Maxbredd på fälg för ett 700x23c däck?

Taurus

Medlem
Hej

Jag har köpt en trainer och fick då med ett däck på 700x23c. Min cykel är ingen racingcykel utan en "vanlig" cykel. Idag sitter det 622x35 på cykeln. Är det möjligt att montera trainerdäcket på cykeln? Vilka mått är det som avgör? Antar att om det går att montera däcket på fälgen så behöver jag köpa en annan innerslang.

Jag har sökt i forumet utan att lyckats hitta något svar. I de trådar jag läst har det mest varit personangrepp och olika åsikter. Jag önskar att slippa personangrepp i svaren och det är okej att tycka olika.

DT rekommenderar en fälgbredd på 15-20 mm för ett 23 mm brett däck. 15-25 mm till ett 35 mm brett däck.

det är väl bara att provmontera och titta om det 'ser' bra ut. däcket ska bukta sig lite.

sen är det väl ingen idag som frivilligt kör med kraftigt smalare däck än tänkt; när det är fastlagt att fetare däck rullar bättre (så länge det inte har kraftigare utförande)

Hej

Jag har köpt en trainer och fick då med ett däck på 700x23c. Min cykel är ingen racingcykel utan en "vanlig" cykel. Idag sitter det 622x35 på cykeln. Är det möjligt att montera trainerdäcket på cykeln? Vilka mått är det som avgör? Antar att om det går att montera däcket på fälgen så behöver jag köpa en annan innerslang.
Hej

Ja, det passar med 98% säkerhet.
Du har förmodligen en vanlig t.ex. 17, 19 eller kanske möjligen 21 mm-fälg på din nuvarande cykel (om det är typ en city/hybrid/cx/gravel?) och då passar 23mm-däck på fälgar inom det omfånget. Däremot är det klokt att köpa en separat slang som du är inne på, avsedd för racer.

Tack för alla svaren. Då blir det till att köpa en slang och prova montera däcket. Anledning till att jag vill använda däcket är att det är ett trainerdäck så det är inget jag kommer använda ute.

ja då är det bara att slita på det inne. kolla slangen du redan har. om hopfällda tvärsnittsmåttet är under ca 28 mm kommer den att fungera ok i ett 23 mm däck på något bred fälg.

Tillbaka
Topp