt.

Frågan är vad jag ska äta för att bli mätt utan att få i mig för mycket kalorier. Samtidigt som det inte är oxfilédyrt. Jag är ju inne på proteinspåret. Hur mätt blir man på en vassle-shake tex?
Har aldrig provat proteintillskott eftersom jag aldrig tyckt jag behövt det men nu kanske det är dags. Inte nödvändigtvis för proteinets skull, men för att jag inte ska trycka i mig något sämre.

Sen kan man ju alltid diskutera hur jag tränar och äter nu. Träningen är ju lätt att följa eftersom allt loggas. Mest överskådligt ser man det nog här: https://www.jogg.se/Traning/Tdbok.aspx?anvid=150299 (Sitter i princip still all tid utöver detta)
Hur jag äter är väl svårare att faktisk redovisa men gör ett försök.
Frukost består av gröt gjord på 2dl havregryn med 0,5-1dl frysta odlade blåbär, alt 2-3dl naturell 3% yoghurt med 0,5-1dl Frebaco frukt & bär müsli.
Ibland tillkommer 1 eller 2 rågmackor (Fazer Rågkusar typ) med ost, skinka el. salami.
Lunch är matlåda från dagen innan.
Middag är ju det svåra att ge en bra bild över. Det kan vara Blodpudding, bacon, rösti, lingonsylt och vitkål. Det kan vara ungsstekt kyklingbröst med ris och currysås. Det kan vara gräddstuvad pyttipanna. I går var det broccolipaj ( https://www.arla.se/recept/broccolipaj-med-purjolok/ ) Försöker äta mycket grönsaker till. Borde äta mer fisk och vegetariskt.
Sen blir det ofta ett par tre mackor enl ovan även efter träning, Ibland typ 250g keso med en banan. Eller bananpannkaka på en banan 2 ägg och en stor sked jordnötssmör, keso till. Kvarg förekommer också.
Utöver måltiderna försöker jag få i mig någon frukt. Det är dock något som går i vågor. Ibland blir det 2-3 frukter om dagen ibland ingen alls på 2-3veckor.

Utan att vara vetenskaplig brukar jag småäta jordnötter och bli rätt mätt när jag känner mig sådär bottenlös. Billigt är det också.

Linser, bönor etc är väl egentligen svaret på din fråga. Innehåller ofta lika mycket protein som tex kyckling per 100g dessutom.

AX3L sa:
Linser, bönor etc är väl egentligen svaret på din fråga. Innehåller ofta lika mycket protein som tex kyckling per 100g dessutom.
+1

Kikärter (fyll en stor djup tallrik) toppat med lite olivolja, tomater, finhackad vitlök, persilja, pressad citron, och svarta oliver är min favorit när man vill bukfylla utan att det går ut över kaloriintaget allt för mycket.

Senast ändrad:
Enligt min erfarenhet så dämpar inte proteinshakes hungerkänslorna mer än väldigt tillfälligt. Kan rekommendera kokta ägg (1-3st) det tycker jag fungerar väldigt bra

En hemlagad hamburgare på 250 g med potatisklyftor och 88 olika tillbehör såser grönsaker kryddor brukar göra susen.

Sen, Glöm ej!, Man måste inte äta bara för man är hungrig!

Jag har lite samma problem – kan äta väldiga mängder innan mättnadskänslan slår till.

Sedan oktober har jag fyllt ut med morötter, typ en stor eller ett par tre mindre, innan måltiderna (funkar utmärkt att äta samtidigt som man lagar maten) och har gått ner 10 kg utan att känna mig hungrig. Jord- eller cashewnötter har varit snacks ifall suget satt in på kvällarna.

Morötter innehåller typ ingenting i näringsväg; lite energi, lite vitaminer, och mineraler, inget fett och lite protein men mycket fibrer och vatten som då står för mättnadskänslan. Kålrot funkar nog också bra, men jag gillar morötter.

GorillAPA sa:
Enligt min erfarenhet så dämpar inte proteinshakes hungerkänslorna mer än väldigt tillfälligt. Kan rekommendera kokta ägg (1-3st) det tycker jag fungerar väldigt bra

Dubbla pulvermängden och ta fler och oftare
Absolut billigaste och effektivaste om man inte vill dra på sig onödigt massa/Feeetttt :-)

Kokt potatis. Sluka ett kilo plugg så botar du hungern. Låg energitäthet men hög mättnadskänsla - och så kostar det 10 spänn per kilo.

Är det inte bättre o billigare att va lite hungrig ?
Har inte dessa problem, snarare tvärtom. Men vänjer man sig inte efter nån vecka ?

Att man inte behöver äta bara för att man är lite hungrig är en väldigt bra poäng.
Så till den milda grad att jag brukar säga det till andra. :-P
Problemet är min "karaktär". Jag skulle aldrig gå iväg till affären för att jag är hungrig utanför måltiderna men är jag hemma kan jag tömma skafferiet.
Tro mig, jag har inga lager av kakor och godis (det går helt enkelt inte för jag äter upp det på en gång) men det går att tillverka väldigt mycket som innehåller för mycket fett och socker om har fett och socker hemma.

Mer potatis och bönor tar jag med mig.
Brukar köra kikärtor i salladen ibland men kan ju absolut göra det oftare och mer.

Fortfarande lite kluven till proteinpulvret (mest stoltheten som står på spel tror jag. "De allra flesta klarar sig bra på vanlig mat")

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Utan att vara vetenskaplig brukar jag småäta jordnötter och bli rätt mätt när jag känner mig sådär bottenlös. Billigt är det också.
Ah, tack för påminnelsen. Jag ska ta och köpa en sån där säck med 5kg naturella jordnötter som säljs som "fågelfrö" för inga pengar alls.
Ska man ha ooljade, orostade och osalt jordnötter annars får man ju betala mer fast dom bara skalat dom. Ja tom oskalade är ju dyrare.

Har ingen garanterad kur då jag själv har problemet med portionsstorlekar, äter gärna för 2 när hungern sätter in men det som fungerar i längden när jag klarar av att vara strikt är:

Mindre portioner, äta det man behöver och inte det ögonen önskar, kan kännas torftigt men hungern släpper ganska fort om man bara ger den lite tid, alltid börja måltider med ett stort glas vatten som kan agera bukfylla innan måltiden. Morötter och vitkål i rå form eller som en sallad med vinägrett funkar för mig.

Dryga ut vanlig mat med frysta grönsaker, inte för att de nödvändigtvis passar till maten, men om man slänger ner broccoli, blomkål, bönor som utfyllnad i den vanliga maten så får man ju äta mer utan att det kostar på kalorikontot för hårt.

Bön bönalternativet fungerar också bra, en hårdbrödsbit med hummus eller kidneybönor med lite rödlök och vinäger blir en bra utfyllnad som skapar mättnadskänsla.

Svaret blir nog, fiberrika komplement som innehåller mycket vätska då det skapar en bukfylla som kan ta udden av hungern som ofta är ett oproportionerligt sug av att man vill äta mer än kroppen egentligen behöver.

Offe2 sa:
Potatis är det som ger bäst mättnadskänsla. Enligt Guidol.
Okokt potatis är dessutom stärkelserik och svårbedbrytbart och ger således ett ytterst måttligt kaloritillskott.
(Under en överlevnadsövning i lumpen råkade vi befinna oss nära en potatisåker så då praktiserades det, smakmässigt minns jag råeldad potatis som ok, mättnadsmässigt jättebra och man får avföring som liknar grå komockor som bonus.)

Inte för att vara elak men om du inte tränar väldigt många timmar/vecka skulle jag säga att du äter för mycket och borde försöka att gradvis minska portionsstorlekarna framförallt på eftermiddag/kväll och vänja kroppen vid det, min erfarenhet är att hungerkänslan försvinner efter bara några veckor.

Personligen tycker jag sådant som måste tuggas mycket innan man sväljer ger bra mättnadskänsla, för mig fungerar råkost, spenat, broccoli (okokt) osv. Smörgåsarna tycker jag du kan byta ut mot kvarg med lite müsli på, bättre mättnadskänsla och färre kalorier.

Spontant känns det som om du käkar för mycket kolhydrater i förhållande till protein. Komplettera med t.ex. ett par ägg till frukost istället för bara mackor, yoghurt och müsli.
Grönsaker är såklart bra men det innehåller inte så mycket energi, då är det mer effektivt med bönor och kikärtor som nämnts ovan.

Det kommer ta ett tag för kroppen att vänja sig när man ändrar kosten, men så småningom lättar det. Jag upplever även att mättnadskänslan håller i sig längre om den baseras på en mer proteinrik kost.
För några år sedan körde jag helt fritt från kolhydrater under några månader och det var en smärre helvete de första två veckorna, men sedan mådde jag bättre än jag gjort någonsin.

Peth sa:
42Hz sa:
HB sa:
Kokt potatis. Sluka ett kilo plugg så botar du hungern. Låg energitäthet men hög mättnadskänsla - och så kostar det 10 spänn per kilo.

Bättre upp, poatismos!

Ah, gjord med grädde och smör, hur kan det bli fel liksom.

Kan ju löpa linan ut och köra Jan Stenbecks vickningsrätt:
"Då var det potatismos, huvudsakligen tillagat på smör, vispgrädde, äggula och så lite potatis. Sen rörde Jan ner ett kilo rysk kaviar i smeten. Och så åt vi med sked."

Senast ändrad:
Som några andra varit inne på känns som du äter mer än nödvändigt. Speciellt om det bara handlar om att fylla ut magen medan du väntar på den riktiga maten. Fyll ut med grönsaker, både nyttigt och kalorisnålt. Käka några ägg till frukost istället för grötknarkandet.

Och det är OK att vara småhungrig.

skier sa:
Inte för att vara elak men om du inte tränar väldigt många timmar/vecka skulle jag säga att du äter för mycket och borde försöka att gradvis minska portionsstorlekarna framförallt på eftermiddag/kväll och vänja kroppen vid det, min erfarenhet är att hungerkänslan försvinner efter bara några veckor.

Personligen tycker jag sådant som måste tuggas mycket innan man sväljer ger bra mättnadskänsla, för mig fungerar råkost, spenat, broccoli (okokt) osv. Smörgåsarna tycker jag du kan byta ut mot kvarg med lite müsli på, bättre mättnadskänsla och färre kalorier.
Jo, att jag äter för mycket är ju själva grejen. Att försöka hitta mer mättande alternativ är tänkt att åtgärda just det. Att bara äta mindre klarar jag helt enkelt inte. Det är därför jag försöker hitta andra vägar.

Vad väldigt många träningstimmar per vecka är vet jag inte, men jag har 118h hittils i år varav 31h transportcykling så 8-9h effektiv träning i veckan. Då är det 4 löppass där 2st är intervall eller tröskel, ett distans och ett långpass (just nu runt 5mil/v men var mindre i början av året). 1 simpass, intervaller 2,5-3km totalt. 1 spinning/trainerpass på 1-1,5h intervaller av något slag. 2st styrketräningspass på 1,5h/st.

Om inget annat funkar kan man alltid ta till Bjarne Riis gamla husmorstrick:
5h distanscykling följt av två liter vatten och två sömntabletter, hoppas på att man sover tills det är dags för frukost...

Jag har bytt ut gröt mot omelett, tycker det mättar mycket bättre. Även börjat med protein (Vassle) för att komma upp till nära 2g/kg per dag, hade givetvis kunnat äta kyckling/bönor eller annat, men är lat.

Senast ändrad:
skier sa:
5h distanscykling följt av två liter vatten och två sömntabletter, hoppas på att man sover tills det är dags för frukost...

Kolsyrat vatten menar jag att det var, om man ska vara petig.

Jag fastar ibland (just nu t.ex.) och kolsyrat vatten är väldigt trevligt då.

Hungerkänslor inte innebär att din kropp behöver mer energi. Lär dig leva med hungerkänslor. Din kropp kommer efter en tid vänja sig vid det och du kommer märka dem mindre.

Ett exempel från en artikel som jag läste var:
De tog en grupp män som vägde 150kg och satte dem på en diet så de gick ner 10% av sin kroppsvikt till 135kg. Så fortfarande ordentligt överviktiga. Sedan fick de äta så mycket som de ville där de höll sin vikt på 135kg. Personerna i studien klagade på att de konstant kände sig hungriga. Den slutsatsen som drogs var att kroppen skickar hungerssignaler för den vill gå upp till det som den anser sig vara sin "normalvikt", även om det innebär att du är fet.

Men, som sagt, det går över när kroppen vänjer sig vid sin nya normalvikt.

Senast ändrad:
Protein mättar. Ägg och kvarg mättar väldigt bra. 250g Kvar, med en apelsin i eller annan frukt står jag mig på till lunch utan problem. En frukt emellan kanske.

Det som gör dig hungrig är den stora mängden kolhydrater du får i dig när du käkar så mycket skit. Du blir även hungrigare när du äter mycket då du töjer ut magen.
Det märks otroligt mycket nu för min del. Tjejen är vegan, och vi har vegankasse. Portionerna blir små med mycket grönsaker och lite fett och kolhydrater. Blir hungrig först vid 9-tiden på mornarna och står mig mycket längre på den veganska matlådan.

På helgerna blir det ofta mer mat, med potatis och kött. Kanske någon öl och lite snacks. På måndag morgon har jag magont för att jag är så hungrig redan när jag vaknar. Samt att jag blir hungrig direkt efter lunch.

Men efter en eller två vardagar med nyttig mat, lite kolhydrater och mindre portioner så är jag inte alls lika hungrig om dagarna.

Min teori att man töjer magsäcken när man käkar mycket och därför lättare blir hungrig kan ifrågasättas. Men att stora intag av kolhydrater snabbare gör dig hungrig, det är sant ( har jag för mig).

Fulkinesen sa:
Hungerkänslor inte innebär att din kropp behöver mer energi. Lär dig leva med hungerkänslor. Din kropp kommer efter en tid vänja sig vid det och du kommer märka dem mindre.

Ett exempel från en artikel som jag läste var:
De tog en grupp män som vägde 150kg och satte dem på en diet så de gick ner 10% av sin kroppsvikt till 135kg. Så fortfarande ordentligt överviktiga. Sedan fick de äta så mycket som de ville där de höll sin vikt på 135kg. Personerna i studien klagade på att de konstant kände sig hungriga. Den slutsatsen som drogs var att kroppen skickar hungerssignaler för den vill gå upp till det som den anser sig vara sin "normalvikt", även om det innebär att du är fet.

Men, som sagt, det går över när kroppen vänjer sig vid sin nya normalvikt.
Jag vet, jag vet, jag vet!!!
Det är bara det att det är svårt. Speciellt nu när jag tränar mer eller iaf betydligt mer intensivt än vanligt. Jag vill hitta den hemliga genvägen.
I ärlighetens namn så har det här med vikten gått åt fel håll sedan i höstas, efter att ha gått ner några kilo under 2-3 månader.
Syns ganska tydligt vad kroppen strävar efter när man ser kurvan. Innan sommaren hade jag inte samma koll på vikten men den har legat ganska stabilt mellan kanske 76-80kg flera år innan (men har vägt över 85kg tidigare i livet).
vikt.PNG

HB sa:
Peth sa:
42Hz sa:
HB sa:

Bättre upp, poatismos!

Ah, gjord med grädde och smör, hur kan det bli fel liksom.

Kan ju löpa linan ut och köra Jan Stenbecks vickningsrätt:
"Då var det potatismos, huvudsakligen tillagat på smör, vispgrädde, äggula och så lite potatis. Sen rörde Jan ner ett kilo rysk kaviar i smeten. Och så åt vi med sked."

Nu var ju han tyvärr ät-sjuk men annars väldigt cool. Kan rekommendera hans biografi.

Du vill helst inte att någon kommenterar det med "den hemliga genvägen" va?

Att gå ner i vikt är både lätt och svårt. Det är svårt att hitta rätt kombination av mat som gör att man inte tappar ork, inte får kroppen att tro att det är svält på gång och det ÄR svårt att vara hungrig när man är van att vara mätt.

Däremot är matematiken väldigt lätt - om man inte äter mindre än man förbränner kommer man INTE gå ner i vikt.

Röda linser, brocoli, blomkål ger bra fyllnad och mättnad.

Ris och pasta verkar (för mig) vara hungerdrivande.

ohellstrom sa:
skier sa:

Kolsyrat vatten menar jag att det var, om man ska vara petig.

Jag fastar ibland (just nu t.ex.) och kolsyrat vatten är väldigt trevligt då.

Så var det säkert, var länge sen jag läste det. Jag brukar också ta till kolsyrat vatten när jag sitter på jobbet och är småhungrig, fungerar förvånansvärt bra även utan sömntabletterna :)

eketjall sa:
ohellstrom sa:
Nä, helst inte.

För övrigt lika hungrig nu efter 1000kcal-ish broccolipaj med sallad till som jag var innan... :-(

Du kan laga äcklig mat :-) några gånger i veckan, så minskar kanske risken att överäta.

Senast ändrad:
"Problemet när jag är hungrig har dock alltid varit att det liksom inte finns någon botten.
Jag kan trycka 4 mackor medan jag lagar mat och fortfarande äta 2 portioner (true story från igår kväll)
Eller 2st chipspåsar på en timme om jag råkar vara lite hungrig efter middagen på helgen.
Kakor, typ ett "rör" Digestive är inte heller ett problem i ett svep.
Ja problemet är ju att jag för att stilla hungern trycker i mig alldeles för mycket kalorier (hinner inte bli mätt innan jag fått i mig för mycket helt enkelt). Det syns på vågen och spegeln också.
Med den ökade träningsmängden, som leder till större "mat"-intag går jag upp i fettvikt helt enkelt. "

Börja med att ta denna skit (mackor, chips, digestive etc.) och hiva, köp aldrig in igen.
När du blir hungrig så kan du gott äta riktig mat igen. Jag tränar mycket, kompenserar genom att jag äter 4 ordentliga mål mat om dagen (frukost, lunch, munch och middag). Om du gör av med säg 3500 kcal/dag istället för 2500 kcal/dag kan du enkelt bara öka med en måltid, det blir då ungefär 875 kcal/måltid (3500/4) vs 833 kcal/måltid (2500/3), men börjar du äta skit så kommer det snabbt att märkas.

Man kan inte få ut supermycket mer mättnadskänsla ur en måltid utan att ändra mängden kalorier, däremot kan du få mycket mättnadskänsla genom att äta saker med få kalorier.

eketjall sa:
ohellstrom sa:
Nä, helst inte.

För övrigt lika hungrig nu efter 1000kcal-ish broccolipaj med sallad till som jag var innan... :-(

Haha, jag är precis lika hungrig nu efter 0 kcal lunch som jag var efter 0kcal frukost. Man vänjer sig (sa Kjell Höglund).

Jag ligger inte inne med några starka vetenskapliga belägg för att det skulle vara fantastiskt bra att fasta, men om inte annat är det bra mental träning oc det kan vara nog så viktigt när man håller på med uthållighetsidrott där (reell eller upplevd) energibrist är en del av sporten.

nesvop sa:
Börja med att ta denna skit (mackor, chips, digestive etc.) och hiva, köp aldrig in igen.
När du blir hungrig så kan du gott äta riktig mat igen. Jag tränar mycket, kompenserar genom att jag äter 4 ordentliga mål mat om dagen (frukost, lunch, munch och middag). Om du gör av med säg 3500 kcal/dag istället för 2500 kcal/dag kan du enkelt bara öka med en måltid, det blir då ungefär 875 kcal/måltid (3500/4) vs 833 kcal/måltid (2500/3), men börjar du äta skit så kommer det snabbt att märkas.

Man kan inte få ut supermycket mer mättnadskänsla ur en måltid utan att ändra mängden kalorier, däremot kan du få mycket mättnadskänsla genom att äta saker med få kalorier.
Bortsett från att jag inte håller med om att de mackor jag äter skulle vara skit ( http://www.fazer.se/brod/brod/morka-portionsbrod/ragkusar/ ) så är det absolut en stor del av problemet, "skiten".
Inte för att jag äter den till varje måltid eller ens varje dag, utan att när jag väl gör det, kanske en gång per vecka, så trycker jag i mig 2-3 kanske tom 4000kcal i värsta fall i en "sittning".
Räknar man på det så är det ju inte heller omöjligt att det just är dessa "frossarstunder" som står för hela problemet. Jag vägde 70kg i mitten av oktober. Vi kan avrunda och säga att det är 75kg idag. Det är 5kg på 25 veckor. 0,2kg/v * 9000kcal = 1800kcal/v i överskott.
Överslag och förenklat, men det säger ju en del ändå.

Senast ändrad:
toga sa:
Protein mättar. Ägg och kvarg mättar väldigt bra. 250g Kvar, med en apelsin i eller annan frukt står jag mig på till lunch utan problem. En frukt emellan kanske.

Det som gör dig hungrig är den stora mängden kolhydrater du får i dig när du käkar så mycket skit. Du blir även hungrigare när du äter mycket då du töjer ut magen.
Det märks otroligt mycket nu för min del. Tjejen är vegan, och vi har vegankasse. Portionerna blir små med mycket grönsaker och lite fett och kolhydrater. Blir hungrig först vid 9-tiden på mornarna och står mig mycket längre på den veganska matlådan.

På helgerna blir det ofta mer mat, med potatis och kött. Kanske någon öl och lite snacks. På måndag morgon har jag magont för att jag är så hungrig redan när jag vaknar. Samt att jag blir hungrig direkt efter lunch.

Men efter en eller två vardagar med nyttig mat, lite kolhydrater och mindre portioner så är jag inte alls lika hungrig om dagarna.

Min teori att man töjer magsäcken när man käkar mycket och därför lättare blir hungrig kan ifrågasättas. Men att stora intag av kolhydrater snabbare gör dig hungrig, det är sant ( har jag för mig).

Du nämner inget om vilka kolhydrater du syftar till?

Fasta. Lär dig skilja på sug och hunger. Jag är precis likadan som du och har under förra året tappat 36 kilo genom att fasta två hela dagar i veckan, mån/tors. Sedan har jag gått övertstyr i slutet av förra året genom att även implementera fasta mellan 20:00-12:00 vilket ju i praktiken innebär 40h fasta mellan onsdag och fredag samt söndag och tisdag. Har tränat som vanligt dvs. runt 7,5h i veckan. Har varken känt mig trött eller utmattad. Bästa träningen har nästan förekommit under fastedagarna.

Nu gör jag ett försök att ta mig tillbaka till "normallivet" genom att bara fasta mellan 20:00 - 12:00. Äter lätt lunch på runt 5-700kcal och vanlig middag runt 1200kcal.

Tillbaka
Topp