Maxle trasig

ALK

Medlem
Maxle trasig
Min 15mm Maxle till min pike gick sönder. Axeln knäcktes. Har aldrig varit med om det på någon cykel innan. Vad göra?

-köpa ny lika dan (500 kr)
-går det att hitta reservdel? Jag hittar inte.
-finns något bra alternativ som passar?

Tack för hjälpen!

ALK

Medlem
Maxle trasig
image.jpeg
Satan jag glömde bilden. Tack. Det är ju inte själva axeln som är trasig.. Sorry.

marr

Moderator
Forumvärd
Maxle trasig
ALK sa:
Satan jag glömde bilden. Tack. Det är ju inte själva axeln som är trasig.. Sorry.

Skönt det på nått sätt.. Vore riktigt jobbigt om axeln gick av.

De där borde man nästan kunna skruva ihopa igen efter en tur hos järnhandlaren?

Vernersson

Aktiv medlem
Maxle trasig
Vet inte var detta finns men ngn av dessa 3 är det du behöver:
maxle_lever.PNG

(edit) om du nu inte hittar ngn passande skruv för att hålla ihop prylarna.

Senast ändrad:

ALK

Medlem
Maxle trasig
Kanske går att hitta något som passar. Den gamla ser dock special ut. Ska försöka hitta något som funkar provisoriskt och så köper jag en ny också.

BjornR

Aktiv medlem
Maxle trasig
Det är väl kamdesign på spaken/bulten. Lite svårt att fila till en sådan.

Jag föredrar bultvarianten av axeln som skruvas i med verktyg. Lättare, smuttare och lika jobbig att skruva ut som en QR; har man punka så tar man ändå av ryggsäcken och har tillgång till verktyg.

Men det är ju jag. Trodde att jag skulle avsky en axel som skruvas i med verktyg, kom fram till att jag gillade det mycket mer än QR. Har man servicebil efter sig och kan byta hjulet snabbt så har QR en fördel.

Marham

Medlem
Maxle trasig
BjornR sa:
Det är väl kamdesign på spaken/bulten. Lite svårt att fila till en sådan.

Jag föredrar bultvarianten av axeln som skruvas i med verktyg. Lättare, smuttare och lika jobbig att skruva ut som en QR; har man punka så tar man ändå av ryggsäcken och har tillgång till verktyg.

Men det är ju jag. Trodde att jag skulle avsky en axel som skruvas i med verktyg, kom fram till att jag gillade det mycket mer än QR. Har man servicebil efter sig och kan byta hjulet snabbt så har QR en fördel.

+1
Även jag har haft sönder en maxle på exakt samma sätt, var klantig och tog i för hårt. Gjorde några försök att laga men det var som sagt inte så lätt då det är kamdesign och inte bara en genomgående bult. Köpte precis som ovan en maxle stealth som man drar med insex. Känns tryggare på nåt sätt, var billigare och väger mindre:).

dnleriksson

Aktiv medlem
Maxle trasig
Min gick sönder på samma sätt. Har nog dragit min för hårt någon gång eller så gillar den inte min Outride då det blir 4 åtdragningar per cykelrunda. Gav upp försöken att hitta reservdelar då det var skitsvårt och köpte en ny likadan för massor av pengar istället.
En vanlig skruv funkar inte som sagt.

ALK

Medlem
Maxle trasig
Köpte KCNC. Är sjukt glömsk så jag vet stt jag kommer stå och rota i väskan vid punktering och bara hitta slang och pump.

KCNC känns väldigt gedigen och bättre lösning än Maxle

h.g.j

Aktiv medlem
Maxle trasig
Min Maxle (Lite) har gett upp också och jag letar efter alternativ...jag vill inte ha en likadan då jag inte tycker den där ringen med hacket är någon bra lösning men tittar man hos Rockshox är det just Lite som ska passa till min gaffel (SID RL) och att Ultimate bara är till PIKE, RS1, Lyrik B1 och Yari. Mått, gängstigningar och gänglängd ser ju ut att vara de samma.

Samma med KCNC axeln som tipsas om ovan, det står det ju bara Rock Shox Pike, Lyric 2016, Yari och RS-1 på också, någon som vet om den fungerar till SID?

Paco

Aktiv medlem
Maxle trasig
h.g.j sa:
Min Maxle (Lite) har gett upp också och jag letar efter alternativ...jag vill inte ha en likadan då jag inte tycker den där ringen med hacket är någon bra lösning men tittar man hos Rockshox är det just Lite som ska passa till min gaffel (SID RL) och att Ultimate bara är till PIKE, RS1, Lyrik B1 och Yari. Mått, gängstigningar och gänglängd ser ju ut att vara de samma.

Samma med KCNC axeln som tipsas om ovan, det står det ju bara Rock Shox Pike, Lyric 2016, Yari och RS-1 på också, någon som vet om den fungerar till SID?

Min KCNC axel funkade iaf på en Reba.

h.g.j

Aktiv medlem
Maxle trasig
Paco sa:
Min KCNC axel funkade iaf på en Reba.

Kanon... Jag tog både hängslen och livrem nu och beställde både en KCNC och en Maxle Stealth, det blev ändå billigare än en Maxle Ultimate.

Håller tummarna att det fungerar! Nu är det bara att försöka få lös den gamla... :)

GummiLimpan

Ny medlem
Maxle trasig
Hej,
Något likande hände mig igår fast det gick liksom rakt av så axeln sitter fast inne i hjulet och quick releasen bröts av.
Så nu vet jag inte hur jag ska få loss hjulet som också sitter liten löst.

Det är en Rockshox Pike

Någon som har ett bra tips på hur man får ut axeln och vart man kan köpa en ny så skulle jag bli evigt tacksam!

Bilagor

• A9464A37-F6A3-4747-B169-93BEF61B95B9.jpeg
    A9464A37-F6A3-4747-B169-93BEF61B95B9.jpeg
    513.3 KB · Besök: 40
  • 6CD230FA-C19A-400B-B2A9-BC6B99278AF9.jpeg
    6CD230FA-C19A-400B-B2A9-BC6B99278AF9.jpeg
    490.4 KB · Besök: 40
  • 6C9DA4BF-1387-4FFE-B470-2D01965AB60C.jpeg
    6C9DA4BF-1387-4FFE-B470-2D01965AB60C.jpeg
    448 KB · Besök: 36

weldion

Aktiv medlem
Maxle trasig
Hej,
Något likande hände mig igår fast det gick liksom rakt av så axeln sitter fast inne i hjulet och quick releasen bröts av.
Så nu vet jag inte hur jag ska få loss hjulet som också sitter liten löst.

Det är en Rockshox Pike

Någon som har ett bra tips på hur man får ut axeln och vart man kan köpa en ny så skulle jag bli evigt tacksam!
Smörj upp med 5-56/WD40 och slå i någon bits/hylsa som får fäste i axeln och skruva ur. Slå i den från samma sida som reboundvredet. Borde inte vara så mycket spänning på axeln, när hjulet sitter löst.
Du kan även prova lite krypolja på axeln från skivbromssidan, om det är gängan som har ärgat ihop lite.

VanGarg

Aktiv medlem
Maxle trasig
Worst case så får du borra upp den från gängade sidan. Det fick jag göra med en bakaxel. Men ta det som sista utväg.

Bilagor

• 20200907_132337.jpg
    20200907_132337.jpg
    376.2 KB · Besök: 42

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer