Maxim,enervit vs. Parrots energykick

MattiasE

Ny medlem
Nån som har käkat/vet av parrots energykick bar? Den kostar typ 7kr/st på affärn.
Vad skiljer den motför enervit´s samt maxim´s bars som kostar 3ggr mer?

Senast redigerad av en moderator:
MattiasE Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har käkat/vet av parrots energykick bar?
> Den kostar typ 7kr/st på affärn.
> Vad skiljer den motför enervit´s samt maxim´s bars
> som kostar 3ggr ?
>

Tycker de är goda, är väl tillräckligt snabba kolhydrater, å så äre inte så mycke fett i, vilket man inte behöver just vid snabba kolhydrater.

ska ni vinna OS eller? det enda som skiljer för en motionär är priset och smaken. pratar vi elitidrott så kan det vara lite kinkigare vad gäller sammansättning men i huvudsak så är det ett energibehov att fylla.

De flesta bars är som godisbitar i innehåll så min filosofi är att man lika gärna kan köpa sådana. Själv köper jag kartonger med Snickers på Willys.

Jag fattar ingenting.Det jag menade var på vilka sätt som skiljer dom åt i enerig.Det är alltså inte samma bars?
man får inte samma energi av dom?

MattiasE Skrev:
> man får inte samma energi av dom?

Nu blir jag lite förvirrad själv här :)

Det som är intressantast för dig som cyklist är kolhydraterna, du vill ha många och gärna en blandning av snabba och långsamma.

Utöver dessa behöver du mineraler för att hålla saltbalansen i kroppen reko.

Sen finns det protein och fett som kan ge dig energi, men de är inte lika intressanta när du cyklar. Fett har du på kroppen så du kan cykla i dagar (om du inte är sjukligt smal). Protein lär inte kroppen kunna ta upp särskilt effektivt under ansträgning samtidigt som det är ett dåligt bränsle.

Så det intressanta i bars är olika salter (mineraler) och sockerarter (kolhydrater).

Om du skriver av näringsvärdena för de prosukter du vill ha jämförda kan vi ge dig mer detaljerad information om vad som är bra och inte.

Parrots funkar väl hur bra som helst att ha som nödraketer under träning, under tävling föredar jag Maxims bars o Enervits gel...
Om man vill veta vad som finns i resp. bar har ju tillverkarna hemsidor.

Jocke77 Skrev:
> Om man vill veta vad som finns i resp. bar har ju
> tillverkarna hemsidor.

Jag letade lite snabbt men hittade inte Parrots produkter, har för mig de är mer grossist än tillverkare?

Maxim och Enervit finns dock på nätet med näringsdeklarationer och allt.

http://www.parrots.se/2.sortiment/artiklar-sortiment/energybar.html

Chokladbar,
näringsvärder per bar:
Energi: 777 kJ / 185 kcal
Protein: 3,3 g
Kolhydrater: 28,5 g
Fett: 6,4 g

Youghurtbar,
näringsvärder per bar:
Energi: 730 kJ / 173 kcal
Protein: 2,2 g
Kolhydrater: 32 g
Fett: 4,0 g

Samt läser innantil på en yoghurtvariant:
glukossirap (vete),yoghurtöverdrag 20% (socker, kakaosmör, laktos, fettfritt yoghurtpulver, emulgeringsmedel. sojalecitin, syra: citronsyra, aromer), havreflingor 19%, russin,hallonberedning (hallon, socker, äpple, fruktos, laktos, aromer, geleringsmedel.... äh, nu orkar jag inge mer

Ibland borde man strunta i Google och bara skriva in adressen direkt *djup suck*

Här är Maxim:
Genomsnittliga värden  per 100g  per bar  (55g)
Energi KJ                   1580      869  
Kcal                        374       206  
Protein                     5,3g      2,9g
Kolhydrater                 68,5g     37,7g
därav sockerarter           43,4g     23,9g
Fett                        8,8g      4,8g
(därav mättat)              3,9g      2,1g

Alltså i stort sett samma näringsinnehåll. Imtressantare vore nu att jämföra sockerarterna och upptaget, men som Micke S påpekade; Det är mest för elitcyklister :)

Är det ingen som har näringsinnehållet på en Energikakan Orginal i närheten? Maxin känns mer som godis tycker jag.

---

Den som letar, han finner! :)

Energikakan Orginal http://www.energikakan.se/_pdf/Energikakan.pdf

Per 100g (65g per kaka tror jag, så ta allt *0,65)
Energivärde 1500kJ (370kcal)
Protein 7,2g (15%)
Kolhydrat 65g (22%)
Mono/Disack. 30g
Övriga kolhydrater 35g
Fett veg. 7,7g (12%)
Mättat 0,9g
Enkelomättat 3,6g
Fleromättat 2,6g
Kostfiber 5,8g

Parrots å Maximal verkar ha liknande ingredienser. Så då äre väl priset som avgör? Parrots ca 10 kr i Stockholm.

Parrots bars funkar fint tycker jag, all denna hysteri kring "vetenskapliga" grejer är lite löjlig. Källarfranska med marmelad funkar fint också, ca-pris en spänn. Variera med bananer. Det viktigaste är att man får i sig nånting. Choklad, snickers och liknande tycker jag dock är lite "tomt", risk för rejäl bonk en stund senare. Inbillar jag mig.

Har kört med allehanda special bars, gels och energidrycker under både träning och tävling - tycker nog att snickers och hemkörd energidricka funkar bäst - dock funkar gel väldans bra under tävling för mig och där har jag inte hittat någon billig ersättare - lite ot, men är det nån som har ett tips?

/hasse

Så,vad är det bästa.En parrots för 7:-/st eller en maxim/enervit för 20:-/st
Då jag köra ett långlopp,finnmarksturen på 5h + etc.

museew Skrev:
> snickers och liknande tycker jag dock är lite
> "tomt", risk för rejäl bonk en stund senare.
> Inbillar jag mig.

Det är nog bara inbillning också. Enda egentliga skillnaden mellan Snickers och Maxim är fettinehållet som är avsevärt högre i Snickers (dels pga jordnötterna och nötfett är nyttigt fett, utom kokosnöt). GI är lågt på Snickers (fettet igen) vilket ger en långsam höjning av blodsockret, vilket inte är helt lyckat vid träning/tävling men ser man till att äta god tid innan man går i väggen så spelar det inte så stor roll.

Gör egna bars, följ bara Ultralöparen Rune Larssons anvisningar på hans hemsida: www.loparlarsson.se!

Direktlänk till receptet: http://www.loparlarsson.se/Recept.html.

Har för mig att det är folk på löparforumet på http://www.puls.se som har analyserat och tagit prover på näringsvärdena i Runes kakor och publicerat resultaten av dessa på det forumt, hittar inte detta just nu dock.

/R

Jag har testat "fin bars" (dvs Maxim, Powerbar etc) "ful bars" (typ Parrots, Snickers, etc) och hembakade (runekakan och några andra).

Jag känner ingen skillnad. Powerbars koffeinberikade tycker jag mig känna av lite mer, men jag vet inte om det är placeboeffekten. Största skillnaden tycker jag är smak och tuggmotstånd. Powerbars är bland de bättre av "fin-kakorna" (hey, smaken är som baken), Runekakan blir jag trött på efter ett tag (massiv knäcksmak) och dom hembakade energibullarna fungerade kanon (fast lite smuliga). Ombyte förnöjjer, så jag kör med allt. Ena gången är det snickers och kanelbullar, nästa gång Powerbar TdF kaka och sportdryck.

Det viktigaste tycker jag är att det är någorlunda gott, för då får man i sig det. Är det mindre gott så äter man inte som man skall...

Lembasbröd är kanon! Receptet är enkelt, pitabröd med fikonmarmelad i. Blir man fartig i magen av fikonmarmeladen byter man det till nöt/chokladkräm. Då kan man hålla på hur länge som helst :)

Jag har provat att göra egna enligt Runes recept. De blir väldigt goda tycker jag och lätta att variera.

Om jag äter dem under pågående pass upplever jag det dock som att man verkligen får en rejäl kick och blir superpigg men bara ett kort litet tag för att sedan bli väldigt tung och trött. Efter ett tag går det över och det känns bättre och mer normalt.

Det är väll blodsockret som åker berg-o-dal-bana men så upplever jag det aldrig på riktigt samma sätt med Maxim eller annan bar.

// Malin

Har glömt hur det var med kolisarna i Runes kakor men om det bara är typ dextrosol eller maltodextrin kan du nog med fördel byta en del av det sockret mot långsammare. Strösocker t.ex.. Fast det var väl det det var? Minns nu vagt att grunden var knäck, dvs. lika delar sirap, socker och grädde.

Jo det är lika delar sirap, socker och grädde i dem. Men jag hade även i en del dextropur vill jag minnas. Kanske är det bättre att skippa det.

// Malin

Tillbaka
Topp