Tack!
Som sagt har jag hört (och varit med om det själv) att Mavic EX 721 varit superstarka ända tills de gick sönder... :-) Men nu har jag hört att det berodde på en viss faktor som nu är åtgärdad. Detta hittade jag på ett utländskt forum:
"Mavic EX721's developed a bad reputation for cracking on tour in the past. There have been loads of arguments over whether there really was a problem (or if all the reports were just a reflection of their popularity), and if so, what the reason was, but the best explanation I've heard was that they were anodized for aesthetic reasons and the anodising process made the aluminum too brittle for long term use. The Mavic website also used to state clearly that they were not designed for tyre pressures over about 80psi. They've been redesigned, and this warning has been removed from the website for a year or so. They don't use the anodizing process now that seems to have caused the problems."
Kanske är detta ett svar nog. Men saken är den att jag helt enkelt vill ha superstarka fälgar. De starkaste som finns. Jag planerar en ganska hård vintertur i Himalaya/Kina/Mongoliet - och går fälgen av på samma sätt som den gjorde för mig 2007 så skulle det kunna betyda... döden, rent ut sagt. De får inte gå sönder. Jag tänkte kontakta Mavic men hittade ingen adress på deras sida - och jag vill gärna höra synpunkter från personer som inte jobbar där...
Har någon synpunkter på Rigida Sputnik eller Planet X Goliath?