Max däck bred på planet x London road?

"Gamla" London Road eller SL? Planet-X spretar lite i sina specar beroende på var man läser på deras sida. Tror SL uppdaterades med lite bättre clearance men vad det betyder vet jag inte.

Jag har precis köpt en SL och nu sitter det ett par Schwalbe CX Comp på, de är 40-622 / 700x38c och mäter ganska exakt 38mm på bredaste stället. Då har jag ca 5mm kvar på varje sida, så 40-42 bör man kunna klämma in utan skärmar, sen spelar väl fälgbredd mm också in. Jag har 17mm

Annars ställ frågan i deras chatt, de har svarat snabbt när jag haft frågor

Väldigt vanlig cykel i GB, alltså finns det massor av forumträffar på engelskspråkiga forum.

På singletrack nämns det att Planet X specade den med 50mm Schwalbe Century-däck en tid. Alla verkar överens om att 40mm utan skärmar inte är något problem.

moros sa:
"Gamla" London Road eller SL? Planet-X spretar lite i sina specar beroende på var man läser på deras sida. Tror SL uppdaterades med lite bättre clearance men vad det betyder vet jag inte.

Jag har precis köpt en SL och nu sitter det ett par Schwalbe CX Comp på, de är 40-622 / 700x38c och mäter ganska exakt 38mm på bredaste stället. Då har jag ca 5mm kvar på varje sida, så 40-42 bör man kunna klämma in utan skärmar, sen spelar väl fälgbredd mm också in. Jag har 17mm

Annars ställ frågan i deras chatt, de har svarat snabbt när jag haft frågor
Jag undrar över gamla modellen men sl är också intressant. Hade hoppas få plats med wtb riddler 45. Får söka lite mer tack

velovin sa:
Väldigt vanlig cykel i GB, alltså finns det massor av forumträffar på engelskspråkiga forum.

På singletrack nämns det att Planet X specade den med 50mm Schwalbe Century-däck en tid. Alla verkar överens om att 40mm utan skärmar inte är något problem.
Jag läste också det men hittar ingen bild för bevis. Får söka vidare

Från SL's infotext: "Weve gone to town on tyre clearance though making even more space for larger, more comfortable tyres."

Size & spec: 42mm (Slick)

Nu ville du ju inte ha gissningar och text från deras sida, men som sagt, mycket olika info florerar. Mönster och fälgbredd spelar in så därför diffar nog erfarenheter.

När det gäller SL så verkar specen ovan stämma med vad jag mätte på min ram.

Har 42-622 på min london road, finns plats för lite större däck, över 45 mm blir nog tight.

Edit: däcken är Schwalbe smart Sam om det kan vara av intresse.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp