Maxle Lite? Värt extra utlägg?

Dubmaster

Medlem
Håller på att fixa en ny hoj på en On-one Carbon 456 och ska köpa gaffel, det blir väl en lite stadigare XC cykel med 120mm travel.
En Sid hade jag tänkt köpa men frågan är hur mycket det är värt att få maxle lite fram, det skulle innebära en dyrare gaffel och en omedelbar investering i nya hjul. Egentligen över budget men är jag en idiot om jag kör på 9mm QR fram?

Det är väl snarare bättre att kunna skifta till de hjul du redan har, även om du tänkt köpa nya. Fast jag skulle också vilja veta fördelar och nackdelar med 15 eller 20 mm Maxle axlar. Någon med erfarenhet?

Hej,
Har själv omnämnd ram. Egna prioriteringar i termer av pengar skulle nog vara som följer

120 mm med 20mm axel vs 140 mm med QR - 140, utan tvekan
140 mm med 20 mm axel vs samma med QR - Har du degen i ordning välj med 20 mm MEN samtidigt tror jag inte skillnaden är enorm. Vid långsam stök och bökcykling kan det nog kvitta. Vid snabbare grusvägscykling kan det nog oxå kvitta. Skillnaden som jag upplever det märks framförallt vid skråcykling samt i högre hastigheter i tekniskt terräng "vid sväng".

Själv har jag 140 mm med 20 mm axel

låt din plånbok avgöra

mvh
C

Värt att tänka på förutom prestanda är att qr är en utdöende standard, jag skulle gissa att andrahandsvärdet på en 20mm gaffel är betydligt högre.

Har surfat lite på gafflar, och gafflar med 15mm maxle väger generellt mindre än gafflar med 20mm maxle. Och precis som marran skriver förefaller 9mm qr vara förra generationen.

Edit: syftningsfel

Senast ändrad:
Vad har du för nått nav fram? Vissa nav går ju att konvertera till annan axeltyp ganska lätt. Fungerar det så kan du ju köpa gaffel med 15/20mm axel och köpa nya hjul lite senare om du blir sugen på det.

Har ett par fulcrum red metal 5 hjul nu. Har kollat lite men inte hittat någon lösning för att köra annat än QR med dom naven.

Jag kikade väl initialt även på 140mm gafflar, men jag cyklar ju mest på platten, i princip XC och teknisk stig och kände väl nånstans att redan att få 120mm mot mina 80 jag cyklar med idag borde göra cykeln bra mycket mer stökvänlig. Men med en SID 120mm får jag ju en galet lätt gaffel.

Tror nog jag får klara mig med QR ett tag till om det ska blir någon cykel innan sommaren passerat.

Tillbaka
Topp