Mavics EX 721 fälgar - starkare nu för tiden?

tailwind

Medlem
Jag knäckte just denna fälg på en platt asfaltsväg (med packning) 2007. Fälgen hade jag köpt året innan. Jag har också hört att detta hänt många andra användare.

Nu har jag dock hört att Mavic fixat till just denna fälg - och att den nu är starkare än samma modell var för några år sen.

Kan någon verifiera detta?

jag har fyra eller fem hjul med den fälgen (dvs 721), bla tre tandemhjul. Inga problem.
Det enda negg jag hört om de fälgarna var iofs de eloxerade, som började spricka pga eloxeringen. Bara en av mina fälgar är eloxerd och den håller fortfarande.

Tack för synpunkter!

Dock har jag väl inte fått svar på min fråga - är fälgarna starkare idag än de var för några år sen? Stämmer det att Mavic fixade till en "svag länk" på dem?

Hur står sig följande fälgar mot ovan nämnda när det kommer till offroadtouring med mycket tung packning?

* Rigida Sputnik
* Sun Rhyno Lite
* Planet X Goliath

(Låt oss säga att samtliga fälgar har 36 ekerhål, kvalitativa ekrar och är byggda av en kompetent person)

Vågar någon säga: ***-fälgen är bättre för en sådan resa därför att: ... ?

jag har två hjul med rhyno lite också. Även de hjulen bara går och går och har funkat för touring med tandem på dåliga vägar.

Vill du ha ett mer specifikt svar får du nog specificera upp frågan bättre. Exakt vad var det som gjorde 721-orna klena förr om åren och är du säker på att namnet är samma nu som då? De hade en namntombola för ett par år sedan

Tack!

Som sagt har jag hört (och varit med om det själv) att Mavic EX 721 varit superstarka ända tills de gick sönder... :-) Men nu har jag hört att det berodde på en viss faktor som nu är åtgärdad. Detta hittade jag på ett utländskt forum:

"Mavic EX721's developed a bad reputation for cracking on tour in the past. There have been loads of arguments over whether there really was a problem (or if all the reports were just a reflection of their popularity), and if so, what the reason was, but the best explanation I've heard was that they were anodized for aesthetic reasons and the anodising process made the aluminum too brittle for long term use. The Mavic website also used to state clearly that they were not designed for tyre pressures over about 80psi. They've been redesigned, and this warning has been removed from the website for a year or so. They don't use the anodizing process now that seems to have caused the problems."

Kanske är detta ett svar nog. Men saken är den att jag helt enkelt vill ha superstarka fälgar. De starkaste som finns. Jag planerar en ganska hård vintertur i Himalaya/Kina/Mongoliet - och går fälgen av på samma sätt som den gjorde för mig 2007 så skulle det kunna betyda... döden, rent ut sagt. De får inte gå sönder. Jag tänkte kontakta Mavic men hittade ingen adress på deras sida - och jag vill gärna höra synpunkter från personer som inte jobbar där...

Har någon synpunkter på Rigida Sputnik eller Planet X Goliath?

Just att de är så populära är nog en stor bidragande faktor till att det verkar som att det är mycket problem med dem. Det är sällan folk gör väsen av sig när en produkt fungerar efter förväntan.

Jag har kört med den lite äldre varianten (D521) sen 2000, och de hjulen är fortfarande runda och fina. De har tidigare få gå ganska hårt (jag är inte så smidig) i både skog, skidorter i Sverige och alper, utan att de har gått sönder.

Om du verkligen vill ha starka fälgar så är det DH-fälgar av den lite äldre skolan som gäller.
Är vikten helt ointressant? Ska de vara för fälgbromsar?

Tobe: Några exempel på gamla DH-fälgar? (antar att DH står för downhill...? *rodnar*) Vikten har ingen stor betydelse. Det ska vara fälgbromsar, ja.

Rikard: Oj, den ser verkligen fet ut. Kanske för fet. Min LHT-gaffel tar inte 2.20 däck - men fälgen är ju såklart smalare... Passar den tror du? Jag har googlat lite men inte hittat om man kan få den med 36 hål och för fälgbromsar.. Vet du?

Tackar!

2.0" låter nästan lite smalt för en 721? Du vill ju inte slå i kanterna mot stenar gissar jag. Jag skulle nog satsa på en rätt smal fälg med hög profil då, om det finns någon smalare vill säga.

721 är annars väldigt seg. Jag har bucklat några stycken rejält utan att dom gått sönder utan jag har kunnat köra vidare rätt länge. Min bakre 721a har just nu 3st bucklor som var och en eg räcker för att kassera den, men jag kör vidare. Ska se hur länge den håller!

Jag kör de silvriga numera.

Nja, det har fungerat bra... sammanlagt så har jag nog gjort nästan 35000 km med packning med kombinationen EX721 och däckbredd 2:00. Det har fungerat bra - förutom när bakfälgen då sprack.

Skulle höstens tur gå i samma regi så skulle jag inte varit orolig för att använda 721:orna igen - men nu kommer jag ha med mycket tyngre packning och köra på sämre vägar eller inga vägar alls. Och som sagt har de gått sönder en gång för mig. På asfalt utan vidare tung packning...

Fast om de nu är starkare än de var för några år sen så kanske 721:orna är bra nog.
Fast jag skulle vilja höra om ngn som kan jämföra dem med ovan nämnda fälgar samt verifiera att de faktiskt ÄR förbättrade...?

doubletrack finns inte för fälgbroms.

Det smalaste jag kört på en 721 är 1.3 tum (sport contact). Inga problem.

Köper du utan eloxering så har du garanterat inte det problemet som du nämner ovan. Mitt tandemhjul med eloxerad 721 har jag haft sedan 2003 och det är helt.

Någon verifiering du blir mer nöjd med får du inte på nätet, då får du ringa mavic.

Tillbaka
Topp