Maxad sadelstolpe

HenkeN

Aktiv medlem
Maxad sadelstolpe
Hur farligt/dumt är det att överskrida Max-gränsen på en sadelstolpe egentligen? När jag cyklar på en Spark i strlk L så känns den mycket bra, enda kruxet är att jag behöver ha sadelstolpen på strax över Max. Har inte haft möjlighet att cykla på en XL men känner spontant att den blir lite för stor.

// H

Maxad sadelstolpe
Köp en längre stolpe? Enkelt och billigare än att skada ramen för att insticket är för litet. Det är nog det snarare än stolpen i sig som begränsar.

Maxad sadelstolpe
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en längre stolpe? Enkelt och billigare än
> att skada ramen för att insticket är för litet.
> Det är nog det snarare än stolpen i sig som
> begränsar.

Kan bli svårt att hitta en längre stolpe, tror den redan är 400 mm. Problemet är att Sparken har så slopad ram vilket gör att stolpen behöver vara så lång...

Maxad sadelstolpe
Om stolpen går sönder för att den sitter högre än vad som är max för stolpen kanske inte är hela världen. Bättre att kolla upp hur mycket instick ramtillverkaren tycker att du skall ha på den ramen för att den inte skall gå sönder vilket troligare är en dyrare utgift än en ny sadelstolpe.

Maxad sadelstolpe
Vad har du för dia på stolpen?

Jag köpte från Tredz en Gusset Lofty 30,9 450mm lång. Jag har den som reserv ifall min dropper skulle behöva lämnas in.

Men det är inte en bra kombination med litet instick och långt utstick om man säger så. Mycket hävarm och lite som håller emot. Det som talar för är ju att du har en FS.

Maxad sadelstolpe
Hade Aldrig kört med en så lång stolpe med så lite instick.. Som nån skrev.. Tänk vilken hävarm de blir.. Desto längre stolpe desto längre ner i röret bör den vara..
Tillverkarens rekommenderation bör skilja sig ifrån kort/lång stolpe

Maxad sadelstolpe
Jag köpte en stolpe som var 350 och tänkte äh, lite mer än max kan det vara på.. Blev 1ochenhalv cm när jag kollade den efter 3 vändor hade jag haft tur och stolpen var sne(inte att ramen gått sönder) så tänk både en och två ggr innan du höjjer..

Tillbaka
Topp