Mavic Crossride eller XT customhjul (från CRC)?

korvexe

Medlem
Tänkte uppgradera min cykel med nya hjul (och troligtvis en hel del annat), och de skall kosta runt 1 500 kr/paret. Crossride kostar ~150 euro på Bike-Discount, och deras 2007 disc är riktigt snygga. XT customhjul på CRC kostar från 1 300 kr och uppåt, men troligtvis kommer de att gå på 1 500+ kr med bra fälgar.

Jag vill ha grejer som håller, så jag undrar helt enkelt vilket hjul som är tåligast och starkast (gärna tips på fälg till XT-hjulen)? Både Mavic-hjul och CRC-hjul verkar vara raka och fina när man får dem, så det skall inte ha någon betydelse... Däremot har jag hört att Mavic-hjul har speciella ekrar så man måste ha specialverktyg för att rikta??? Tips på andra hjul i den prisklassen (eller lite högre) uppskattas också!

Jag köpte ett par customhjul från CRC, XT-nav med XC717-fälgar, jag är mycket nöjd, jag fick efterdra ekrarna lite efter inkörning men dom är raka och fina. jag kör XC och hoppar inget så för mej håller dom aldeles utmärkt. annars tror jag att XC317 är lika bra, 20g tyngre än 717 (inte mycket att bråka om,) men kanske lite starkare.
Crossride har jag ingen erfarenhet av, men dom är förmodligen lika bra, och lite snyggare?

Lycka till

tjena, jag har kört på ett par Crossride sedan april och är mycket nöjd. Dom har hållt fint för både en hel del hoppande och allmän buskörning. Mycket prisvärda hjul i min mening. Vad gäller specialverktyg så har jag använt samma ekernyckel som jag använder till DTs ekrar, det är lite tightare att få på den men det funkar.

Tack för bra svar! Hade väl en känsla av att båda var bra hjul, och att skillnaden inte är så stor egentligen. Blir till att sova på det...

Erik: Skall kolla upp där också!

Här är en till nöjd Crossrideägare. Misshandlat mina i ett halvår nu och de är fortfarande spikraka. Känns hårt spända och sjunger fint om man dänger i dem.
Har dock hört om svårigheter att få fram reservdelar som ekrar. Där har CRC-hjulen en klar fördel.

/Johan

Jag hade ett Crossride bak innan och gillade det mycket. Inte lättast men svårt att få det lättare i den prisklassen så helt klart bra om man ser per tusenlapp.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Nopenaven såg lite ut som American Classis. Som
> Ritcheys och WTBs också gör.

Okaij.. :7 Som Kaijan påpeka är ju Am riktigt bajsigt dåligt när man snackar baknav

Sun Ringle gillar jag iaf..skriker kvalitet om dom Abbah naven som sitter på Morraren

Tvekade mellan dessa alternativ själv, men valde ett tredje när jag hittade ett lätt begagnat par. xt 6-bults nav/dt revolution (lätta som...)/mavic xc 317. Trots att naven är tunga så blev vikten strax under 1800 gram utan QR. Låter tungt, men sätter man saker i perspektiv (crossmax sl 06 väger ca 1730 utan snabbkopplingar) är det lätt. Priset 120 euro. Men som sagt - begagnat. Crossride 06 torde ligga kring 1950 gram utan QR och 07 aningen lättare. Påstår Mavic i alla fall. Dessutom köpte jag mina hjul utan QR och köpte för 50 euro Tunes QR i titan för 66 gra paret och då har man plötsligt ett billigt och ganska lätt hjul. Och sånt ser man inte alltför ofta.

Och riktigt seriöst lätta alternativ som t.ex. dt 240s/dt revo/xr 4.2 ligger ju också kring 1550 och priset är ju då... tja, ca 400 euro.

Men som sagt, mina vara begagnade (men nyskick i och för sig). På CRC skulle väl xt/dt revo/717 ligga en bra bit över 200 euro för nya hjul. Och då är de ju i en annan prisklass jmf med crossride.

castrello skrev:
> Tvekade mellan dessa alternativ själv, men valde
> ett tredje när jag hittade ett lätt begagnat
> par. xt 6-bults nav/dt revolution (lätta
> som...)/mavic xc 317. Trots att naven är tunga
> så blev vikten strax under 1800 gram utan QR.
> Låter tungt, men sätter man saker i perspektiv
> (crossmax sl 06 väger ca 1730 utan
> snabbkopplingar)......

njaaa, vill ju inte vara petig men crossmax SL disc väger under 1700 utan snabbkopplingar och för v-bromsar väger de under 1500. men visst kan jag hålla med om att de kostar mer än den vinst i gram du gör på att köpa dem. crossmax sl köper man ju dock inte bara för vikten, då är oftast customhjul i samma prisklass lättare.

Ok, har också hittat lite olika vikter på nätet för crossmax. Men enligt what mtb lär crossmax sl disc väga ca 1730 gram utan snabbkopplingar. Men finns ju en risk att de vägt MED snabbkopplingar, men i så fall borde de väga ca 1600 (mavics QR är rätt tunga, beroende på modell 110 gram och mer).

Men hur som helst är vi ju överens: man får ganska lite "extra" för pengarna om man köper crossmax. Custom är nog smartare val (förutom om man absolut vill köra tubeless och inte vill använda stans eller dt:s system.)

Hittade inte crossmax sl där, bara gamla crossmax (-99). Men antar att det finns info om man orkar söka på forumet där. Hur som helst.

Frågan var ju crossride eller custom:

mitt slutgiliga svar är att båda är bra. Gillar mavics lager och utseende. Gillar dock att det är lättare att hitta reservdelar (förutsatt man då väljer t.ex. xt/dt/mavic) med custom. Plus att custom kan byggas lättare än crossride. Men för samma peng som crossride (dvs ca 140 euro)? Mycket svårt.

Undvik dock crossland (i princip samma som ride, bara UST) - besvärlig fälg att sätta på däck samt tunga hjul. Enda positiva är att de är totalt bombsäkra. Håller nästan allt.

Vilka däckdimensioner kör ni som har Crossride på?

Funderar på att dra på 2,25 Nobby Nic på mina, kan det sluta med cirkus och sirener?

Har inte kollat på mavics hemsida (där borde det finnas), men tror nog att 2.25. Nya crossmax slr ska ha max 2.1, men i övrigt tror jag nog att man kan köra 2.25. Dessutom är ju ju knappast schwalbes mått riktigt rätt inställda heller, så fullt 2.25 är de knappast.

Costas skrev:
> Vilka däckdimensioner kör ni som har Crossride
> på?
>
> Funderar på att dra på 2,25 Nobby Nic på mina,
> kan det sluta med cirkus och sirener?

Jag kör NN 2.4 på mina Crossride. Funkar kalas men blir lite svajigt med tryck under 1,8 bar.

/Johan

Tillbaka
Topp